Aprenentatge i conducta: conceptes bàsics
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 388,89 KB
1. Què és aprendre?
Definició: L'aprenentatge és el procés que permet als éssers humans i als animals adaptar-se a l'ambient per poder sobreviure a través d'un canvi en la seva conducta; és per tant, un mecanisme de supervivència. En els éssers humans aquest és un procés molt més important i complex, ja que respon també a factors socials i de preferències personals o racionals.
Característiques:
- Implica un canvi de comportament donat per l'adquisició de coneixements adquirits per l'estudi, la instrucció, l'observació o la pràctica.
- Procés continu, que varia la seva intensitat i en les seves formes al llarg de la vida, segons les exigències de l'entorn, però que no s'interromp gairebé mai.
- Aquests canvis de comportament poden ser mesurats.
- Associem l'aprenentatge a l'adquisició d'una conducta nova (tocar el piano, ballar, parlar un altre idioma, etc.), però també pot significar la disminució o pèrdua d'una conducta (no fer soroll quan anem a un museu).
- Els canvis en la conducta produïts per l'aprenentatge no són sempre permanents (exemple: tocar els anteriors. Però i aprendre a anar en bicicleta?)
Concepte associat a l'aprenentatge
Adaptabilitat: capacitat per aprendre noves formes de comportament que ens permeten afrontar les circumstàncies sempre canviants. El que s'aprèn també es pot ensenyar. El que s'aprèn també es pot modificar.
2. Patrons innats de conducta
Però no tots els comportaments s'aprenen. Els animals i els éssers humans tenim conductes programades genèticament. Quins són aquests comportaments?
A: Els reflexos
És una resposta innata (automàtica) o involuntària (RI), que es produeix com a reacció a un estímul específic i incondicionat (EI). És a dir, donat un estímul, no cal un aprenentatge (condicionament) per donar una resposta.
Exemple:
EI (Estímul incondicional) --> RI (Resposta incondicionada)
Tros de pastís a la boca --> Salivació
Raig de llum --> Contracció de la pupil·la
Cop al genoll --> Flexió de la cama
B. Pautas fixes d'acció
Són comportaments complexos i innats que tenen les següents característiques:
- Són específics de cada espècie
- Generalment no són apresos
- Es desencadenen per un estímul específic
Exemple: L'empremta en els ànecs, o la construcció de nius dels ocells, o el comportament de les abelles quan descobreixen pol·len. Els psicòlegs pensen que els humans no tenen pautas fixes d'acció, sinó que neixen amb certs reflexos i una gran capacitat d'aprenentatge.
C. L'habitució i la sensibilització
Són resultat de l'adaptació a l'entorn però no són conductes adquirides.
L'habitució: és el fenomen pel qual ens acostumem a un estímul de forma repetitiva i això produeix una disminució de la resposta. (Exemple: davant un soroll ens sobresaltem menys quan es va repetint)
La sensibilització: És el procés contrari, és l'augment de la resposta davant d'un estímul. (Exemple: resposta de les persones cegues davant d'estímuls sonors)
3. El condicionament clàssic
El condicionament clàssic implica un aprenentatge en la relació entre els estímuls i la conducta de l'individu. Gran part de la conducta humana respon a aquesta llei o teoria encara que no tingui intenció de variar la seva conducta.
Exemple:
Una persona té una conducta aterradora (accident de cotxe), llavors tornar a conduir li produeix temor.
3.1 Característiques:
- Es un aprenentatge associatiu
- Es produeix un aprenentatge involuntari en la relació entre els estímuls i la seva resposta.
- Es produeix tant en animals com en éssers humans
3.2 Elements del condicionament clàssic
EI (estímul incondicionat) --> Provoca una resposta reflexa, sense condicionament (RI)
EN (estímul neutre) --> No provoca cap resposta abans de l'aprenentatge
EC (estímul condicionat) --> Estímul inicialment neutre després del condicionament
RI (resposta incondicionada) --> Resposta reflexa, sense aprenentatge provocada per un EI
RC (resposta condicionada) --> Resposta apresa provocada per un EC
Experiment de Pavlov
Aquest autor va idear uns experiments amb gossos que són la base del condicionament clàssic. Es va adonar que en posar el menjar al gos, aquest salivava. Cada cop que li posés el menjar, Pavlov feia sonar una campana, de manera que, quan el gos l'escoltava, associava aquest so amb el menjar i salivava.