Anàlisi Qualitativa i Teories Socials: Interpretació, Codificació i Rol

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,24 KB

Interpretació i Mètodes d'Anàlisi Qualitativa

L'anàlisi qualitativa es fonamenta en diverses aproximacions per a la interpretació de dades:

  • Anàlisi reticular
  • Anàlisi conversacional
  • Anàlisi crítica del discurs (ACD, Van Dijk, 2010)
  • Anàlisi estructural: Orientada a la identificació d'estructures bàsiques de sentit, enteses com a sistemes de referència lingüístics que regulen la percepció de la realitat. Es basa en la identificació d'estructures d'equivalència i altres tipus d'estructures.

Disjunció o Oposició en la Relació Binària

Relació binària: Dues unitats significatives amb alguna cosa en comú (eix semàntic) o diferent (eix invers).

Regles de la Relació Binària:

  • Postulat de binarietat: Entre dos elements, no tres.
  • Criteri d'homogeneïtat: Amb referència a una categoria de la realitat comuna que és l'eix semàntic.
  • Criteri d'exhaustivitat: Aquests dos termes representen exclusivament la propietat de l'eix semàntic.
  • Criteri d'exclusivitat: Que tinguin propietats diferents i incompatibles segons l'eix semàntic.

Codificació en Anàlisi Qualitativa

Codificar és un mecanisme heurístic i una activitat pràctica que es desenvolupa en diverses fases:

  • Open Coding (Codificació Oberta): Nivell textual. Primera codificació de cites. Serveix per resumir informació i identificar moltes relacions entre cites.
  • Axial Coding (Codificació Axial): Pas al nivell conceptual. Sistematització de la informació, posant en relació codis i creant-ne de nous (famílies i primers enllaços). Inclou dimensions com: fenomen, context, causes, situacions que intervenen, accions i/o estratègies dels actors, conseqüències. Cal incorporar memos teòriques que justifiquin els passos que es donen.
  • Selective Coding (Codificació Selectiva): Decisió final. S'escull una categoria com a central o estructuradora de la resta (relacions entre categories; hipòtesis).

Anàlisi Temàtica Qualitativa: Perspectiva Crítica

Introducció a la Perspectiva Crítica: La Rutinització

La rutinització és la construcció social de la realitat, caracteritzada per:

  • La realitat és ordenada.
  • És intersubjectiva (la comparteix tothom).
  • És donada per suposada.
  • Conté certeses sobre el funcionament del món (quotidianitat).

Anem a analitzar com creem la nostra realitat quotidiana, per què no som"idiotes cultural" (Garfinkel) i com podem desmuntar-ho tot, metafòricament parlant.

Teorema de Thomas (1928)

Si definim una situació com a real, independentment de si ho és, aquesta serà real en les seves conseqüències.

  • Les accions objectives estan condicionades per percepcions subjectives.
  • Les percepcions subjectives construeixen la realitat.

Objectiu Epistemològic i Interacció Social

  • L'objectiu epistemològic és desemmascarar l'estructura formal i informal de poder.
  • Les persones orienten recíprocament les seves accions (Weber).
  • La interacció entre persones succeeix quan la persona juga un rol o ocupa una determinada posició social (Garfinkel).
  • La interacció és control.

El Rol i la Vida Quotidiana: Teoria de Rols

Definició de Rol

Rol: Conjunt organitzat d'expectatives de comportament al voltant d'una funció o posició social (Goffman). Inclou: accions, emocions i actituds.

La societat determina el que som i fem. El rol implica un procés inconscient de regulació de les relacions socials (Freud). Els rols es reprodueixen a través de tres processos psicològics, biològics i culturals:

Processos de Reproducció del Rol

Interiorització

Jugant s'assumeix el rol dels altres:

  • Els Altres Significatius (Significant Others) - relació íntima.
  • L'Altre Generalitzat (Generalized Other) - relació abstracta.

Les estructures socials passen a ser estructures de la nostra pròpia consciència.

Socialització

  • Procés pel qual l'infant aprèn a ser membre actiu de la societat (primària i secundària).
  • Els agents de socialització són institucions: família, escola, mitjans de comunicació (amics, esglésies, associacions).
  • La institució és un conjunt de pautes que regulen el nostre comportament. Subministra models.
  • La identitat és l'exercici del rol assignat socialment. És una resposta a una situació social concreta.
  • La conducta en un context social determinat depèn de pressions externes i internes.
  • Al llarg de la nostra vida podem canviar de grups d'afiliació, alternant la nostra identitat social.

Alteració i Poder

El joc social de rols és paradoxal per la seva doble dimensió de control i llibertat:

  • Dimensió violenta i repressiva.
  • Dimensió creativa i alliberadora.

La societat produeix les persones que necessita (el sabotatge és possible).

Entradas relacionadas: