L'Antic Règim: Societat, Drets i Il·lustració
Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,66 KB
Drets Senyorials a l'Antic Règim
Els drets senyorials eren el conjunt de prestacions i rendes que rebien els senyors en virtut del domini de terres.
- Explotació econòmica de les seves propietats: Els pagesos havien de donar un tant per cent de les collites de les terres que treballaven.
- A més, el senyor exigia unes taxes per la utilització de molins, ferreries, etc., i per l’explotació de boscos i rius.
- El senyor també gaudia de jurisdiccions que incloïen tant les terres pròpies com les alienes.
La Societat Estamental de l'Antic Règim
L’Antic Règim estava dividit en estaments. Eren grups tancats; si neixies en una família pobre, pertanyies a l'estament no privilegiat.
Es dividien en:
- El Clergat: S’ocupava de resar i assegurar la protecció divina.
- La Noblesa: Combatia i protegia la col·lectivitat dels adversaris.
- L'Estat Pla (o Tercer Estat): Produïa tots els béns materials i comprenia grups com la pagesia, la burgesia i les classes populars.
Característiques de la societat estamental:
- Desigualtat civil: Es distingien clarament els privilegiats dels no privilegiats.
Els Estaments Privilegiats
El Clergat era el primer dels grups privilegiats i representava una petita part de la població. No pagaven impostos i els seus ingressos provenien del delme.
- Els bisbes i els abats eren, a més, senyors de molts pobles i territoris dels quals cobraven totes les rendes senyorials.
- L’Alt Clergat: Provenia exclusivament de les classes nobiliàries i vivia amb luxe.
- El Baix Clergat: Era d'origen pagès, feia una vida modesta i sense luxes, i no gaudia de privilegis.
La Noblesa era el segon estament privilegiat i tenia la major part de la terra. Tenien dret a dur espasa, tenir un banc a l'església, etc. (Tenien drets honorífics, econòmics i fiscals).
Els Estaments No Privilegiats
Eren la major part de la població i agrupaven sectors socials molt diferents, tant per la seva condició econòmica com social. Però els unia un interès comú: l’oposició al règim i la reivindicació de la igualtat civil.
- La Burgesia: Era el grup més dinàmic de l’Antic Règim, perquè en els últims segles la seva riquesa havia augmentat. La burgesia es dividia en:
- Burgesia rendista
- Burgesia financera
- Burgesia industrial
- Petita burgesia
- Les Classes Populars Urbanes: Eren els treballadors manuals de la ciutat (artesans).
- La Pagesia: Era la gran part de la població i estava dividida en:
- Pagesos lliures
- Jornalers
- Serfs
La Il·lustració: Idees i Pensadors
Va ser un moviment de caràcter intel·lectual que es va desenvolupar a Europa al segle XVIII. Les seves idees van inspirar la Independència dels Estats Units i la Revolució Francesa.
Pensadors destacats:
- Isaac Newton: Va ser el gran introductor del mètode científic.
- John Locke: Va criticar el poder absolut i va plantejar la divisió de poders.
Els il·lustrats van propugnar una fe absoluta en la raó com a únic mitjà per entendre i explicar el món.