L'animació sociocultural i el lleure com a mètode d'intervenció social
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,94 KB
L'animació sociocultural
L'animació sociocultural sorgeix com a mètode d'intervenció social, centrada en la dinamització de col·lectius a partir de les seves necessitats i interessos i on s'imposa l'objectiu de gaudir i la participació en la activitat, per aconseguir a través del desenvolupament personal, una millora de qualitat de vida.
Activistes que acull l'animació:
- Formació
- Difusió
- Artístiques
- Esportives
- Socials
LLEURE AUTOTÈLIC
Activitats que faig que suposen plaer i una experiència positiva, sense cap objectiu. Aquest té 5 dimensions:
- Lúdica: fem moltes activitats per descansar i diversió. Hi ha un component lúdic-recreatiu.
- Equilibri psíquic i físic: Descans: funció regeneradora, Diversió: funció evasiva/compensatòria.
- Creativa: Desenvolupament personal: lleure formatiu, cultural, reflexiu.
- Festiva: Lleure per excel·lència, esforç comunitari pel no útil, cohesió, solidaritat i identitat de grup.
- Ambiental ecològica: Trobada amb natura com a nucli de lleure, creixement diversitat d'activitats i Educació Ecològica.
Solidaria
Vivència altruista social -> Necessitat de participar i de fer partícips -> Desenvolupament comunitari. Afany de la ciutadania de participar i obtenir el bé comú. Sentir-nos útils, vetllar pels interessos de la resta.
Característiques d'activitats esportives recreatives
- Accessibilitat física
- Facilitat de comprensió
- Plaer de participar
- Adaptabilitat
- Benestar
- Cooperació
- Simplicitat dels materials
- Bona relació
- Il·lusió
- Seguretat
Esport per a tothom
És la divulgació i generalització de la màxima participació que promou la socialització sense distanció proporcionant valors, satisfacció, benestar, salut i distracció.
Objectius i funcions del lleure segons l'àmbit d'intervenció
ÈMFASI EN LA DIMENSIÓ CULTURAL: Desenvolupament cultural, Desenvolupar la creativitat i incrementar la innovació cultural, Democràcia cultural, Igualtat d'oportunitats respecte de la cultura, facilitar l'expressió cultural.
ÈMFASI EN LA DIMENSIÓ SOCIAL: Transformació i conscienciació social, Integració social, Reconstruir la consciència col·lectiva, Millorar la qualitat de vida, Ajudar a la vertebració de la societat.
ÈMFASI EN LA DIMENSIÓ PERSONAL I EDUCATIVA: Formació integral de la persona o ple desenvolupament de la personalitat, Comprendre's a un mateix i als altres, Potenciar l'autonomia personal, Emancipació i alliberament de la persona, Possibilitar la formació permanent.
ÈMFASI EN LA DIMENSIÓ FÍSICOESPORTIVA: Millora d'habilitats motrius, Assoliment d'un bon estat de salut, Autosuperació i esforç personal, Plaer i gaudi per la pràctica d'AF, Foment d'uns hàbits higiènics i físics.