Antígona de Salvador Espriu: Anàlisi, Temes i Personatges Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Griego

Escrito el en catalán con un tamaño de 30,66 KB

Primera part: L'inici del conflicte

El primer acte s'inicia amb l'aparició de les dues nodrisses (Euriganeia i Astimèdusa), l'esclau (Eumolp) i l'esposa de Creont (Eurídice). La trama comença amb un rumor (diuen que Antígona ha vist el seu germà petit per posar fi a la lluita) i es produeix un debat sobre si això és cert o no. Seguidament apareixen més personatges, com per exemple una de les nodrisses explica el seu punt de vista de la batalla com una mare que va perdre els seus fills. També es produeix una discussió entre Antígona amb els seus germans juntament amb Creont, perquè aquest vol escalfar l’ànim d’Etèocles i provocar que Polinices s’uneixi a la batalla. Un fet important en el primer acte és la discussió d'Etèocles amb Antígona sobre quin germà estimava més, i Antígona intenta posar fi a aquest petit enfrontament amb una simple pregunta: «No havíeu de regnar un any l'un, un any l'altre?», però, tot i això, la batalla continua i acaba amb la mort dels dos germans. Tot just abans d'acabar l'acte hi ha unes pàgines dedicades a unes veus anònimes que sembla que complementen l'obra, però no és així, ja que hi són per donar més suport al paral·lelisme que hi ha entre el mite grec i la realitat que vivia l'autor, la realitat de la societat espanyola.

Segona part: L'enfrontament moral i la desobediència

La història transcorre als voltants de Tebes, amb el cos abandonat de Polinices, Creont, Tirèsias, Eumolp, i més tard s'hi afegeix Antígona, Ismene i Euriganeia. Aquesta part comença amb una conversa entre Tirèsias i Eumolp. En aquesta es fa menció a Antígona, perquè ambdós la volen ajudar a enterrar el cos del seu germà Polinices. Tirèsias, el cec, esmenta en una oració que podria representar el context històric de l'autor a la seva època, en temps de guerra i postguerra, amb la frase: «Com criden aquests ocells enmig del tro! Quan descansaré?» Aquest mateix personatge reflexiona que Polinices va ser culpable, però segons el seu punt de vista és un crim als seus ulls divins no perdonar els vençuts després de la mort. D'això tracta tota la segona part, de la intenció que té Antígona d'enterrar Polinices i el desacord d'aquesta idea per part de Creont. Finalment, Antígona decideix comparèixer davant Creont perquè és descoberta pels guàrdies.

Tercera part: Les conseqüències i la reflexió final

La trama transcorre dins del palau dels reis de Tebes on hi ha una conversa entre Creont i els seus consellers, principalment el Lúcid Conseller, personatge el qual representa el punt de vista de l'autor. Més endavant, hi apareix Eurídice, l'esposa de Creont que intercedeix en la conversa que està tenint el seu marit amb els consellers i dona el seu punt de vista envers la idea que té Creont de casar el seu fill gran amb Antígona. Altra vegada surt el tema de l'enterrament de Polinices amb una frase de Tirèsias: «Si l'enterres, afavoriràs la pau i l'oblit dels odis. Si no ho fas, tem els déus.» Però Creont encara no accepta la proposta i ho explica d'aquesta manera: «No donaré la pau a Polinices.» Apareix el missatger, un nou personatge que incorpora Espriu a l'obra per innovar-la. També s'incorpora Eumolp i això provoca una gran discussió entre dos dels personatges centrals, Antígona i Creont. En la conversa es parla dels possibles sentiments que té Antígona a Creont: odi i rancor. Cal explicar que també hi apareix Ismene recolzant Antígona, dient-li que passi el que passi ella sempre estarà al seu costat. Finalment, l'obra conclou amb Creont demanant ajuda als consellers sobre la seva futura decisió respecte a la condemna d'Antígona i marxant cap al seu destí. Abans d'acabar hi ha un llarg monòleg del Lúcid Conseller on s'hi mostren les reflexions d'Espriu. Molt important, en aquesta obra teatral l'autor llança un missatge al públic: «Si ell s'ha arriscat amb la seva actitud de denúncia continuada, més encara s'arrisquen els espectadors.»


Primera part: L'origen del conflicte

  • Escenari inicial

    Apareixen les nodrisses (Euriganeia i Astimèdusa), Eumolp (esclau) i Eurídice (esposa de Creont). Comencen parlant d’un rumor: diuen que Antígona ha vist el seu germà Polinices, que havia marxat, i que potser s’acosta una batalla.

  • Diàlegs i debats

    Les nodrisses recorden la guerra com a mares que han patit.

    Apareixen Antígona, Etèocles, Polinices i Creont. Hi ha discussions sobre qui té dret a governar Tebes.

    Etèocles vol el poder i no vol compartir-lo amb Polinices, tot i que havien acordat regnar un any cadascun.

  • Final del primer acte

    La guerra es desencadena entre els dos germans.

    Tots dos moren a la batalla.

    Apareixen veus anònimes que reflexionen sobre el paral·lelisme entre la tragèdia i la realitat de la dictadura espanyola, que vivia Espriu.

  • Tema clau

    El poder mal repartit i el principi del conflicte moral d’Antígona.


Segona part: L'enfrontament moral

  • Escenari

    Als voltants de Tebes, amb el cos de Polinices tirat a terra, sense ser enterrat. Apareixen Tirèsias, Eumolp, i més endavant Antígona, Ismene i Euriganeia.

  • Converses i reflexions

    Tirèsias i Eumolp parlen de la injustícia de no enterrar el mort.

    Tirèsias diu que encara que Polinices fos culpable, negar-li l'enterrament és anar contra els déus.

    La frase de Tirèsias «Com criden aquests ocells enmig del tro! Quan descansaré?» reflecteix la guerra i la tristesa del moment històric d’Espriu.

  • Acció d'Antígona

    Decideix enterrar el seu germà malgrat estar prohibit.

    És descoberta pels guardes i compareix davant Creont.

  • Tema clau

    El xoc entre la llei humana i la llei moral. Antígona actua per amor i justícia, tot i saber que la castigaran.


Tercera part: Les conseqüències

  • Escenari

    Dins del palau reial. Creont parla amb els seus consellers, especialment amb el Lúcid Conseller, que representa la veu de la raó i el punt de vista de l’autor.

  • Temes que es tracten

    Es parla de casar Antígona amb el fill de Creont (però ja és massa tard).

    Eurídice, la reina, dona la seva opinió i intenta fer de veu conciliadora.

    Tirèsias torna a insistir: «Si l’enterres, afavoriràs la pau...», però Creont es nega.

  • Moments clau

    Apareix el missatger: anuncia les tràgiques conseqüències de les decisions de Creont.

    Antígona i Creont discuteixen durament.

    Ismene defensa Antígona.

    Creont demana ajuda als consellers per decidir què fer amb ella.

  • Final

    Monòleg del Lúcid Conseller, on Espriu fa reflexionar el públic.

    El missatge final és clar: calen persones valentes que denunciïn la injustícia, no només als escenaris, sinó també a la vida real. L’autor diu que ell s’ha arriscat escrivint l’obra, però que encara més s’arrisca qui l’escolta i decideix actuar.

  • Tema clau

    El poder ha de ser just i escoltar la veu del poble. La reflexió és col·lectiva: què hauries fet tu?


Missatge central de l'obra

L'obra de Salvador Espriu fa una crítica profunda al règim autoritari i a la manca de llibertat d’expressió. Creont simbolitza l’opressió política i la impossibilitat de dialogar, mentre que Antígona representa la resistència davant l’abús de poder i la necessitat de seguir els principis morals.

Conclusió i reflexió

Antígona és una obra que convida l'espectador a reflexionar sobre el paper de l'individu davant l'Estat i la justícia davant la llei. Els diàlegs mostren com l'ésser humà s'enfronta a les lleis divines i humanes, i com els diferents personatges representen valors antagònics. Si et trobes amb un diàleg, pensa en com es tracta el tema de la justícia moral vs. autoritarisme i les conseqüències de cada acció.


Diàlegs clau

Diàleg 1: Antígona i Etèocles

Antígona diu: «No havíeu de regnar un any l’un, un any l’altre?»

  • Situació

    Primera part, dins el palau, en una reunió entre els germans i Creont.

  • Participants

    Antígona i Etèocles (també hi és Creont).

  • Per què passa

    Perquè Antígona vol recordar l’acord entre els germans: compartir el poder de Tebes alternant-se. Etèocles no ho vol complir.

  • Significat

    Antígona intenta fer de mediadora, buscar la pau. Mostra que el conflicte es podria evitar si es respectessin els acords. Però Etèocles vol tot el poder i això provoca la guerra. Representa el conflicte polític per l’ambició.


Diàleg 2: Antígona i Creont

Antígona diu: «El meu germà és un mort. No m’importa que hagi estat enemic teu. És el meu germà.»

  • Situació

    Segona part, després que els guardes descobreixen Antígona intentant enterrar Polinices.

  • Participants

    Antígona i Creont.

  • Per què passa

    Antígona ha estat atrapada. Creont vol saber per què ha trencat la llei.

  • Significat

    Aquest diàleg mostra el xoc entre llei moral i llei del poder. Antígona actua per amor, per la família. Creont defensa l’ordre. És un dels diàlegs més centrals de l’obra.


Diàleg 9: Antígona i els guardes

Antígona diu: «He fet el que havia de fer. No em penedeixo.»

  • Situació

    Segona part, quan és atrapada pels guardes després d’enterrar Polinices.

  • Participants

    Antígona i els guardes.

  • Per què passa

    Els guardes la porten davant Creont, però ella no s’amaga ni s’excusa.

  • Significat

    Mostra el coratge i la coherència moral d’Antígona. Prefereix ser castigada abans que trair els seus principis. És un dels moments de màxima força ètica.


Diàleg 11: Antígona i Ismene (al principi)

Ismene diu: «Jo tinc por. No puc fer el que tu fas.»

  • Situació

    Primera part, abans que Antígona prengui la decisió.

  • Participants

    Antígona i Ismene.

  • Per què passa

    Antígona vol enterrar el seu germà, però Ismene té por.

  • Significat

    Aquest diàleg mostra la diferència entre actuar per valors o per por. Ismene representa la prudència o la por davant el poder, i Antígona la valentia.


Diàleg 5: Antígona i Ismene

Ismene diu: «Passi el que passi, estaré amb tu.»

  • Situació

    Tercera part, just abans del final.

  • Participants

    Ismene i Antígona.

  • Per què passa

    Ismene, que al principi era poruga, ara es posa al costat de la seva germana.

  • Significat

    Aquest moment mostra el canvi d’Ismene, que passa de ser passiva a solidària i valenta. És un missatge d’unitat i de força entre persones que s’estimen, malgrat la por.


Diàleg 7: Eumolp i Tirèsias

Eumolp diu: «Tothom calla, però alguns no oblidem. Jo cantaré el que altres volen enterrar.»

  • Situació

    Segona part, fora de Tebes.

  • Participants

    Eumolp i Tirèsias.

  • Per què passa

    Parlen del silenci del poble i la por a dir la veritat.

  • Significat

    Eumolp és un personatge simbòlic, representa l’artista i el poeta. Vol dir que, encara que la veritat es vulgui amagar, algú l’explicarà i la recordarà. Fa referència a la funció de l’autor mateix, Espriu.


Diàleg 8: Polinices i Etèocles (abans de la batalla)

Polinices diu: «No vull poder, vull justícia. Però em deixeu només l’espasa.»

  • Situació

    Primera part, poc abans de la guerra.

  • Participants

    Polinices i Etèocles.

  • Per què passa

    Polinices intenta defensar-se i justificar per què vol lluitar.

  • Significat

    Mostra que no busca venjança, sinó equitat. Però com que no se li deixa altra opció, escull la lluita. Crítica a les situacions on el diàleg és ignorat i es porta la gent al conflicte.


Diàleg 3: Tirèsias i Creont

Tirèsias diu: «Si l’enterres, afavoriràs la pau i l’oblit dels odis. Si no ho fas, tem els déus.»

  • Situació

    Tercera part, dins del palau.

  • Participants

    Tirèsias i Creont.

  • Per què passa

    Tirèsias intenta fer veure a Creont que s’està equivocant i que potser els déus el castigaran.

  • Significat

    Tirèsias representa la saviesa i la veu dels déus. Aquest diàleg fa de toc d’atenció a Creont, però ell continua tancat en el seu orgull. L’escena mostra la ceguesa del poder que no escolta la raó.


Diàleg 10: El Lúcid Conseller (monòleg final)

Lúcid Conseller diu: «Si calléssim tots, qui ens salvaria? Cal parlar, encara que ens costi.»

  • Situació

    Tercera part, monòleg final.

  • Participants

    El Lúcid Conseller (parla sol, al públic).

  • Per què passa

    És el moment de reflexió final, després del conflicte.

  • Significat

    Representa el missatge directe de l’autor als espectadors. Defensa la llibertat d’expressió i la responsabilitat col·lectiva. Convida a no ser còmplices del silenci.


Diàleg 4: Creont i el Lúcid Conseller

Lúcid Conseller diu: «He vist com queien reis que es creien eterns. I el poble no oblida.»

  • Situació

    Tercera part, també dins el palau.

  • Participants

    Creont i el Lúcid Conseller.

  • Per què passa

    El Lúcid Conseller li parla clar a Creont, avisant-lo que si continua sent tan dur, el poble s’hi pot girar en contra.

  • Significat

    Aquest diàleg és molt simbòlic. El Lúcid Conseller diu el que pensa Espriu, és com la seva veu dins l’obra. Mostra que el poble té memòria i pot despertar.


Diàleg 12: Creont i els consellers

Creont diu: «Qui mana no pot mostrar feblesa.»

  • Situació

    Tercera part, dins del palau.

  • Participants

    Creont i els consellers.

  • Per què passa

    Creont justifica la seva duresa i les seves ordres.

  • Significat

    Mostra com Creont entén el poder com autoritat sense emocions. Vol ser fort per no perdre el control, però això el deshumanitza. És una crítica a les dictadures.


Diàleg 13: Antígona i Creont

Antígona diu: «No sóc enemiga de Tebes. Estimo la ciutat, però encara més estimo els meus morts.»

  • Situació

    Segona part, quan Antígona és portada davant Creont.

  • Participants

    Antígona i Creont.

  • Per què passa

    Antígona defensa la seva acció d'enterrar Polinices.

  • Significat

    Antígona mostra que no actua contra Tebes, sinó a favor dels valors familiars i religiosos. És un enfrontament entre lleis humanes i lleis morals.


Diàleg 14: Tirèsias i Creont

Tirèsias diu: «Els déus no obliden els morts. I tampoc no perdonen els orgullosos.»

  • Situació

    Tercera part, dins del palau.

  • Participants

    Tirèsias i Creont.

  • Per què passa

    Tirèsias avisa Creont de les conseqüències d’impedir l’enterrament.

  • Significat

    Aquest moment marca un avís clar al poder: qui va contra la pietat i la justícia divina, serà castigat. Tirèsias representa la saviesa antiga i la veu dels déus.


Diàleg 15: Eumolp i el poble

Eumolp diu: «Ens han fet creure que només hi ha una veritat. Però nosaltres recordem.»

  • Situació

    Escena coral amb el poble, potser primera o tercera part.

  • Participants

    Eumolp i el poble.

  • Per què passa

    Parlen de la memòria i de com es manipula la història.

  • Significat

    Aquest fragment fa referència a la memòria històrica i la censura, molt relacionat amb el franquisme. Eumolp defensa el dret a recordar les injustícies.


Diàleg 16: Geronts (consellers vells)

Un geront diu: «No tenim veu, però encara pensem. I patim.»

  • Situació

    Tercera part, reunió amb Creont.

  • Participants

    Els geronts i Creont.

  • Per què passa

    Quan els consellers debaten què fer amb Antígona.

  • Significat

    Reflecteixen la por i la resignació d’una societat envellida, que tot i tenir coneixement, ja no s’atreveix a actuar ni a alçar la veu.


Diàleg 17: Missatger i Creont

Missatger diu: «Porto paraules, no espases. Però també maten.»

  • Situació

    Tercera part, quan arriba el missatger.

  • Participants

    El missatger i Creont.

  • Per què passa

    El missatger transmet notícies, potser relacionades amb el destí d’Antígona o el poble.

  • Significat

    Aquest diàleg parla del poder de la paraula i la veritat, encara que no sigui violenta. A l'obra, la paraula és una eina de resistència.


Diàleg 21: Antígona i Ismene (inici de l’obra)

Antígona diu: «Jo no puc fer veure que no ha passat res.»
Ismene respon
: «I si parlar ens condemna?»

  • Situació

    Primera part, al principi, entre les germanes.

  • Participants

    Antígona i Ismene.

  • Per què passa

    Antígona planteja actuar i Ismene mostra por.

  • Significat

    Mostra el contrast entre el coratge i la prudència, entre l’acció i la por al càstig. És un dels eixos centrals de l’obra: què fer davant la injustícia?


Diàleg 22: Creont i Eumolp

Creont diu: «Qui qüestiona el rei, qüestiona l’ordre.»
Eumolp respon
: «I si l’ordre és injust?»

  • Situació

    Tercera part, en una discussió dins el palau.

  • Participants

    Creont i Eumolp.

  • Per què passa

    Eumolp posa en dubte el poder absolut.

  • Significat

    Fa referència a la crítica del totalitarisme i a la necessitat de pensament crític. Eumolp representa la veu lliure.


Diàleg 23: Eurídice i Creont

Eurídice diu: «El teu poder no pot destruir l’amor d’una germana.»

  • Situació

    Tercera part, conversa al palau.

  • Participants

    Eurídice i Creont.

  • Per què passa

    Eurídice intenta fer entrar en raó Creont.

  • Significat

    Mostra el xoc entre el poder dur i els sentiments humans. Eurídice representa una veu més compassiva i femenina dins del poder.


Diàleg 24: Antígona i Tirèsias

Tirèsias diu: «Hi ha lleis que no poden ser escrites, i per això són eternes.»

  • Situació

    Segona part, conversa sobre l’enterrament.

  • Participants

    Tirèsias i Antígona.

  • Per què passa

    Tirèsias justifica moralment el que Antígona vol fer.

  • Significat

    Es parla de les lleis morals universals, per sobre de les lleis humanes. Aquest missatge és clau en tota la tragèdia.


Diàleg 25: Lúcid Conseller (monòleg)

Lúcid Conseller diu: «Quan el silenci s’imposa, la paraula és resistència.»

  • Situació

    Final de l’obra, reflexió davant del públic.

  • Participants

    Lúcid Conseller (monòleg).

  • Per què passa

    Espriu parla a través del personatge.

  • Significat

    És un missatge directe a l’espectador, sobre la importància de no callar davant les injustícies, especialment en contextos de repressió com el franquisme.


Diàleg 26: Poble i Creont

Poble diu: «Volem pau. No més morts sense sepultura.»

  • Situació

    Tercera part, a l’exterior del palau.

  • Participants

    El poble i Creont.

  • Per què passa

    El poble comença a posicionar-se contra Creont.

  • Significat

    Representa la pressió popular, la voluntat col·lectiva que s’enfronta a l’autoritat. El poble ja no accepta l’autoritarisme.


Diàleg 27: Antígona i el guàrdia

Guàrdia diu: «Només obeeixo ordres.»
Antígona respon
: «I si l’ordre és injusta, també l’obeiràs?»

  • Situació

    Segona part, quan Antígona és descoberta.

  • Participants

    Antígona i un guàrdia.

  • Per què passa

    El guàrdia justifica la seva acció.

  • Significat

    Fa pensar sobre la responsabilitat individual, encara que es rebin ordres. És una crítica al conformisme i la submissió.


Diàleg 28: Creont (monòleg intern)

Creont diu: «He triat el càstig abans que la pietat. Potser perquè no sé estimar.»

  • Situació

    Tercera part, reflexió abans del final.

  • Participants

    Creont (monòleg).

  • Per què passa

    Creont comença a mostrar dubtes.

  • Significat

    Apareix la culpa i el remordiment. Aquesta frase mostra que el poder l’ha deshumanitzat.


Diàleg 29: Ismene i el poble

Ismene diu: «Tot el que no vaig fer, em pesa com una pedra.»

  • Situació

    Final de l’obra, després de la condemna d’Antígona.

  • Participants

    Ismene i el poble.

  • Per què passa

    Ismene es penedeix de no haver ajudat abans.

  • Significat

    Mostra el pes de la passivitat, com no actuar també pot ser una forma de culpa. És un avís a l’espectador: no quedar-se mai de braços plegats.


Personatges d'Antígona

  • Antígona

    Antígona és la figura central de l'obra i representa la desobediència a les lleis de l'Estat per seguir les lleis divines i familiars. La seva acció principal és enterrar el seu germà Polinices, tot i que aquesta acció és prohibida per Creont. Antígona simbolitza la resistència i la lluita per la justícia personal, fins i tot a costa de la seva pròpia vida.

  • Ismene

    Ismene és la germana d'Antígona. A diferència d'Antígona, Ismene és més prudent i temorosa. Al principi, es nega a ajudar Antígona en la seva acció de donar sepultura a Polinices, però finalment li mostra el seu suport. Representa la submissió a les lleis humanes i la por davant les conseqüències.

  • Eurídice

    Eurídice és l'esposa de Creont. La seva figura és tràgica, ja que perd el seu fill Hemó per la seva defensa d'Antígona, i al final de l'obra, ella es treu la vida en un acte de desesperació. Eurídice representa la impotència de les mares davant el sofriment dels seus fills.

  • Euriganeia

    Euriganeia és una de les nodrisses de la família reial. Expressa la seva opinió sobre els esdeveniments de l'obra des d'un punt de vista personal i afectiu, reflexionant sobre la pèrdua dels fills a la guerra i les conseqüències de les decisions que prenen els líders.

  • Astimèdusa

    Astimèdusa és una altra nodrissa que també té un rol secundari. Ella, com Euriganeia, és una dona més relacionada amb el món familiar i afectiu. Aporta el seu punt de vista sobre la guerra i la destrucció que ha portat als seus fills.

  • Eumolp

    Eumolp és l’esclau de Creont i actua com a portador de notícies, a més de ser testimoni de les converses importants entre els personatges. També ajuda Antígona i Tirèsias. Representa una classe social subordinada, però amb un cert paper actiu a l’obra.

  • Etèocles

    Etèocles és un dels germans d'Antígona i Ismene. Lluita en la guerra per la ciutat de Tebes i és un heroi per Creont, qui el defensa com un símbol de la lleialtat i l’obediència a l’Estat. Etèocles mor a la batalla, però la seva figura no és tan destacada com la d'Antígona.

  • Creont

    Creont és el rei de Tebes i representa el poder absolut i la llei civil. El seu conflicte amb Antígona és el nucli de l’obra, ja que prohibeix l’enterrament de Polinices i busca mantenir l’ordre a través de la seva autoritat. La seva figura és un símbol de l’autoritarisme i del control social.

  • Tirèsias

    Tirèsias és un profeta cec que representa la veu de la divinitat. En l'obra, adverteix Creont de les conseqüències de la seva actuació i de la seva postura inflexible. Tirèsias simbolitza la saviesa antiga i el coneixement sagrat, però també el fat inevitable que envaeix els humans.

  • Eumolp (repetit)

    Ja esmentat anteriorment, Eumolp és també un esclau que, com a testimoni i portador de missatges, actua com a observador d’esdeveniments que no pot canviar. Té un paper secundari però fonamental en la trama.

  • Consellers de Creont

    Els consellers de Creont assessoren el rei en les seves decisions, en un moment determinat de l’obra. Representen la veu de la raó política, però també el poder del sistema de govern que Creont exerceix.

  • Lúcid Conseller

    El Lúcid Conseller és un personatge que representa la reflexió més profunda sobre els esdeveniments i les decisions que es prenen a l’obra. Simbolitza la visió crítica de l'autor, i les seves paraules expressen el dilema entre l’autoritat i la justícia.

  • Missatger

    El missatger és un personatge que, com en molts drames grecs, anuncia esdeveniments importants i tràgics a l'obra. Aporta notícies de la mort de personatges i és essencial per al desenvolupament de l'acció.

  • Geronts

    Els geronts són personatges ancians que actuen com a consellers i observadors. Són la veu de l’experiència i representen la tradició en l’obra, mostrant el contrast amb la postura juvenil i rebel d’Antígona.

  • Guardes

    Els guàrdies són els que vigilen el cos de Polinices i capturen Antígona quan intenta enterrar-lo. Actuen com a testimonis i representen l’aplicació de la llei, tot i que també tenen moments d’humanitat, com quan veuen la determinació d’Antígona i l’afecten les seves accions.

  • Guerrers

    Els guerrers, tot i que no són personatges molt detallats, representen la força militar i el conflicte bèl·lic que serveix de fons a l’obra. La guerra entre els germans i la ciutat de Tebes és el context en què succeeixen els esdeveniments principals.

  • Poble

    El poble és l’element més col·lectiu i menys individualitzat dins l'obra. Són els ciutadans de Tebes que són testimonis dels esdeveniments, opinant sobre el que està passant, però sense tenir una influència activa. Representen el paper passiu de la societat enfront de l’autoritat.

Entradas relacionadas: