Aprenentatge i Condicionament: Conceptes Clau
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,64 KB
Què és l'Aprenentatge?
L'aprenentatge és un canvi relativament permanent en el comportament que reflecteix una adquisició de coneixements o habilitats a través de l'experiència.
Tres qüestions importants:
- És un canvi en la conducta.
- Els canvis no sempre són permanents.
- Pot suposar una disminució o pèrdua d'una conducta.
Reflexos i Discriminació
Els reflexos són comportaments o respostes davant d'estímuls ambientals que proporcionen un ajustament ràpid en la conducta i faciliten el benestar de l'organisme. Un reflex consisteix en una resposta innata, automàtica i involuntària que es produeix com a reacció a estímuls.
La discriminació és la distinció d’estímuls i es desenvolupa si les respostes es produeixen en presència d’un estímul i no es produeixen en presència d’un altre.
Pautes Fixes d'Acció
Les pautes fixes d'acció:
- Són pautes específiques de les espècies.
- Segueixen uns patrons estereotipats, iguals cada cop que l’executen.
- Són patrons innats, és a dir, no són adquirits o apresos per l’experiència.
- Són patrons de caràcter consumatori, un cop iniciats sempre acaben.
- Són pautes resistents al canvi.
- Es desencadenen per un estímul específic.
Condicionament Clàssic
Els factors que influeixen en el condicionament clàssic són:
- Rellevància
- Novetat
- Intensitat (Pavlov)
Generalització
La generalització és un procés contrari a la discriminació: identifica o confon els estímuls, i l’animal o la persona responen de la mateixa manera davant d’estímuls similars, que semblen iguals, però no ho són.
Condicionament Operant
El condicionament operant es produeix perquè l'organisme opera o intervé per obtenir un reforç; és un mitjà per aconseguir una meta.
Reforç Positiu
La resposta produeix un esdeveniment agradable. Enforteix o incrementa la conducta que precedeix a l'ocurrència de l'estímul.
- Reforços primaris: Són estímuls biològicament importants perquè són innats: menjar, aigua, sexe.
- Reforços secundaris: Són estímuls les propietats reforçants dels quals es deuen a la seva associació amb els reforços primaris: diners, lloances.
Reforç Negatiu
La resposta impedeix la presentació d'un estímul indesitjable. Enforteix la conducta que permet evitar un estímul o escapar-ne.
- Condicionament d'escapament: Prendre aspirina pel mal de cap.
- Condicionament d'evitació: Posar-se crema per no cremar-se al sol.
Entrenament per Omissió
La resposta interromp o impedeix un estímul indesitjable. Debilita la conducta que precedeix a la pèrdua de l'estímul.
Càstig
La resposta produeix un estímul indesitjable. Disminueix o suprimeix la resposta. Els organismes deixen de realitzar conductes amb conseqüències aversives.
Dos tipus de càstig:
- Positiu: Consisteix a administrar un estímul indesitjat.
- Negatiu: Implica retirar un estímul desitjat pel subjecte.
Aprenentatge Social
L'aprenentatge observacional succeeix quan el subjecte observa la conducta d'un model, encara que es pot aprendre una conducta sense necessitat que es dugui a terme. Consta de quatre processos:
Processos de l'Aprenentatge Observacional
- Atenció: El subjecte observa el model i reconeix els trets característics de la seva conducta.
- Retenció: Les conductes del model s'emmagatzemen a la memòria de l'observador.
- Execució: Si el subjecte considera que la conducta és apropiada i té conseqüències positives, la reprodueix.
- Conseqüències: Imitant el model, l'individu pot ser reforçat per l'aprovació d'altres persones.
Aprenentatge Cognitiu
S'hi distingeixen quatre formes d'aprendre a l'aula:
Formes d'Aprenentatge a l'Aula
- Aprenentatge receptiu: L'estudiant rep els continguts de forma definitiva, només necessita comprendre'ls per poder-los reproduir, però no realitza cap descobriment.
- Aprenentatge per descobriment: L'estudiant no rep els continguts de forma passiva, sinó que descobreix els conceptes i les seves relacions, i els reordena per adaptar-los al seu esquema cognitiu previ.
- Aprenentatge repetitiu: Es produeix quan l'alumne memoritza continguts sense comprendre'ls o relacionar-los amb els seus coneixements previs.
- Aprenentatge significatiu: És l'aprenentatge en què l'alumne, des del que sap i gràcies al professor, reorganitza el seu coneixement i transfereix aquest coneixement a noves situacions.
Aprenentatges Conductuals
Conceptes relacionats amb els aprenentatges conductuals:
- Successos: Suposa adquirir informació de les relacions entre esdeveniments que tenen lloc a l'ambient.
- Conductes: Implica adquirir respostes eficients per a modificar les condicions ambientals, provocant les que siguin satisfactòries i evitant les desagradables.
- Teories implícites: Una teoria és una representació de la realitat i sol ser incompleta, fal·lible i limitada.