L'animació: definició, àmbits i objectius

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,82 KB

L'animació: Definició

Activitats socials amb objectius de participació i promoció humana.

L'animació en si va néixer a França en la postguerra, en època nazi, davant la necessitat de recuperar els valors democràtics, va sorgir per impulsar el moviment cultural. Es va consolidar en els anys 60, i va arribar a Espanya entre els 60 i 70.

Àmbits de l'Animació:

  • Animació Esportiva

    (És el que fem en el cicle i no ho desenvoluparem) Generalitzant-la a tots els col·lectius, 3a edat, associacions, empreses... Com a esport recreatiu i higiènic, amb finalitat lúdica i de diversió. Dinamitzant tot l'àmbit territorial, barri, poble...

  • Animació Turística

    Promoure el gust per viatjar, visitar i fer excursions, rebre i atendre el turisme.

  • Animació Sociocultural

    És el conjunt d'accions realitzades per individus, grups o institucions sobre la comunitat i en el marc d'un territori concret, amb el propòsit principal de promoure una actitud de participació activa en el procés de desenvolupament tant social com a cultural.

L'Animació Socio-Cultural

Objectius de l'animació socio-cultural:

Que cada persona sigui capaç de:

  • Informar-se per tenir una visió i consciència de la situació social, cultural i política.
  • Situar-se amb el que se'ns ha informat, comprendre en la realitat que es troba per fer-se responsable de la seva destinació.
  • Permetre que pugui expressar-se segons els seus interessos.
  • Organitzar-se per defensar els seus objectius, realitzar un projecte personal i col·lectiu.
  • En definitiva, possibilitar que es realitzi personalment.

Camps i activitats de l'animació sociocultural:

  1. Formació: (adquisició de coneixements) Activitats que afavoreixen l'adquisició de coneixements i el desenvolupament de l'ús crític i il·lustrat de la raó. Ex: Jornades, tallers, reunions de treball, cursos, cicles de conferència...
  2. Difusió cultural: Activitats que afavoreixen l'accés de determinats béns culturals. Transmetre al gran públic del capital cultural propi o heretat perquè coneguin i comprenguin millor les arrels culturals. Ex: monuments, museus, galeries d'art, biblioteques.
  3. Artístiques (No professionals) Desenvolupament de l'individu de diverses formes d'expressió i creació.
    • Artesanies o Art popular. Ceràmica, Treball al fang, Talla de la fusta, Cistelleria, Tapís...
    • Arts visuals. Pintura, Escultura, Gravat, Dibuix artístic...
    • Arts Escèniques. Teatre, Marionetes...
    • Dansa. Ballet, Danses folklòriques, Expressió corporal, Dansa moderna...
    • Música i cant. Música folklòrica, moderna, clàssica, Bandes de música...
    • Llenguatge i literatura. Periòdic popular, Tallers literaris, Tríptics, revistes
    • Altres formes de cultura. Audiovisuals, Fotografia, Ràdio, TV...
  4. Lúdiques: Activitats físiques, esportives i d'aire lliure que afavoreixen fonamentalment el desenvolupament físic i corporal.
    • Esplai (diversions a l'aire lliure): Marxes, Acampades, Passejos...
    • Relacionades amb la naturalesa i el medi ambient.
    • Recreació: Excursions
    • Jocs preesportius...
  5. Socials Activitats que afavoreixen la vida associativa i l'atenció a necessitats grupals i la solució de problemes col·lectius.
    • Festes
    • Organització de reunions i trobades
    • Mobilització de barris per realitzar accions conjuntes
    • Associacions en els moviments socials (associacions de veïns, ecologistes, pacifistes...) que consoliden el desenvolupament d'organitzacions de base.

Temps lliure i lleure (OCI)

Temps lliure: És quan la persona es veu alliberada de les seves obligacions quotidianes.

Lleure, Oci: És una actitud personal, una forma d'utilitzar el temps lliure amb la finalitat d'obtenir un desenvolupament personal positiu. L'oci compren les funcions bàsiques de: Descans / Diversió / Desenvolupament personal.

El temps lliure ens ho trobem, l'oci cal aconseguir-ho desenvolupant diferents capacitats.

Objectius educatius de l'oci, funcions socials:

–Col·laborar amb el desenvolupament integral de la persona

–Desenvolupament de valors, actituds i destreses

–Estimulació de la participació social; és temps col·lectiu, de cooperació, per practicar la democràcia, la participació, la implicació en assumptes socials...

–Consolidació de la identitat cultural; temps de recrear i viure la pròpia cultura i la dels altres, descobriment de la música, història, paisatge...

–Identitat individual; temps d'amistats, d'autoconeixement, desenvolupament de l'afectivitat, de trobar-se a si mateix, de descobrir les pròpies capacitats, de maduració de sentiments...

–Diversió; gaudir de la vida, de felicitat, de diversió...

Activitats de l'oci:

–Activitats amb component físic: esports, excursions...

–Activitats pràctiques: bricolatge, jardineria, cuina...

–Activitats culturals: ràdio, TV, teatre, música...

–Activitats socials: tertúlies, festes, etc

Principis pràctics de l'oci:

- Aconseguir temps per a l'oci formatiu

- Compatibilitzar l'oci individual amb el col·lectiu

- No admetre ocis negatius

- Potenciar l'extraordinari: trencar el ritme habitual

- Respectar la contemplació: no fer res

- Compatibilitzar diversió, creativitat i aprenentatge, activitats diverses

- Respectar l'elecció personal de l'activitat i com realitzar-la, diversitat

Entradas relacionadas: