Anàlisi d'El pensador de Rodin i Impressió, sol ixent de Monet

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,51 KB

El pensador d'Auguste Rodin

Fitxa tècnica

  • Tècnica: Fosa
  • Material: Bronze
  • Forma: Exempta
  • Estil: Impressionista
  • Cromatisme: Monocromàtic
  • Tipologia: Sedent

Anàlisi de l'obra

L'obra il·lustra un home amb els braços, les mans i els peus exagerats, en actitud reflexiva. Té un realisme sense precedents. Una característica principal és la seva relació amb la matèria; s'hi plasmen una corpulència i un primitivisme notables. Rodin volia simbolitzar l'expressió del pensament torturat en adonar-se del tràgic destí de la humanitat.

El pensador de Rodin pensa involucrant tot el seu cos en l'acció: tots els seus músculs estan en tensió, crispats per l'esforç. La factura poc polida de l'estàtua provoca fortes ombres que ajuden a transmetre a l'observador el patiment del personatge. L'escultura està tancada en si mateixa: la mà esquerra descansa damunt del genoll esquerre i la mà dreta sosté el cap, tancant el gest amb el colze dret recolzat també en el genoll esquerre.

Estil i influències

Quant a l'estil, Rodin va estudiar l'escultura clàssica i la de Miquel Àngel, i va saber innovar sense provocar un conflicte entre les seves obres i l'art tradicional. Tot i ser considerat impressionista, també se l'ha catalogat de postimpressionista, simbolista, expressionista i romàntic.

Sens dubte, fou un gran renovador de l'escultura. Va barrejar a les seves obres la influència de Praxíteles i Miquel Àngel amb la del simbolisme i l'art nouveau. Per a ell, la forma i el seu tractament eren de vital importància. Rodin va introduir el modelatge amb els dits i les mans amb l'objectiu de donar més rugositat a la superfície. Aquesta tècnica li va proporcionar l'oportunitat d'afegir jocs lumínics a les estàtues i traslladar l'impressionisme a l'escultura.

Interpretació i context

Cal afegir que El pensador és un home en actitud de pensar, però per a alguns crítics és la imatge de l'home que executa un acte de rebel·lió interior per elevar-se sobre la vida animal i dona llum al primer pensament. Aquesta obra forma part del que havia de ser l'obra mestra de Rodin, La porta de l'infern, però aquest projecte no fou culminat. En conclusió, Rodin creia que l'escultor havia de donar a la ciutat moderna monuments moderns.

Impressió, sol ixent de Claude Monet

Fitxa tècnica

  • Estil: Impressionista
  • Tècnica: Oli sobre tela

Descripció de l'obra

Les taques de color d'aquesta tela (intenses tonalitats de blau, violeta, gris i vermell ataronjat) apareixen soltes amb la finalitat d'aconseguir efectes de llum subtils. En aquest sentit, són paradigmàtiques les pinzellades vermelloses que representen els reflexos del sol a l'aigua i que es van separant a mesura que s'apropen a l'observador.

Les figures són molt esquemàtiques. Al fons s'insinuen els vaixells amb els seus pals i les xemeneies de les fàbriques que treuen fum. Tot i la boira, no s'impedeix la distinció del sol. També s'aprecien tres bots de rems que naveguen per aigües calmades on es reflecteix la llum solar.

Estil i tècnica impressionista

Quant a l'estil, a causa de l'aparició de la fotografia, els impressionistes es van lliurar a pintar amb pinzellades petites i pures que, unides, assolien la tonalitat desitjada. Per aconseguir-ho, calia veure de prop i sota l'efecte de la llum natural allò que es volia plasmar. Boudin va introduir Monet en la pintura a l'aire lliure. Els paisatgistes romàntics anglesos van influenciar Monet i els impressionistes amb els seus estudis sobre la llum i els efectes de la pluja i el vent. Al final de la seva carrera, Monet es va caracteritzar per pintar el mateix tema repetidament.

Significat i llegat

Sens dubte, aquest quadre no era una representació topogràfica del port, sinó la impressió que li va causar en veure'l a la sortida del sol; no va voler captar una escena, sinó una atmosfera. Impressió, sol ixent expressava una nova concepció artística que pretenia captar la llum i l'atmosfera en què aquestes es produïen. Fou un referent de l'impressionisme i d'una nova manera d'entendre la pintura.

Entradas relacionadas: