Anàlisi de la Percepció Visual: Construcció, Esquemes i Lleis Gestalt
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,11 KB
Anàlisi de la Percepció Visual
Imatge: Construcció perspectiva + missatge comunicatiu
Bottom-up: Rebre la imatge + aplicar mecanismes de construcció perspectiva (retina, gestalts)
Top-down: Rebre la imatge + aplicar coneixements propis (judicis, expectatives, cultura)
Construcció perceptiva: Resultat dels dos processaments (informació visual + perspectiva subjecte)
Esborrany visual: Primera imatge (reconeixement de punts i línies, figura-fons...) causes evolutives, és crucial per a la supervivència. És la base del llenguatge plàstic
Límits: El sistema visual accentua els límits i intensifica els canvis, així com afavoreix el contrast cromàtic
Esquemes visuals: Depèn de les expectatives, de l’estat anímic, fisiològic, de factors culturals i d’aprenentatge i psico-socials.
Anàlisi Textual: Té l’objectiu de comprendre el discurs visual d'una imatge. Un analista s’ha d’aproximar a la significació que transmet a la major quantitat de persones:
· Llenguatge plàstic: Llenguatge de les formes abstractes, colors i textures i anàlisi del seu valor propi.
· Llenguatge icònic: Llenguatge de les “coses” reconeixibles del món real i de la seva significació. Vol representar un element i aportar la representació dels seus valors
· Icono-plàstic: Anàlisi dels elements abstractes que formen una “cosa”
Codis de significació: S’estableixen a partir de la relació entre el pla d’expressió (significant) i pla de continguts (significats). Ex: Daurat és luxe, però a la pel·lícula del Bashir són les bombes.
Experiència perspectiva: L’art és la millor exp. percep. ens torna a la mirada de nen, l’art ha de refrescar-nos la mirada, que sempre sigui bottom-up.
Segregació figura-fons: Normes perquè una forma sigui percebuda com una figura:
- Una figura és una forma aïllada, tancada i estructurada
- Orientació: Les orientacions iguals tendeixen a destacar més
- Mida relativa: Els elements de mida petita els tendim a reconèixer com a formes
- Posició: Tendim a reconèixer com a figura les formes situades a la part inferior, estem acostumats als elements terrenals
- Simetria: La simetria afavoreix que un element destaqui com a figura
- Concavitat: La convexitat ajuda a la identificació de la figura, la concavitat no
- Textura: Una textura afavoreix a la identificació d'una forma com a figura
- Les figures humanes i les cares sobretot tendim a identificar-les com a figures
- Moviment: Les formes en moviment destaquen com a figures
Lleis Gestalts: Qualsevol estimulació en l’ambient es veurà de la forma més senzilla possible: