Aprenentatge i Condicionament: Guia Completa de Conceptes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,7 KB

L'Aprenentatge i els seus Mecanismes

L'aprenentatge és el canvi relativament permanent en el comportament d'un organisme a partir de l'experiència. Aprenem per associació, connectant els fets que passen en seqüència.

Conceptes Clau en l'Aprenentatge

L'adquisició és el procés inicial que determina la relació de qualitat entre l'estímul i la resposta.

L'extinció és la debilitació de la resposta condicionada. En el condicionament clàssic, ocorre quan l'estímul incondicionat no ve darrere de l'estímul condicionat. En el condicionament operant, l'extinció passa quan ja no es reforça una resposta específica.

La generalització és la tendència, una vegada que una resposta ha estat condicionada, que els estímuls similars a l'estímul condicionat provoquin respostes similars.

La discriminació és l'habilitat adquirida de distingir entre un estímul condicionat i aquells estímuls que no assenyalen un estímul incondicionat.

Tipus de Condicionament

El condicionament clàssic associa estímuls neutres amb estímuls importants per generar respostes de tipus automàtic.

El condicionament operant, en canvi, associa comportaments amb les seves conseqüències. Es busca que es repeteixin aquells comportaments reforçats amb recompensa i que s'evitin aquells castigats.

La Llei de l'Efecte

La Llei de l'Efecte estableix que la conducta recompensada tendeix a repetir-se.

El Reforç en el Condicionament Operant

El reforç en el condicionament operant és qualsevol esdeveniment que enforteix la conducta que el precedeix. És qualsevol conseqüència que potencia una conducta concreta, ja sigui oferint un estímul positiu o reduint un estímul negatiu.

Tipus Bàsics de Reforç

  • Reforç Positiu

    Presentar un estímul agradable després de la conducta que volem reforçar, afavorint que es repeteixi en el futur. (Exemple: una abraçada o cobrar a final de mes)

  • Reforç Negatiu

    Suprimir una estimulació desagradable després d'una resposta o conducta que volem reforçar, afavorint que s'augmenti aquesta conducta. (Exemple: recordar-se el cinturó per aturar el "Bip-Bip")

  • Reforç Primari

    Estímul natural de reforç, com quan se satisfà una necessitat biològica. (Exemple: aconseguir menjar o evitar una descàrrega)

  • Reforç Condicionat (o Secundari)

    Un estímul neutre és aparellat amb un reforçament primari fins que assumeix les propietats del primer.

Reforç Immediat i Retardat

Els animals són molt més sensibles als reforços immediats que als retardats. Si es retarda el reforç, l'animal pot acabar associant la recompensa/càstig a qualsevol petit gest que hagi fet aleatòriament entre la conducta reforçada i l'aparició del reforç.

Maneres d'Instaurar l'Aprenentatge dels Reforços

Hi ha dues maneres d'instaurar l'aprenentatge d'aquests reforços:

  • Reforç Continu

    Reforçant la resposta desitjada cada cop que es realitza. Això en realitat és inviable. Si aturéssim la màquina de la rata, el condicionament s'extingiria ràpidament.

  • Reforç Parcial o Intermitent

    És molt més comú i útil. Algunes respostes es reforcen, però altres no. L'aprenentatge és molt més lent, però la resistència a l'extinció és molt més forta.

    Programes de Reforç Parcial:
    • Programes de raó fixa: Reforça la conducta després d'un nombre establert de respostes. Exemple: cobrar per cada 30 peces fabricades.
    • Programes de raó variable: Reforça la conducta després d'un nombre imprevisible de respostes. Exemple: els pescadors o els jugadors de jocs d'atzar.
    • Programes d'interval fix: Reforça la conducta després d'un temps fixat. Exemple: mirem si arriba el carter quan s'acosta l'hora habitual d'entrega.
    • Programes d'interval variable: Reforça la conducta després d'un temps imprevisible. Seria més semblant al correu electrònic, que pot arribar en qualsevol moment.

El Càstig

El càstig és tota conseqüència que redueix la freqüència d'un comportament anterior.

  • Càstig Positiu

    Administració d'un estímul no desitjat. (Exemple: descàrrega si toquem un objecte)

  • Càstig Negatiu

    Retirada d'un estímul desitjat. (Exemple: sense postres si no t'acabes la sopa)

Entradas relacionadas: