Anàlisi de Peces Clàssiques i Conceptes Musicals Essencials
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en
catalán con un tamaño de 5,15 KB
Che farò senza Euridice (Christoph Gluck)
Anàlisi de l'Ària
- Autor: Christoph Gluck
- Context: Classicisme (1750-1800)
- Gènere: Música vocal dramàtica
- Timbre: Orquestra de corda (clavecí i veu)
- Forma: Ària; preludi instrumental
- Dinàmica: Forte, piano, mezzoforte
- Melodia: No especificada
- Ritme: Canvis de moviment (andante con moto, adagio, moderato...)
- Textura: Melodia acompanyada
- Partitura: Indicació d'intensitat i moviment (adagio, moderato...); indicació d'assaig (N), reguladors (fp).
Introito del Requiem en Re menor (W. A. Mozart)
Anàlisi Musical
- Autor: W. A. Mozart
- Gènere: Música vocal religiosa litúrgica
- Timbre: Orquestra (solista)
- Forma: Introito
- Melodia: Sil·làbica, amb final enigmàtic
- Moviment/Ritme: Adagio
- Textura: Polifònica, alternant contrapunt imitatiu i homofonia
- Articulació: Picats, lligadures d'expressió
- Orquestració: Vent fusta, vent metall, percussió, corda
Quartet de Corda op. 76, núm. 4 (F. J. Haydn)
Anàlisi del Primer Moviment
- Autor: F. J. Haydn
- Gènere: Instrumental
- Timbre: Quartet de corda
- Forma: Primer moviment de sonata en forma sonata
- Dinàmica: Des de pianíssim a fortíssim
- Ritme/Moviment: Allegro con spirito
- Textura: Homofònica
- Estructura (Partitura):
- Exposició: Fins compàs 68
- Tema A: Si bemoll major (SibM), ascendent, compassos 1-6
- Tema B: Contrastant amb el Tema A, descendent, Fa major (FaM), compassos 37-44
- Desenvolupament: Compassos 69-107
- Reexposició: Compassos 108-187
- Tema A: Compassos 108-114, Si bemoll major (SibM)
- Tema B: Compassos 142-148, Si bemoll major (SibM)
- Coda final
- Exposició: Fins compàs 68
Simfonia núm. 40, K. 550 (W. A. Mozart)
Anàlisi del Primer Moviment
- Autor: W. A. Mozart
- Gènere: Instrumental
- Timbre: Orquestra simfònica (sense percussió)
- Forma: Primer moviment de simfonia en forma sonata
- Dinàmica: Piano, forte, crescendo
- Ritme/Moviment: Allegro molto
- Textura: Homofònica
- Estructura (Partitura):
- Exposició: Fins compàs 100
- Tema A: Compassos 1-14, Sol menor (Solm)
- Tema B: Compassos 46-51, contrastant
- Desenvolupament: Compassos 101-163
- Reexposició: Compassos 164-175, Tema A i Tema B (Sol menor)
- Exposició: Fins compàs 100
- Intensitat: Forte (compassos 16-17), crescendo (compassos 62-245)
Sonata de Piano op. 2, núm. 1
Anàlisi Estructural
- Exposició: Compassos 1-48
- Tema A: Compassos 1-8, Fa menor (Fam)
- Tema B: Compassos 21-26, amb anacrusi al compàs 20, La major (LaM)
- Desenvolupament: Compassos 49-100
- Reexposició: Des del compàs 101 fins al final
- Dinàmica: De piano a fortíssim
Conceptes Musicals Clau
Definicions Essencials
- Obertura: Peça orquestral introductòria d'una òpera.
- Simfonia: Forma musical instrumental per a orquestra simfònica amb quatre moviments.
- Orquestra de cambra: Conjunt instrumental reduït. Normalment són per a famílies instrumentals.
- Classicisme: Estil musical que abasta el període de 1750 a 1800.
Terminologia Musical Addicional
- Orquestra simfònica: Conjunt instrumental que inclou les quatre seccions: corda, vent fusta, vent metall i percussió.
- Staccato: Nota que se separa de les altres per un silenci d'articulació, donant-li un cert èmfasi.
- Legato: Indicació d'articulació que significa que no hi ha separació entre les notes.
- Quartet: Conjunt de quatre músics, habitualment instrumentistes.
- Trio: Conjunt instrumental format per violí, piano i violoncel.
- Trompeta: Aeròfon de vent metall, soprano.
- Crescendo: Indicació de dinàmica o intensitat que va augmentant paulatinament.