Anàlisi de Terra Baixa: Realisme i Romanticisme
Enviado por Chuletator online y clasificado en Francés
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,19 KB
Terra Baixa: Anàlisi Literària
Introducció
Terra Baixa, un drama de 1897 (segle XIX), s'emmarca dins del realisme, tot i que conserva elements romàntics. L'obra retrata la classe treballadora pobra, sotmesa a la voluntat de l'amo.
Elements Romàntics
- Atzar
- Misteri
- Idealisme
- Somnis premonitoris
Elements Realistes
- Diferència de classes socials
- Treballadors sotmesos a l'amo
- Contrast món rural i urbà
- Llenguatge
Temàtiques
Lluita entre el Bé i el Mal
L'obra presenta una lluita entre la "Terra Alta" (bé) i la "Terra Baixa" (mal).
Triangle Amorós
La Marta, el Sebastià i el Manelic formen un triangle amorós. El Manelic representa l'amor pur i generós, mentre que el Sebastià simbolitza l'amor possessiu.
Estructura
Acte I: Plantejament (12 escenes)
- Presentació dels personatges
- La Marta i el Sebastià festegen, però ell s'ha de casar amb una altra
- En Tomàs busca un marit per a la Marta: en Manelic
- En Manelic, després de casar-se, s'adona que la Marta no l'estima
Acte II: Desenvolupament (10 escenes)
- En Manelic només s'entén amb la Nuri, ja que tot el poble se'n burla
- La Marta comença a veure amb altres ulls el Manelic
- La Marta explica el seu passat a en Tomàs
- En Manelic vol tornar a la Terra Alta, però en veure que la Marta també l'estima, volen escapar-se junts
- El Sebastià i el mossèn els descobreixen i desterren el Manelic i tanquen la Marta en un molí
Acte III: Desenllaç (11 escenes)
- Els pagesos s'adonen que no han fet bé recolzant el Sebastià
- En Manelic torna per enfrontar-se a en Sebastià i, durant la discussió, el mata
- Finalment, s'endú la Marta i tornen a la Terra Alta
- Cor: En el tercer acte s'observa el penediment dels personatges secundaris que, com si es tractés d'una obra grega, configuren un cor.
Tècniques
- El somni: d'en Manelic per explicar la presumpció del casament
- L'analepsi o retrospecció (flashback): La Marta explica el seu origen desgraciat
- La rondalla: En Manelic denuncia la tafaneria amb una narració, la rondalla de Sant Miquel
- Monòleg: de la Marta, mostra al públic com evolucionen els seus sentiments
- Aparts: d'en Manelic, indica què pensa
- Premonició: Algun personatge presenta un indici que fa preveure accions posteriors
- Presentació prèvia: un personatge explica coses d'un altre que encara no ha aparegut en escena
Espai
- Terra Baixa: On es desenvolupen les accions. Plana extensa on hi ha el poble que pertany al Sebastià. Molí. Ermita.
- Terra Alta: Records. Lloc de procedència del Manelic.
Temps
- Temps Extern: Època contemporània a finals del segle XIX
- Temps Intern: Temps lineal. En el primer i segon acte passen 10 dies, i entre el segon i el tercer acte transcorren hores.
Simbologia
Simbologia de la Terra Baixa i la Terra Alta
- Terra Baixa: Plasma tot allò que és dolent, corrupte, maliciós, insensible, materialista. Conclusió: totes les coses malvades per a l'home. Poble/ciutat.
- Terra Alta: Lloc incorrupte, pur, sense malícia, ideal, bucòlic. Conclusió: representa tot allò que és bo per naturalesa. Camp/muntanya.
Simbologia dels Personatges/Animals
- Sebastià: Llop
- Manelic: Bèstia salvatge (cabrit)
- Marta: Ovella, granoteta de pluja
- Pagesos: Ramat, gossos de l'amo
Altres Al·lusions d'Animals
- En Sebastià tria per a la Marta un marit que fos ben bèstia
- La vida del Manelic era entre els animals
- En Manelic té una cabra que anomena Marta
- En Tomàs insulta en Xeixa amb el nom d'escorpí
- En Perruca és tractat de "ganso" per l'amo
Altres Símbols
- El duro i la sang simbolitzen dos sistemes de valors contraposats:
- Duro: en la Terra Baixa representa la llei de la propietat
- Sang: defineix la llei de la Terra Alta
- Conclusió: Cal que la Marta sagni en el moment de la revelació de l'amor. Funció: de purificació, propicia que es trenqui el lligam amb el Sebastià.
- L'aigua: és un element present a l'obra.
Llengua
Llenguatge Col·loquial
- Castellanismes: sèrio, quarto, apoiant-se, Qnc de plorar, trompasso…
- Elements de la parla de l'època: trescar, jaça, siga/sia
- Exclamacions, interjeccions, interrogacions: (Ah!, Vatua!, Mare de Déu!...)
- Locucions i dites populars: estar per merèixer, més net que una patena…
- Tendències col·loquials: daixonses, dallonses, mentres
- Reiteracions: (digues, digues; Una bruixa! Una bruixa!...)