Aprenentatge i conducta: aspectes importants i patrons innats
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,99 KB
Aspectes importants de l'aprenentatge
L’aprenentatge és un canvi relativament permanent en el comportament, que reflecteix una adquisició de coneixements o habilitats per mitjà de l’experiència, i que pot incloure l’estudi, la instrucció, l’observació o la pràctica.
Cal diferenciar entre l'aprenentatge i l'execució del que s’ha après
Els canvis que produeix no sempre són permanents. Suposa una disminució o pèrdua d’una conducta.
Patrons innats de conducta: reflexos
Consisteix en una resposta innata, automàtica i involuntària. Respostes innates davant els estímuls ambientals.
Característiques dels patrons innats
Estímuls incondicionats, determinat per l’herència biològica i que ajuda a la supervivència individual. Són necessaris per a la conducta del nadó, la vida depèn d’aquests reflexes perquè encara no han après als estímuls ambientals.
- Pautes fixes d'instints: accions que cada espècie animal fa per sobreviure.
- Pautes estereotipades: específiques per cada espècie.
- Pautes resistents als canvis.
Habituació: descens de la resposta a un estímul després de presentacions repetides. Sensibilització: augment en la reacció davant esdeveniments ambientals.
Condicionament operant o instrumental
Resposta voluntària que ens permet explicar com s’aprenen nous aprenentatges. S’anomena “operant” perquè l’organisme opera per obtenir un reforç.
Autors importants: Thorndike i Skinner
Thorndike: “Qualsevol conducta que en una situació produeix un resultat satisfactori, es farà més probable en el futur”. Si una resposta va seguida d’un fet satisfactori, l’associació entre E i R s’enforteix. És l’aprenentatge pel qual una conducta voluntària s’enforteix en funció de si les conseqüències són positives o negatives. L’individu obté un premi per dur a terme una resposta determinada. Mentre en el CC les respostes són biològiques, en el CI les respostes són voluntàries.
Reforç: qualsevol estímul que augmenta la probabilitat de fer una conducta. Reforç primari: estímuls innats com menjar o beure. Reforç secundari: deuen les seves propietats reforçadores a l’associació amb els reforços primaris. Càstig: qualsevol estímul que disminueix la probabilitat de fer una conducta.
Elements del condicionament instrumental
Reforç positiu: donar. Reforç negatiu: treure. Fugida, evitació. Càstig positiu: donar. Càstig negatiu: treure. Extinció: ignorar.
Memòria i funció cerebral
Capacitat d'adquirir nova informació. Formem la nostra identitat personal. Sense records seria impossible saber qui som. Comprem el món on vivim, conservem records del passat, modifiquem les nostres idees i creences. La funció cerebral implica moltes connexions neuronals que permeten modificar, emmagatzemar i recuperar informació.