L'animació: definició, àmbits i objectius
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,82 KB
L'animació: Definició
Activitats socials amb objectius de participació i promoció humana.
L'animació en si va néixer a França en la postguerra, en època nazi, davant la necessitat de recuperar els valors democràtics, va sorgir per impulsar el moviment cultural. Es va consolidar en els anys 60, i va arribar a Espanya entre els 60 i 70.
Àmbits de l'Animació:
Animació Esportiva
(És el que fem en el cicle i no ho desenvoluparem) Generalitzant-la a tots els col·lectius, 3a edat, associacions, empreses... Com a esport recreatiu i higiènic, amb finalitat lúdica i de diversió. Dinamitzant tot l'àmbit territorial, barri, poble...
Animació Turística
Promoure el gust per viatjar, visitar i fer excursions, rebre i atendre el turisme.
Animació Sociocultural
És el conjunt d'accions realitzades per individus, grups o institucions sobre la comunitat i en el marc d'un territori concret, amb el propòsit principal de promoure una actitud de participació activa en el procés de desenvolupament tant social com a cultural.
L'Animació Socio-Cultural
Objectius de l'animació socio-cultural:
Que cada persona sigui capaç de:
- Informar-se per tenir una visió i consciència de la situació social, cultural i política.
- Situar-se amb el que se'ns ha informat, comprendre en la realitat que es troba per fer-se responsable de la seva destinació.
- Permetre que pugui expressar-se segons els seus interessos.
- Organitzar-se per defensar els seus objectius, realitzar un projecte personal i col·lectiu.
- En definitiva, possibilitar que es realitzi personalment.
Camps i activitats de l'animació sociocultural:
- Formació: (adquisició de coneixements) Activitats que afavoreixen l'adquisició de coneixements i el desenvolupament de l'ús crític i il·lustrat de la raó. Ex: Jornades, tallers, reunions de treball, cursos, cicles de conferència...
- Difusió cultural: Activitats que afavoreixen l'accés de determinats béns culturals. Transmetre al gran públic del capital cultural propi o heretat perquè coneguin i comprenguin millor les arrels culturals. Ex: monuments, museus, galeries d'art, biblioteques.
- Artístiques (No professionals) Desenvolupament de l'individu de diverses formes d'expressió i creació.
- Artesanies o Art popular. Ceràmica, Treball al fang, Talla de la fusta, Cistelleria, Tapís...
- Arts visuals. Pintura, Escultura, Gravat, Dibuix artístic...
- Arts Escèniques. Teatre, Marionetes...
- Dansa. Ballet, Danses folklòriques, Expressió corporal, Dansa moderna...
- Música i cant. Música folklòrica, moderna, clàssica, Bandes de música...
- Llenguatge i literatura. Periòdic popular, Tallers literaris, Tríptics, revistes
- Altres formes de cultura. Audiovisuals, Fotografia, Ràdio, TV...
- Lúdiques: Activitats físiques, esportives i d'aire lliure que afavoreixen fonamentalment el desenvolupament físic i corporal.
- Esplai (diversions a l'aire lliure): Marxes, Acampades, Passejos...
- Relacionades amb la naturalesa i el medi ambient.
- Recreació: Excursions
- Jocs preesportius...
- Socials Activitats que afavoreixen la vida associativa i l'atenció a necessitats grupals i la solució de problemes col·lectius.
- Festes
- Organització de reunions i trobades
- Mobilització de barris per realitzar accions conjuntes
- Associacions en els moviments socials (associacions de veïns, ecologistes, pacifistes...) que consoliden el desenvolupament d'organitzacions de base.
Temps lliure i lleure (OCI)
Temps lliure: És quan la persona es veu alliberada de les seves obligacions quotidianes.
Lleure, Oci: És una actitud personal, una forma d'utilitzar el temps lliure amb la finalitat d'obtenir un desenvolupament personal positiu. L'oci compren les funcions bàsiques de: Descans / Diversió / Desenvolupament personal.
El temps lliure ens ho trobem, l'oci cal aconseguir-ho desenvolupant diferents capacitats.
Objectius educatius de l'oci, funcions socials:
–Col·laborar amb el desenvolupament integral de la persona
–Desenvolupament de valors, actituds i destreses
–Estimulació de la participació social; és temps col·lectiu, de cooperació, per practicar la democràcia, la participació, la implicació en assumptes socials...
–Consolidació de la identitat cultural; temps de recrear i viure la pròpia cultura i la dels altres, descobriment de la música, història, paisatge...
–Identitat individual; temps d'amistats, d'autoconeixement, desenvolupament de l'afectivitat, de trobar-se a si mateix, de descobrir les pròpies capacitats, de maduració de sentiments...
–Diversió; gaudir de la vida, de felicitat, de diversió...
Activitats de l'oci:
–Activitats amb component físic: esports, excursions...
–Activitats pràctiques: bricolatge, jardineria, cuina...
–Activitats culturals: ràdio, TV, teatre, música...
–Activitats socials: tertúlies, festes, etc
Principis pràctics de l'oci:
- Aconseguir temps per a l'oci formatiu
- Compatibilitzar l'oci individual amb el col·lectiu
- No admetre ocis negatius
- Potenciar l'extraordinari: trencar el ritme habitual
- Respectar la contemplació: no fer res
- Compatibilitzar diversió, creativitat i aprenentatge, activitats diverses
- Respectar l'elecció personal de l'activitat i com realitzar-la, diversitat