L'Animació Esportiva i el Tècnic Esportiu
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,22 KB
L’Animació Esportiva i el
Tècnic Esportiu
Entendrem què és l’animació esportiva i per què, com a professionals, treballarem en l’animació esportiva. Entendrem qui és i què fa un tècnic esportiu.
Què és l’Animació
L’animació és una activitat o pràctica social basada en la pedagogia participativa perquè la gent aconsegueixi el seu propi desenvolupament sociocultural.
Animar és moure a la participació, a la creativitat, a l’expressió, acompanyant en l’aprenentatge de viure utilitzant totes les possibilitats que té l’home.
Objectius Generals de l’Animació
El desenvolupament personal integral dels participants i el desenvolupament del grup o comunitat que hi està implicat.
Àrees en què s’exerceix l’Animació
Animació esportiva, animació turística, animació cultural, animació d’hotels.
L’Animació Esportiva
És la funció de promoure la participació de les persones en activitats físiques i esportives.
L’Animació Esportiva
Partint del plantejament que centrem l’animació esportiva en activitats esportives recreatives de caràcter lúdic i, per tant, no competitives, els objectius seran els següents:
- Fomentar la participació en diferents activitats.
- Practicar diferents activitats.
- Gaudir de la pràctica d’activitats.
- Aprendre els fonaments de les activitats.
El Tècnic/a Esportiu
(professional que es dedica a dinamitzar la participació esportiva de persones i grups)
D’on surt la figura del tècnic?
El creixement i l’expansió del fenomen esportiu han generat un creixement paral·lel de les formacions esportives. En aquest context, es genera la necessitat de crear una nova professió: l’animador esportiu, que en l’àmbit professional és el tècnic/a en conducció d’activitat física al medi natural.
Funcions d’un tècnic: tècnica, organitzadora i educadora.
Funció: Tècnica
És la funció més clara del desenvolupament del paper d’expert en la tècnica, les seves fases, les regles de joc de l’especialitat, materials i instal·lacions, tàctiques de joc...
Funció: Organitzador/a
Es refereix als aspectes estructurals bàsics que faciliten l’entorn de l’animació. Coneix la documentació necessària per a l’organització d’esdeveniments: l’entorn burocràtic, dificultats ambientals...
Funció: Educador/a
Al dirigir-se a un grup humà, es converteix en un model. A nivell de coneixements i a nivell de transmissor de valors humans positius. El seu comportament ha de ser ètic i coherent en tot moment.
Models de Tècnics
Autoritari, permissiu, burocràtic i democràtic.
Model: Autoritari
- Forma tradicional de dirigir els grups.
- Gira al voltant del tècnic.
- La forma de comportament del tècnic és el model a imitar.
- Les decisions són preses pel tècnic.
- El grup ha d’acatar les normes sense aportar res.
- El grup es comporta amb gran disciplina però és poc creatiu i no pren iniciativa.
- Es pot caure en la sobreactuació i l’excés de protagonisme.
Model: Democràtic
- També conegut com a model participatiu.
- El tècnic fomenta i permet la participació del grup.
- Es permet investigació i iniciativa.
- El tècnic coordina i, sense perdre de vista els objectius i continguts, pot modificar-los.
- Funciona molt bé en grups madurs o molt motivats.
Model: Permissiu
- Es caracteritza per deixar fer al grup.
- L’actuació del tècnic és força invisible.
- El grup funciona de manera anàrquica i desigual.
Model: Burocràtic
Forma de comportament centrada en la distància i la falta de contacte humà provoca desconeixement del tècnic envers els seus clients i les inquietuds d’aquests, resultant molt pràctic per part del tècnic.