Aprenentatge i Conducta: Condicionament Clàssic i Operant

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,03 KB

Introducció a les Conductes i l'Aprenentatge

Característiques de les Conductes Innates

Les característiques d’aquestes conductes són:

  1. Són pautes específiques de l’espècie.
  2. Segueixen uns patrons estereotipats, iguals cada cop que s’executen.
  3. Són patrons innats, és a dir, no són adquirits per l’experiència.
  4. Són patrons de caràcter consumatori; un cop iniciats, sempre s’acaben.
  5. Són pautes resistents al canvi.
  6. Es desencadenen per un estímul específic.

Habituació i Sensibilització

L’habituació significa que ens acostumem a alguna cosa com a conseqüència de la repetició d’un estímul. És un descens de la resposta a un estímul després de presentacions repetides.

La sensibilització és un augment en la reacció davant dels esdeveniments ambientals.

Característiques de l'Habituació i Sensibilització

Les característiques d’aquests processos són:

  1. Tot l’organisme es troba sotmès a multitud d’estímuls.
  2. Aquests processos ajuden a reduir la reacció a aquells estímuls que són irrellevants.
  3. No són conductes innates ni aprenentatges associatius perquè no hi ha una associació de successos.

El Condicionament Clàssic: Ivan Pavlov

Ivan Pavlov va estudiar els processos de digestió dels gossos. Va observar casualment que la salivació i la secreció de sucs gàstrics es produïen en els animals abans que aquests veiessin els aliments, simplement en sentir els passos de la persona que els portava de menjar.

Pavlov va demostrar que no tots els reflexos són innats, sinó que mitjançant els mecanismes d’associació es poden establir nous reflexos als estímuls.

A aquells estímuls i respostes les propietats dels quals no depenen d’un entrenament previ els va anomenar incondicionats, i als que sí depenen d’aquest entrenament o associació, estímuls o respostes condicionats.

Factors que Influeixen en el Condicionament

  1. La novetat: els estímuls nous provoquen reaccions més intenses que aquells que ens són familiars.
  2. La intensitat: com més intens sigui un estímul, més ràpid es produeix l’associació EC-EI i més gran serà el condicionament.
  3. La rellevància: s’aprèn millor l’associació entre EC i EI que són rellevants entre si.

Processos d'Aprenentatge Associatiu

Discriminació i Generalització

La discriminació és la distinció entre estímuls i es desenvolupa si les respostes es produeixen en presència d’un estímul i no es produeixen en presència d’un altre. Aprendre a discriminar és important per a l’aprenentatge.

La generalització és un procés contrari: identifica o confon els estímuls, i l’animal o la persona responen de la mateixa manera davant d’estímuls similars, que semblen iguals però no ho són. Per aquest motiu, pensem que la discriminació és un exercici més madur de la intel·ligència.

Extinció i Recuperació Espontània

L’extinció es produeix si l’EC apareix sense l’EI, és a dir, quan es trenca l’associació que hi havia entre tots dos.

De la mateixa manera, les persones necessitem que desapareguin conductes quan els esdeveniments no les necessiten.

Quan reapareix una conducta després d’una extinció, s’anomena recuperació espontània.

El Condicionament Operant o Instrumental

Es diu condicionament operant perquè l’organisme opera, actua o intervé per a obtenir un reforç. També es denomina instrumental, ja que la resposta de l’organisme és un mitjà per aconseguir una meta.

Edward L. Thorndike i la Llei de l'Efecte

El psicòleg nord-americà Edward L. Thorndike va ser un dels pioners en l’estudi del condicionament operant. Va establir la llei de l’efecte que s’anuncia així: “Qualsevol conducta que en una situació produeix un resultat satisfactori, es farà més probable en el futur”. Si una resposta va seguida d’un fet satisfactori, l’associació entre l’estímul i la resposta s’enforteix, i si a la resposta li segueix un fet desagradable, l’associació es debilita.

B. F. Skinner i el Conductisme

B. F. Skinner defensa a La conducta dels organismes que la tasca del conductisme consisteix a identificar i aïllar els factors ambientals que influeixen en la conducta.

El condicionament instrumental és l’aprenentatge en el qual una resposta voluntària es reforça o debilita segons les conseqüències siguin positives o negatives.

Tipus de Reforços

Un reforç és qualsevol estímul que augmenta la probabilitat d’una conducta. Segons Skinner, podem distingir entre reforços primaris i secundaris:

  • Reforços primaris: Són estímuls biològicament importants perquè són innats.

Entradas relacionadas: