Animació Socioesportiva: Història i Objectius
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,1 KB
Història de l'Animació Socioesportiva
- Tot i que es creu que el terme va sorgir durant una reunió de la UNESCO, va ser a França on va adquirir sentit després de la Segona Guerra Mundial.
- OBJECTIU: Dotar d'un sentit de comunitat a una població fragmentada per la situació que es vivia.
- Posteriorment, aquest terme ha sigut reutilitzat en països com Espanya. No obstant això, als països anglosaxons es coneix aquest fenomen pel nom de "Social Community Development".
- L'objectiu de la UNESCO envers l'animació va ser atendre la població adolescent i juvenil.
Animació
Conceptualització
- Estímul cap a les experiències (innovació, noves activitats...).
- Conjunt d'accions dirigides cap a l'elaboració d'un projecte.
- Conjunt de pràctiques socials que estimulen la iniciativa.
- Tecnologia social basada en una pedagogia participativa.
Causes
- Necessitat d'adaptació al canvi.
- Desenvolupament tecnològic.
- Increment del temps lliure.
- Canvi en les relacions interpersonals, grupals i institucionals.
- Divulgació de l'educació.
Objectius
- Adaptació i integració social.
- Desenvolupament cultural.
- Regulació d'intercanvis socials.
Valors
- Vida social més humanitària i igualitària.
- Identitat personal.
- La participació: coresponsabilitat, cooperació i coordinació.
Animació Sociocultural
L'animació sociocultural està orientada cap als grups i no als individus aïllats. Aquesta idea de cultura del col·lectiu utilitza les activitats educatives i culturals com a mitjà per a l'emancipació personal, grupal i social.
Segons Ventosa (1998), els factors que han promogut el sorgiment de l'animació sociocultural es poden agrupar en tres: culturals, socials i educatius.
Culturals
- L'existència d'un fossat cultural entre els sectors minoritaris afavorits i els majoritaris allunyats de la cultura.
- L'evolució de les concepcions i polítiques culturals dels països europeus cap a plantejaments cada vegada més democràtics.
- L'emergència de les utopies culturals sorgides de la confluència de diversos corrents ideològics, religiosos i pedagògics.
Socials
- El procés d'industrialització de la societat.
- La concentració urbana després de l'emigració del camp a la ciutat.
- El desenvolupament dels mass media.
Animació Socioesportiva
Oci i Temps Lliure
- Temps lliure: Fa referència a tot aquell temps on no s'ha de complir amb unes obligacions, ja siguin familiars, educatives, laborals, així com tot aquell temps requerit per cobrir les necessitats vitals bàsiques.
- Oci: Ocupació positiva del temps lliure. Relacionat amb uns hàbits i actituds per a realitzar alguna activitat que no tingui cap obligació i que es realitza pel pur plaer.
En resum, les activitats que es poden realitzar durant el temps lliure són:
- Activitats de components físics.
- Activitats de components manuals.
- Activitats de components culturals.
- Activitats socials o col·lectives.
Esport
- Es creu que va néixer cap als anys 70 als països escandinaus com un moviment higienista i alternatiu a l'esport convencional.
- Es va difondre cap a altres zones d'Europa i Amèrica.
- Promou nous esports i pràctiques adaptades a la població: jocs tradicionals, carreres populars, bicicletades, maratons d'aeròbic...
- Incorporació de l'esport com un hàbit higiènic dins la quotidianitat de tots.
- Opció per a totes les persones de realitzar exercici al marge de les seves aptituds físiques, edat, sexe, dins de l'espai de temps definit com a oci.
- Objectius prioritàriament col·lectius. El treball no és individual (recerca del màxim rendiment personal), sinó el desenvolupament de les pròpies capacitats dins d'una activitat de grup.
- Activitat esportiva amb finalitat pedagògica: centres esportius en els quals el treball va dirigit cap a fins terapèutics o de formació i on cal personal amb coneixements especialitzats i un període de temps determinat per a aconseguir els objectius.
- Les activitats recreatives tenen per objectiu principal sensibilitzar els participants cap al plaer del moviment i l'aportació de l'exercici físic a la salut, afavorint el coneixement i la relació entre els participants.
- Les activitats lúdiques tenen una característica bàsica: interpretació oberta del desenvolupament del joc i la facilitat de canviar regles en funció de les necessitats del grup, de l'espai o del material del qual es disposa.
Condicions dels programes d'esports per a tothom
- Desenvolupament d'hàbits positius.
- Autogestió dels participants.
- No-obligatorietat de participació: tot i que tenen per objectiu que arribin a ser una pràctica quotidiana, un hàbit.
Objectiu de l'Animació Socioesportiva
Per tant, l'animació socioesportiva tindrà per objectiu donar moviment i vida a una gran majoria de la població mitjançant la pràctica d'activitat física recreativa, esportiva i/o lúdica.
L'animació és un instrument al servei de l'activitat física i la recreació esportiva amb l'objectiu de promoure i generar estils de vida actius durant el temps lliure de les persones.
Objectius Generals
- Gaudir.
- Integració social dins d'un grup. Sentiment de recolzament.
- Autoconfiança.
- Millora a nivell motriu.
- Millora de la condició física.
Criteris "In Situ"
- Intentar que tothom participi, sense arribar a obligar ningú. Motivació.
- Adequar la normativa, adaptant-la a les necessitats del grup.
- Introduir sempre un factor lúdic i afectiu.
- Competitiu, sí; conflictiu, no.