Aprendre a expressar-se de forma oral

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,58 KB

Aprendre a ensenyar a expressar-se: L'expressió oral:

Consideracions prèvies sobre la llengua oral:

  • És l'instrument de comunicació humana per excel·lència.
  • Ens permet ordenar el pensament.

Quan es domina l'expressió oral...:

Els parlants tenen una expressió oral fluïda i són capaços d'ajustar-se a totes les situacions comunicatives ja siguin formals o informals (científiques o literàries, lúdiques o acadèmiques).

Què implica l'expressió oral...:

  • Discurs monogestionat (parlar).
  • Discurs plurigestionat (conversar: intercanvi de rols).

Processos (recursius):

  • Planificació
  • Producció

(i simultàniament...)

Planificació:

  • Decidir la situació comunicativa
  • Generar idees
  • Organització del discurs.

Producció:

Durant l'acte de parla es donen diferents comportaments de control de la situació:

  • El parlant ha de conduir el tema, iniciar la conversa, desenvolupar el tema i fer-ne un tancament.
  • El parlant ha de conduir la interacció, respectar el torn de paraula, manifestar que es vol intervenir, escollir el moment adequat per a fer la seva intervenció...

Simultàniament:

(facilitació, compensació, correcció)

El parlant ha d'anar avaluant la comprensió de l'interlocutor, la qual cosa li permet ajustar-s'hi.

Va completant i modificant la informació per tal de poder transmetre el contingut que ell vol. És el que alguns autors anomenen negociar el significat.

Model d'exposició oral:

Bygate 1987:

Coneixements:

  • Planificar:
    • Coneixement de rutines:
      • Informació
      • Interacció
    • Coneixement del discurs que es va construint
  • Seleccionar:
    • Lèxic
    • Frases
    • Recursos gramaticals
  • Produir:
    • Mecanismes de producció
    • Regles gramaticals
    • Regles de pronunciació

Habilitats:

  • Planificar:
    • Planificar el missatge:
      • Plans d'informació
      • Pans d'interacció
    • Habilitats de conducció:
      • Conduir el tema
      • Torns de parla
  • Seleccionar:
    • Habilitat de negociació del significat:
      • Grau d'explicitació
      • Avaluació de la comprensió
  • Produir:
    • Habilitats de producció:
      • Facilitació
      • Compensació
    • Habilitats de correcció:
      • Expressió

Què implica l'expressió oral:

  • Cal posar en funcionament tota una sèrie de coneixements lingüístics i textuals.
  • Pronúncia entenedora, així com un control dels altres aspectes de la prosòdia de la parla: la velocitat, la intensitat, el to, que facilitin la comprensió.
  • Quan durant la comunicació el parlant i l'oient estan presents, el llenguatge ha d'estar acompanyat del gest i la mirada que poden reforçar i matisar el significat del contingut.

El registre:

El context comunicatiu marca el nivell de formalitat:

  • Tema
  • Propòsit o intenció de la comunicació
  • Relació entre els parlants
  • Comunicació no verbal
  • Tipus de document oral.

Entradas relacionadas: