Anàlisi d'El Pensador de Rodin: Context, Tècnica i Estil
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,91 KB
Context històric: La Tercera República Francesa
Durant la Tercera República Francesa, la burgesia liberal, que s'havia oposat al despotisme del Segon Imperi, va assumir el poder després del desastre de la guerra francoprussiana de 1870 i de l'experiència de la Comuna de París. Enriquida gràcies a la Revolució Industrial, l'expansió econòmica i l'especulació financera, aquesta burgesia va mirar cap al present i el futur, sense interès pels vestigis del passat.
Anàlisi formal i tècnica
Elements tècnics
El Pensador és una escultura sedent de volum rodó, feta amb la tècnica de fosa en bronze, situada al Museu Rodin de París. La tècnica distintiva de Rodin és el modelatge directe. Treballa la base amb les mans, deixant un acabat que aporta una certa imperfecció i rugositat a l'escultura, buscant que quedi palesa la presència del treball manual. Aquesta rugositat intensifica l'expressivitat i la força de l'obra.
Elements formals
El punt de vista és multifacial. Les formes tancades d'El Pensador evidencien la tensió d'un cos vigorós, tancat en ell mateix. La seva vida espiritual s'expressa en l'empenta i la força interior del volum.
L'estàtua segueix una diagonal ascendent des de la testa inclinada cap endavant, a la qual s'afegeixen les direccions oposades de cames i braços. La torsió del cos (el colze dret descansa sobre la cama esquerra) afavoreix la multiplicitat de punts de vista, convidant l'espectador a envoltar l'estàtua movent-se al seu voltant.
Estil
Rodin va estudiar apassionadament l'escultura clàssica i l'obra de Miquel Àngel. Va saber innovar sense provocar un conflicte entre les seves creacions i l'art tradicional. Amb una tècnica impecable, va barrejar en les seves obres la influència de Praxíteles i Miquel Àngel amb la del simbolisme i l'Art Nouveau. Rodin va introduir el modelatge directe amb els dits i les mans per donar més rugositat a les superfícies.
Iconografia
Representa la imatge d'un home reflexionant (encara que inicialment havia de representar Dante a La Porta de l'Infern). Per a alguns crítics, és l'home primitiu que s'eleva sobre la vida animal creant el primer pensament; altres creuen que reflexiona sobre preguntes filosòfiques elementals.
Significat
Formava part de l'ambiciós projecte de La Porta de l'Infern, encarregat pel govern francès el 1880 juntament amb 185 figures més. Aquest projecte estava basat en La Divina Comèdia de Dante, i El Pensador havia de representar el poeta contemplant l'infern.
Funció
La missió de Rodin era doble: dotar la ciutat moderna de monuments moderns i retornar a l'art de l'escultura la integritat estilística que havia perdut.