Anàlisi de Peces Clàssiques i Conceptes Musicals Essencials

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,15 KB

Che farò senza Euridice (Christoph Gluck)

Anàlisi de l'Ària

  • Autor: Christoph Gluck
  • Context: Classicisme (1750-1800)
  • Gènere: Música vocal dramàtica
  • Timbre: Orquestra de corda (clavecí i veu)
  • Forma: Ària; preludi instrumental
  • Dinàmica: Forte, piano, mezzoforte
  • Melodia: No especificada
  • Ritme: Canvis de moviment (andante con moto, adagio, moderato...)
  • Textura: Melodia acompanyada
  • Partitura: Indicació d'intensitat i moviment (adagio, moderato...); indicació d'assaig (N), reguladors (fp).

Introito del Requiem en Re menor (W. A. Mozart)

Anàlisi Musical

  • Autor: W. A. Mozart
  • Gènere: Música vocal religiosa litúrgica
  • Timbre: Orquestra (solista)
  • Forma: Introito
  • Melodia: Sil·làbica, amb final enigmàtic
  • Moviment/Ritme: Adagio
  • Textura: Polifònica, alternant contrapunt imitatiu i homofonia
  • Articulació: Picats, lligadures d'expressió
  • Orquestració: Vent fusta, vent metall, percussió, corda

Quartet de Corda op. 76, núm. 4 (F. J. Haydn)

Anàlisi del Primer Moviment

  • Autor: F. J. Haydn
  • Gènere: Instrumental
  • Timbre: Quartet de corda
  • Forma: Primer moviment de sonata en forma sonata
  • Dinàmica: Des de pianíssim a fortíssim
  • Ritme/Moviment: Allegro con spirito
  • Textura: Homofònica
  • Estructura (Partitura):
    • Exposició: Fins compàs 68
      • Tema A: Si bemoll major (SibM), ascendent, compassos 1-6
      • Tema B: Contrastant amb el Tema A, descendent, Fa major (FaM), compassos 37-44
    • Desenvolupament: Compassos 69-107
    • Reexposició: Compassos 108-187
      • Tema A: Compassos 108-114, Si bemoll major (SibM)
      • Tema B: Compassos 142-148, Si bemoll major (SibM)
    • Coda final

Simfonia núm. 40, K. 550 (W. A. Mozart)

Anàlisi del Primer Moviment

  • Autor: W. A. Mozart
  • Gènere: Instrumental
  • Timbre: Orquestra simfònica (sense percussió)
  • Forma: Primer moviment de simfonia en forma sonata
  • Dinàmica: Piano, forte, crescendo
  • Ritme/Moviment: Allegro molto
  • Textura: Homofònica
  • Estructura (Partitura):
    • Exposició: Fins compàs 100
      • Tema A: Compassos 1-14, Sol menor (Solm)
      • Tema B: Compassos 46-51, contrastant
    • Desenvolupament: Compassos 101-163
    • Reexposició: Compassos 164-175, Tema A i Tema B (Sol menor)
  • Intensitat: Forte (compassos 16-17), crescendo (compassos 62-245)

Sonata de Piano op. 2, núm. 1

Anàlisi Estructural

  • Exposició: Compassos 1-48
    • Tema A: Compassos 1-8, Fa menor (Fam)
    • Tema B: Compassos 21-26, amb anacrusi al compàs 20, La major (LaM)
  • Desenvolupament: Compassos 49-100
  • Reexposició: Des del compàs 101 fins al final
  • Dinàmica: De piano a fortíssim

Conceptes Musicals Clau

Definicions Essencials

  • Obertura: Peça orquestral introductòria d'una òpera.
  • Simfonia: Forma musical instrumental per a orquestra simfònica amb quatre moviments.
  • Orquestra de cambra: Conjunt instrumental reduït. Normalment són per a famílies instrumentals.
  • Classicisme: Estil musical que abasta el període de 1750 a 1800.

Terminologia Musical Addicional

  • Orquestra simfònica: Conjunt instrumental que inclou les quatre seccions: corda, vent fusta, vent metall i percussió.
  • Staccato: Nota que se separa de les altres per un silenci d'articulació, donant-li un cert èmfasi.
  • Legato: Indicació d'articulació que significa que no hi ha separació entre les notes.
  • Quartet: Conjunt de quatre músics, habitualment instrumentistes.
  • Trio: Conjunt instrumental format per violí, piano i violoncel.
  • Trompeta: Aeròfon de vent metall, soprano.
  • Crescendo: Indicació de dinàmica o intensitat que va augmentant paulatinament.

Entradas relacionadas: