Anestèsics en odontologia: tipus, avantatges i complicacions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Medicina y Salud

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,2 KB

Funció: provoquen una pèrdua total o parcial de la sensibilitat (↓ dolor), de la mobilitat i dels reflexes.

Com actuen? Impedint la transmissió de l’impuls nerviós per les neurones

Tipus d’anestèsics:

- amidas: lidocaïna, mepivacaïna, articaïna... - èsters: procaïna, tetracaïna, butacaïna... Aquestos fàrmacs poden presentar-se sols o amb vasoconstrictor (ex: epinefrina, adrenalina, noradrenalina,

Avantatges dels vasoconstrictors:

- concentració de l’anestèsic en la zona desitjada - prolongació de l’acció anestèsica - menys hemorràgia - menys efectes tòxics, ja que passa poc a poc a la circulació sistèmica. Els vasoconstrictors estan desaconsellats en cardiòpates hipertensos, diabètics, pacients amb glaucoma  

Tipus d’anestèsia més utilitzades en odontologia:

• Local ⇒ la zona anestesiada és molt petita. (ex. una dent) - per via tòpica.//Consisteix en aplicar l’anestèsic directament sobre la geniva. Normalment s’utilitzen per evitar el dolor que produeix la posterior punxada per injectar anestèsic.

Formes d’administració: a) amb tocs sobre la mucosa amb una torunda impregnada amb anestèsic b) polvoritzant la mucosa amb un spray c) o aplicació directa del producte sobre la mucosa amb el dit.

per infiltració: Consisteix en injectar l’anestèsic directament sobre els teixits d’una dent. La tècnica infiltrativa més utilitzada és la periapical (injecció de l’anestèsic en el fons del vestíbul a nivell de la peça que volen anestesiar).

egional ⇒ la zona anestesiada es més amplia (ex. varies dents) - anestesia troncular.

Consisteix en injectar l’anestesia sobre un tronc nerviós amb la finalitat d’anestesiar varies dents a l’hora. S’utilitza sobre tot en el maxil·lar inferior.

General ⇒ anestèsia de tot el cos amb pèrdua de la consciència. En odontologia només s’utilitza en cirurgia maxil·lo-facial o en els casos que els pacients no col·laboren (per exemple: disminuïts psíquics o nens petits

Accidents de l’anestèsia dental

• Fractura d’agulla -Indicar que no tanqui la boca -Extreure si es pot el fragment sinó derivar-lo per a extracció • Danys a teixits veïns • Punció dolorosa Perquè s’ha fet punció del periosti que conté molts nervis o bé per dany al múscul. • Injecció intravascular amb risc de sobredosi La quantitat d’anestèsic que arriba a la sang de forma directa seria més elevada que infiltrant al teixit i això podria provocar: vertígen, alteracions visuals i auditives, excitabilitat, desorientació i pèrdua de consciència. Per això es recomana infiltrar molt lentament i en 2-3 cops.

Complicacions

• Hemorràgies, sobretot epistaxi. • Hematoma Paràlisis facial per punxar el nervi facial. • Parestèsia (formigueix, adormiment...)

Altres medicaments: . Sedants. Per relaxar al pacients molt nerviosos. 3. Analgèsics antiinflamatoris. Per la inflamació o el dolor. Quan hi ha inflamació és difícil que l’anestesia fassi efecte. 4. Antibiòtics i antisèptics. Per combatre les infeccions (per exemple: en un flegmó) 5. Hemostàsics S’utilitzen per evitar les hemorràgies 

Entradas relacionadas: