Anàlisi Sociològica: Educació, Gènere i Models d'Estat del Benestar

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Medicina y Salud

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,38 KB

L'Educació: Tipologies, Canvis i Reptes Actuals

Tipologies de l'Educació

  • Provisió i responsabilitat: Pública o Privada.
  • Formalitat: Formal, No-formal o Informal.
  • Etapes: Infantil, Primària, Secundària, Post-Secundària, Superior.
  • Cost: Gratuïtat, pagament o copagament.
  • Obligatorietat: Opcional o obligada.

Canvis Històrics en l'Educació

De la Societat Premoderna a la Moderna

  1. Invenció de la Impremta.
  2. Transició de l'educació dels pares a l'Escola.
  3. Escolarització Generalitzada.
  4. Alfabetització Generalitzada.
  5. Aparició de desigualtats en els nivells educatius.

De la Societat Moderna a la Postmoderna

  1. Integració de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC).
  2. Extensió de l'educació.
  3. Allargament de l'educació obligatòria.
  4. Diversificació i especialització.
  5. Feminització de l'educació superior.

Reptes i Debats Actuals en Educació

  • A més educació, més oportunitats laborals, de salari i millor salut.
  • Gènere i educació.
  • Llengües i educació.
  • Migració i educació.
  • Desigualtats socials i educació.
  • Educació especial.
  • Abandonament prematur i fracàs escolar.

Gènere i Desigualtats Socials

Gènere i Educació

  • El 68% de les persones analfabetes són dones, però el 50,3% dels universitaris i el 40% dels doctorats són dones.
  • Diferències en l'abandonament prematur: menys incidència entre dones.
  • Diferències en àrees de coneixement: les àrees tècniques tenen aproximadament un 27% de dones.
  • El 63% dels mestres i el 40% de les professores universitàries són dones.

Gènere i Treball

  • Les taxes d'activitat i ocupació són menys elevades entre dones, tot i que la distància s'ha reduït amb el temps.
  • Les taxes d'atur són més elevades entre dones, tot i que la distància s'ha reduït molt amb el temps.
  • Les dones tenen més incidència en el treball parcial (16,3% vs. 2,1% en homes) i menys en el treball a temps complet (12% vs. 17% en homes).
  • Les dones guanyen aproximadament el 78% del que guanyen els homes (Enquesta Salarial, 2009).
  • La desigualtat salarial és major a major nivell educatiu.

Gènere i Matrimoni

  • Taxa de nupcialitat similar entre dones i homes i lleugera diferència en l'edat de matrimoni.
  • Divisió de tasques i conciliació.
  • Violència familiar.

Gènere i Política

  • Participació similar en l'associacionisme.
  • Diferències importants en la participació en partits polítics i en l'accés a càrrecs.
  • Evolució cap a la paritat: hem passat del 4-12% el 1991.
  • Reptes actuals: Presidències? Caps de llista?

De la Societat Industrial a la Societat Postindustrial

Principals Canvis Estructurals

Sectors
De la Secundarització a la Terciarització (producció de béns a producció de serveis i coneixement).
Matèria Prima
De l'Acer i el Carbó al Coneixement, la Informació i la Creativitat.
Tipus de Capital
Del Capital (tradicional) al Capital Financer i Capital Humà.
Organització
De la Fàbrica a l'Externalització, Distribució i Xarxa.
Tecnologia
De la Màquina a les TIC (mida reduïda i digitalització).
Energia
De l'energia contaminant a les energies renovables.
Institucions Clau
De les institucions econòmiques a les institucions educatives, científiques i mediàtiques (informació, investigació, comunicació).
Estructura Social
De la Classe a les Identitats i Afinitats (gènere, religió, nacionalitat).
Tipus de Treballador
Del Treballador de "Coll Blau" (manual) al de "Coll Blanc" (professional).
Naturalesa del Treball
De l'estabilitat i rigidesa a la flexibilitat i distribució (amb tendència a la precarietat).
Poder i Estatus
De la Propietat a la Possessió de Coneixement i/o Informació.
Organització Empresarial
De la Concentració i Jerarquia a la Liberalització, Privatització, Desconcentració i Xarxa.
Àmbit d'Acció
De l'àmbit Internacional al Global.
Focus Persona-Grup
Del Grup o Classe a la Individualització (accions orientades a la persona més que al grup).
Comunicació
De la Comunicació de Massa a l'Autocomunicació en Massa.

Models de l'Estat del Benestar (EB)

1. Model Liberal

  • Llarga tradició democràtica i forta influència liberal.
  • Basat en el Means-test (comprovació de recursos) i assegurances privades.
  • Segregació sindical (a nivell d'empresa).
  • Elevada mercantilització.
  • Baixa familiarització (Irlanda és una excepció).
  • Baixa redistribució (impostos) i baixa despesa pública.
  • Elevada secularització (Irlanda és una excepció).
  • Baixa estatalització.

2. Model Socialdemòcrata (Nòrdic o Escandinau)

  • Universal (basat en el dret a la ciutadania).
  • Llarga tradició democràtica i sindicats forts.
  • Baixa familiarització.
  • Alta secularització.
  • Baixa mercantilització.
  • Elevada redistribució i elevada despesa pública.
  • Elevada estatalització.

3. Model Conservador o Corporatiu

  • Tradició democràtica forta, però variable, i sindicats corporatius i forts.
  • Protecció corporativa (depenent del sector).
  • Baixa mercantilització.
  • Familiarització: entre elevada i moderada.
  • Secularització: entre baixa i moderada.
  • Redistribució moderada i elevada despesa pública.
  • Moderada estatalització.

4. Model Latin Rim (Mediterrani o Sud-europeu)

  • Democràcies joves i Estat del Benestar (EB) feble.
  • Baixa despesa pública i universalisme limitat.
  • Sindicats amb baixa afiliació, però alta cobertura.
  • Elevada familiarització.
  • Baixa secularització.
  • Baixa redistribució i baixa despesa pública.
  • Baixa mercantilització.
  • Baixa o moderada estatalització.

Entradas relacionadas: