L'animació sociocultural i el lleure com a mètode d'intervenció social

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,94 KB

L'animació sociocultural

L'animació sociocultural sorgeix com a mètode d'intervenció social, centrada en la dinamització de col·lectius a partir de les seves necessitats i interessos i on s'imposa l'objectiu de gaudir i la participació en la activitat, per aconseguir a través del desenvolupament personal, una millora de qualitat de vida.

Activistes que acull l'animació:

  • Formació
  • Difusió
  • Artístiques
  • Esportives
  • Socials

LLEURE AUTOTÈLIC

Activitats que faig que suposen plaer i una experiència positiva, sense cap objectiu. Aquest té 5 dimensions:

  • Lúdica: fem moltes activitats per descansar i diversió. Hi ha un component lúdic-recreatiu.
  • Equilibri psíquic i físic: Descans: funció regeneradora, Diversió: funció evasiva/compensatòria.
  • Creativa: Desenvolupament personal: lleure formatiu, cultural, reflexiu.
  • Festiva: Lleure per excel·lència, esforç comunitari pel no útil, cohesió, solidaritat i identitat de grup.
  • Ambiental ecològica: Trobada amb natura com a nucli de lleure, creixement diversitat d'activitats i Educació Ecològica.

Solidaria

Vivència altruista social -> Necessitat de participar i de fer partícips -> Desenvolupament comunitari. Afany de la ciutadania de participar i obtenir el bé comú. Sentir-nos útils, vetllar pels interessos de la resta.

Característiques d'activitats esportives recreatives

  • Accessibilitat física
  • Facilitat de comprensió
  • Plaer de participar
  • Adaptabilitat
  • Benestar
  • Cooperació
  • Simplicitat dels materials
  • Bona relació
  • Il·lusió
  • Seguretat

Esport per a tothom

És la divulgació i generalització de la màxima participació que promou la socialització sense distanció proporcionant valors, satisfacció, benestar, salut i distracció.

Objectius i funcions del lleure segons l'àmbit d'intervenció

ÈMFASI EN LA DIMENSIÓ CULTURAL: Desenvolupament cultural, Desenvolupar la creativitat i incrementar la innovació cultural, Democràcia cultural, Igualtat d'oportunitats respecte de la cultura, facilitar l'expressió cultural.
ÈMFASI EN LA DIMENSIÓ SOCIAL: Transformació i conscienciació social, Integració social, Reconstruir la consciència col·lectiva, Millorar la qualitat de vida, Ajudar a la vertebració de la societat.
ÈMFASI EN LA DIMENSIÓ PERSONAL I EDUCATIVA: Formació integral de la persona o ple desenvolupament de la personalitat, Comprendre's a un mateix i als altres, Potenciar l'autonomia personal, Emancipació i alliberament de la persona, Possibilitar la formació permanent.
ÈMFASI EN LA DIMENSIÓ FÍSICOESPORTIVA: Millora d'habilitats motrius, Assoliment d'un bon estat de salut, Autosuperació i esforç personal, Plaer i gaudi per la pràctica d'AF, Foment d'uns hàbits higiènics i físics.

Entradas relacionadas: