Antón Makarenko: Pedagogia Marxista i Col·lectivitat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,78 KB

Introducció a Antón Makarenko

Antón Makarenko (1888-1939), una figura clau dins del marxisme pedagògic, va viure les dues Revolucions Russes de 1905 i 1917, esdeveniments que van marcar profundament la seva vida i obra. Les seves dues obres més importants són Poema Pedagògic i Banderas en las Torres.

Anàlisi de la seva Pedagogia

La pedagogia de Makarenko es caracteritza per:

  • L'organització en destacaments, amb una importància especial dels destacaments mixtos.
  • Els destacaments mixtos asseguren que tots els membres participin en totes les tasques.
  • La igualtat entre els membres de la colònia.
  • La plusvàlua del treball és per als propis treballadors.
  • La importància de l'activitat educativa d'autogovern i autogestió.
  • Es manifesten els dos pilars de Makarenko: la productivitat i el treball.
  • Una estructura amb cert caràcter militarista.
  • La importància de la disciplina conscient, on els propis membres de la colònia decideixen què fer i com.

Context Històric i Social

La vida i obra de Makarenko s'emmarquen dins del segle XX, un període en què les idees del marxisme es van dur a terme a la Unió Soviètica. Aquest context va estar marcat per esdeveniments com la Primera Guerra Mundial i la Guerra Civil Russa.

L'any 1905 va tenir lloc la Primera Revolució Russa, una lluita contra el règim tsarista. En aquest període, van aparèixer els primers soviets i la Duma (parlament), creada pel Tsar.

El règim tsarista es caracteritzava per:

  • Una organització piramidal.
  • Un sistema semifeudal.
  • Una monarquia absoluta.
  • Un notable retard econòmic.

Corrents Pedagògiques Marxistes

Dins la pedagogia marxista, es distingeixen dues corrents principals: la pedagogia marxiana i la pedagogia marxista.

Makarenko se centra més en la pedagogia marxiana, que consisteix a analitzar els escrits de Marx sobre l'educació per, a partir d'aquests, elaborar reflexions i propostes pedagògiques.

Marx i Engels van ser els impulsors del socialisme científic, que proposava una educació basada en el treball productiu (creatiu) per tal de construir una societat comunista que valorés per igual el treball manual i l'intel·lectual, promovent així una educació polivalent.

En aquest context, també destaquen altres autors com Blonskij i Suchodolsky.

Biografia d'Antón Makarenko

Antón Makarenko va néixer a Ucraïna i va morir a Moscou (1888-1939). Fill d'una família obrera, va completar els seus estudis secundaris, va realitzar un curs pedagògic i va començar a exercir com a mestre.

Va enviar la seva obra a Maksim Gorki, qui el va influenciar profundament. Posteriorment, va continuar els seus estudis i va fundar l'escola que portaria el nom de Gorki.

La seva experiència més important va ser com a director de la Colònia Gorki, entre els anys 1920 i 1928.

Obres Destacades

Entre les obres més rellevants de Makarenko, destaquen:

  • Libro para los padres: Una obra amb un to més madur.
  • Banderas en las torres.
  • Poema Pedagògic: Considerada la seva obra més important, on es presenten els diferents mètodes pedagògics utilitzats per Makarenko a la Colònia Gorki.

Pensament Pedagògic: Treball i Col·lectivitat

El pensament de Makarenko es fonamenta en dos conceptes clau: el treball i la col·lectivitat.

El Treball

El treball, entès com a activitat real i productiva, posseeix una gran potencialitat educativa. No es limita a fins formatius o instructius, sinó que és una activitat productiva i social amb un valor intrínsec.

La Col·lectivitat

La col·lectivitat és el fi últim de la seva pedagogia, i els mitjans per assolir-la es basen fonamentalment en l'educació. És la col·lectivitat la que, en última instància, educa realment l'individu.

Pràctica Pedagògica

L'any 1920, Makarenko va crear una escola a Poltava, de la qual va ser director. Aquest centre estava destinat a nens i joves que havien patit les conseqüències de la Revolució.

Li va posar el nom de Colònia Gorki, reflectint els seus principis de col·lectivitat i treball. Aquests principis es manifestaven en l'organització de destacaments permanents i mixtos, formats pels colons, que realitzaven diverses tasques.

Posteriorment, l'any 1927, va dirigir el centre Dzerzhinski, una escola que aplicava els mateixos mètodes pedagògics. Durant aquest període, Makarenko va desenvolupar una activitat amb un fort caràcter llibertari.

Conclusió

En la pedagogia marxista, trobem autors rellevants com:

  • Lenin
  • Makarenko
  • Pistrak
  • Blonskij

La influència de la pedagogia marxista, i particularment la de Makarenko, es pot observar en sistemes educatius de diversos països, com ara Cuba.

Entradas relacionadas: