Antropologia: Temari, Bronislaw Malinowski, Mètodes i Evolució

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,73 KB

Temari d'Antropologia

Bronislaw Malinowski i l'Observació Participant

Bronislaw Malinowski fou l’impulsor de la revolució etnogràfica i és considerat el pare del mètode de l’observació participant. Els requisits que estableix són:

  • Tenir una formació prèvia en antropologia.
  • Cal viure-hi una temporada llarga per veure el cicle anual.
  • No es pot confiar en intermediaris; cal recollir les dades de primera mà.

Mètodes de Treball de Camp

  • Observació participant (Malinowski)
  • Observació directa (sense interacció)
  • Entrevistes (estructurades/semiestructurades)
  • Qüestionari (explotació dels resultats --> estadística)
  • Informants privilegiats (els qui introdueixen a algú)
  • Història de la vida (quan hi ha confiança)
  • Perspectiva emic (informació transmesa)
  • Perspectiva epic (interpretació de la informació)
  • Etnografia centrada en estudis de cas (de comunitat)
  • Investigació longitudinal (anàlisi amb intervals)
  • Responsabilitat ètica (fer constar com ho hem fet)

Hem de tenir en compte les variables:

  • Dependents: exercici, colesterol, hàbits.
  • Independents: edat, sexe, estudis, origen.

Ideologia Colonial i Antropologia

Punts ideològics del naixement de l’antropologia amb l’expansió colonial:

  1. Universalisme cristià: va embarcar missioners europeus en un acte evangelitzador sense precedents.
  2. Universalisme il·lustrat: basant-se en la idea del progrés de la raó, va legitimar la imposició de la llengua i les institucions europees a societats considerades inferiors.

Primers Passos de la Disciplina Antropològica

  • L'antropologia com a disciplina acadèmica sorgeix a la segona meitat del S. XIX.
  • El primer professor d’antropologia va ser l’anglès Edward Tylor.
  • L’any 1871, Tylor publica La cultura primitiva, on hi trobem la primera definició de cultura: “conjunt complex que inclou coneixement, creença, art, llei, moral, costum i altres capacitats i hàbits adquirits per l’home com a membre d’una societat”.
  • Al final del S.XIX hi ha obres que donen contingut a un evolucionisme cultural i que donen peu a l’antropologia acadèmica.
  • Morgan distingeix 3 etapes històriques diferents: salvatgisme, barbàrie i civilització.
  • Criteri: similituds que presentaven (cada societat que estudiava) amb la societat occidental.

Escola de Cultura i Personalitat

Tòtem i tabú de Freud és l’aplicació de la psicoanàlisi per interpretar el desenvolupament de la societat humana (com a diversitat cultural).

Franz Boas: El Pare de l'Antropologia Americana

  • Mestre de Margaret Mead i de Ruth Benedict.
  • Fundador de l’antropologia americana, social i cultural: converteix l’antropologia en ciència.
  • Introdueix el concepte de relativisme cultural i el de diversitat cultural.
  • Introductor de la idea del contacte entre àrees culturals.
  • Amb ell neix l’etnografia, de manera que el científic ha de buscar les pròpies dades.

Relativisme Cultural

Cada cultura s’ha de comprendre en termes de la pròpia, no es pot jutjar en comparació a altres cultures.

Margaret Mead (1901-1978)

  • Alumna de Franz Boas.
  • A causa de la dificultat de la seva adolescència (lesbiana), va voler saber si a totes les cultures es vivia igual. Va fer treballs de camp per poder demostrar les diferències entre personalitat adulta i processos de maduració.
  • Conclusió: l’adolescència és un període de transició emocional d’una part del desenvolupament vital.
  • Margaret Mead va dur a terme els seus treballs a Nova Guinea.

Ruth Benedict

  • Alumna predilecta de Franz Boas.
  • Distingeix 2 etapes:
    • Teoria de la Cultura (Patterns of Culture, 1934)
    • Interès per l’aportació dels psicoanalistes (The Chrysanthemum and the Sword, 1946): obra exitosa que va ser encarregada pel govern americà, en un context de la guerra del Pacífic, i estudia els japonesos tot i que ella no va mai a Japó. L’escriu a partir d’entrevistes als immigrants japonesos de diferents generacions.
  • Ruth defensa que la cultura és un TOT relacionat, i que tots els pobles tenen un caràcter nacional identificable.

Entradas relacionadas: