Animació Socioesportiva: Història i Objectius

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,1 KB

Història de l'Animació Socioesportiva

- Tot i que es creu que el terme va sorgir durant una reunió de la UNESCO, va ser a França on va adquirir sentit després de la Segona Guerra Mundial.

- OBJECTIU: Dotar d'un sentit de comunitat a una població fragmentada per la situació que es vivia.

- Posteriorment, aquest terme ha sigut reutilitzat en països com Espanya. No obstant això, als països anglosaxons es coneix aquest fenomen pel nom de "Social Community Development".

- L'objectiu de la UNESCO envers l'animació va ser atendre la població adolescent i juvenil.

Animació

Conceptualització

  • Estímul cap a les experiències (innovació, noves activitats...).
  • Conjunt d'accions dirigides cap a l'elaboració d'un projecte.
  • Conjunt de pràctiques socials que estimulen la iniciativa.
  • Tecnologia social basada en una pedagogia participativa.

Causes

  • Necessitat d'adaptació al canvi.
  • Desenvolupament tecnològic.
  • Increment del temps lliure.
  • Canvi en les relacions interpersonals, grupals i institucionals.
  • Divulgació de l'educació.

Objectius

  • Adaptació i integració social.
  • Desenvolupament cultural.
  • Regulació d'intercanvis socials.

Valors

  • Vida social més humanitària i igualitària.
  • Identitat personal.
  • La participació: coresponsabilitat, cooperació i coordinació.

Animació Sociocultural

L'animació sociocultural està orientada cap als grups i no als individus aïllats. Aquesta idea de cultura del col·lectiu utilitza les activitats educatives i culturals com a mitjà per a l'emancipació personal, grupal i social.

Segons Ventosa (1998), els factors que han promogut el sorgiment de l'animació sociocultural es poden agrupar en tres: culturals, socials i educatius.

Culturals

  • L'existència d'un fossat cultural entre els sectors minoritaris afavorits i els majoritaris allunyats de la cultura.
  • L'evolució de les concepcions i polítiques culturals dels països europeus cap a plantejaments cada vegada més democràtics.
  • L'emergència de les utopies culturals sorgides de la confluència de diversos corrents ideològics, religiosos i pedagògics.

Socials

  • El procés d'industrialització de la societat.
  • La concentració urbana després de l'emigració del camp a la ciutat.
  • El desenvolupament dels mass media.

Animació Socioesportiva

Oci i Temps Lliure

  • Temps lliure: Fa referència a tot aquell temps on no s'ha de complir amb unes obligacions, ja siguin familiars, educatives, laborals, així com tot aquell temps requerit per cobrir les necessitats vitals bàsiques.
  • Oci: Ocupació positiva del temps lliure. Relacionat amb uns hàbits i actituds per a realitzar alguna activitat que no tingui cap obligació i que es realitza pel pur plaer.

En resum, les activitats que es poden realitzar durant el temps lliure són:

  • Activitats de components físics.
  • Activitats de components manuals.
  • Activitats de components culturals.
  • Activitats socials o col·lectives.

Esport

  • Es creu que va néixer cap als anys 70 als països escandinaus com un moviment higienista i alternatiu a l'esport convencional.
  • Es va difondre cap a altres zones d'Europa i Amèrica.
  • Promou nous esports i pràctiques adaptades a la població: jocs tradicionals, carreres populars, bicicletades, maratons d'aeròbic...
  • Incorporació de l'esport com un hàbit higiènic dins la quotidianitat de tots.
  • Opció per a totes les persones de realitzar exercici al marge de les seves aptituds físiques, edat, sexe, dins de l'espai de temps definit com a oci.
  • Objectius prioritàriament col·lectius. El treball no és individual (recerca del màxim rendiment personal), sinó el desenvolupament de les pròpies capacitats dins d'una activitat de grup.
  • Activitat esportiva amb finalitat pedagògica: centres esportius en els quals el treball va dirigit cap a fins terapèutics o de formació i on cal personal amb coneixements especialitzats i un període de temps determinat per a aconseguir els objectius.
  • Les activitats recreatives tenen per objectiu principal sensibilitzar els participants cap al plaer del moviment i l'aportació de l'exercici físic a la salut, afavorint el coneixement i la relació entre els participants.
  • Les activitats lúdiques tenen una característica bàsica: interpretació oberta del desenvolupament del joc i la facilitat de canviar regles en funció de les necessitats del grup, de l'espai o del material del qual es disposa.

Condicions dels programes d'esports per a tothom

  • Desenvolupament d'hàbits positius.
  • Autogestió dels participants.
  • No-obligatorietat de participació: tot i que tenen per objectiu que arribin a ser una pràctica quotidiana, un hàbit.

Objectiu de l'Animació Socioesportiva

Per tant, l'animació socioesportiva tindrà per objectiu donar moviment i vida a una gran majoria de la població mitjançant la pràctica d'activitat física recreativa, esportiva i/o lúdica.

L'animació és un instrument al servei de l'activitat física i la recreació esportiva amb l'objectiu de promoure i generar estils de vida actius durant el temps lliure de les persones.

Objectius Generals

  • Gaudir.
  • Integració social dins d'un grup. Sentiment de recolzament.
  • Autoconfiança.
  • Millora a nivell motriu.
  • Millora de la condició física.

Criteris "In Situ"

  • Intentar que tothom participi, sense arribar a obligar ningú. Motivació.
  • Adequar la normativa, adaptant-la a les necessitats del grup.
  • Introduir sempre un factor lúdic i afectiu.
  • Competitiu, sí; conflictiu, no.

Entradas relacionadas: