Aprenentatge i Conducta: Reflexos, Instints i Condicionament

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,85 KB

Aprenentatge i Conducta: Conceptes Fonamentals

L'aprenentatge es defineix com un canvi relativament permanent en els mecanismes de la conducta, generat per l'experiència amb els esdeveniments del medi.

La causa de l'evolució de la conducta és la necessitat d'adaptació al medi i la supervivència dels organismes. Les conductes més bàsiques són:

Mecanismes Bàsics de la Conducta

Reflexos

Resposta automàtica a un determinat estímul, causada per connexions fixes innates en el sistema nerviós.

  • Exemple: Quan truquen a la porta, mirar-la. Els nadons donen passes endavant quan se'ls posa a terra.

Instints

Pautes hereditàries de comportament, més complexes que els reflexos i no simplement reactives. Es componen per l'encadenament de conductes reflexes amb una finalitat determinada i són específics de cada espècie. En els animals amb un sistema nerviós poc desenvolupat, pràcticament la seva conducta està regida per instints.

  • Exemple: En persones, l'instint de supervivència, sexual o de cerca d'aliments.

Patrons d'Acció Modal (PAMs)

Són seqüències de respostes típiques de cada espècie. La diferència entre un instint i un PAM és que els PAMs requereixen un estímul senyal o estímul desencadenant.

  • Exemple: La resposta de picoteig a un punt vermell del bec del progenitor per part de les cries de gavina.

Què provoca aquesta resposta? L'estímul senyal.

Quins trets de l'estímul senyal són els que inicien la resposta de la pauta d'acció modal?

El color vermell activa el PAM del picoteig.

Formes d'Aprenentatge No Associatiu

Les conductes apreses són el tipus de conducta més complex i són pròpies de les espècies amb un sistema nerviós molt evolucionat.

Habituació

Tendència a deixar de respondre davant un estímul que es presenta repetidament sense conseqüències.

  • Exemple: Viure al costat d'un aeroport; t'hi acabes acostumant.

Sensibilització

Tendència a incrementar les nostres respostes davant un estímul que es presenta ràpidament. El nostre cos reacciona negativament davant un estímul perquè és nociu.

Aprenentatge Associatiu: El Condicionament

L'aprenentatge associatiu està basat en la vinculació en l'espai i el temps de dos fets. Les associacions que donen lloc al condicionament es produeixen per contigüitat o proximitat temporal i espacial.

  • Exemple: La mare fa papilla i el nen saliva. Aprenem que una cosa passarà després d'una altra. Que la mare faci papilla significa que menjaré.

Tipus de Condicionament Associatiu

  1. Condicionament Clàssic
  2. Condicionament Instrumental o Operant

Condicionament Clàssic

Pavlov va observar que una resposta o reflex incondicionat (salivació) també es podia observar davant d'un esdeveniment o estímul diferent del que el provoca de manera innata.

Elements del Condicionament Clàssic
EC:
Estímul Condicionat
EI:
Estímul Incondicionat
RI:
Resposta Incondicionada
EN:
Estímul Neutre
RN:
Resposta Neutra
RC:
Resposta Condicionada

El condicionament clàssic es produeix per l'associació de dos estímuls que tenen una contigüitat temporal: un que produeix una resposta innata i un altre que no la produeix (estímul neutre).

El nou estímul que era neutre i que s'ha associat al reflex incondicionat rep el nom d'estímul condicionat (EC).

L'estímul condicionat pot ser qualsevol element que mantingui una relació de contingència amb l'esdeveniment que espontàniament provoca la resposta incondicionada, l'estímul incondicionat (EI).

Entradas relacionadas: