Anàlisi de Peces Barroques: Corelli, Monteverdi, Bach
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,81 KB
Preludi de la Sonata núm. 7 en re menor (Corelli)
Pertany a una sonata da camera que consta dels típics 4 moviments de dansa (preludi, corrente, sarabanda, giga). L'autor, Arcangelo Corelli (Itàlia, 1653-1713), va ser un compositor i violinista italià, representant del concerto grosso. Va compondre un grup de 12 sonates (Op. 5): 6 da camera i 6 da chiesa.
Aspectes rítmics
- Té un compàs quaternari.
- El ritme de la peça està construït a partir de diferents imitacions d'uns certs motius.
- Caràcter contrapuntístic de la composició.
- Té 2 seccions: començament anacrúsic i final femení, creant una incertesa i un fluir del ritme.
1a Secció
- El motiu principal és variat per imitació exacta, variada o reduïda.
- Presència d'una sèrie de corxeres (compàs 6, variacions).
2a Secció
- Motiu amb puntet o lligadura.
Aspectes tímbrics
És música instrumental; es tracta d'una part d'una sonata per a violí i continu. Els instruments són un violí (corda fregada) i un violoncel que, juntament amb el clavicèmbal, fan el continu.
Aspectes formals-melòdics i harmònics
- És un preludi bicinium, en el qual els elements temàtics exposats pel violí passen a la part superior i viceversa.
- Té una estructura binària AB amb 2 seccions contrastants.
- Cadències: suspensiva en compàs 12, i perfecta en compàs 24 (final tancat).
- Textura: contrapunt imitatiu a dues veus.
Lamento d'Arianna (Monteverdi)
És un fragment d'una òpera perduda (L'Arianna) de Claudio Monteverdi (Cremona, nord d'Itàlia, 1567-1643). Monteverdi és un compositor molt important perquè amb les seves òperes fa el pas del Renaixement al Barroc (ex: la seva primera òpera, Orfeo, marca l'inici del Barroc). Hi ha un pas de la polifonia a la monodia acompanyada en el Barroc.
Aspectes rítmics
Combina versos endecasíl·labs amb heptasíl·labs ("Vers libero"), molt freqüent en els madrigals d'aquesta època.
Aspectes tímbrics
És música vocal (solo i cor) amb acompanyament instrumental (continu).
Aspectes formals-melòdics i harmònics
- Té una part de solo (els 2 primers pentagrames, del compàs 3 al 6) i una de conjunt (compàs següent "E che volete voi?").
- Està en do menor (relatiu de Mi bemoll Major).
- La primera frase la podem dividir en llançament i desinència.
- En el segon període o frase, el primer i segon compàs fan un interval de tercera; el tercer compàs i la nota blanca del compàs 4 fan un interval de quarta.
- Té un estil homofònic.
- Al final de tot, hi ha una cadència picarda.
Concert de Brandenburg núm. 3, 1r moviment (Bach)
Aquesta obra pertany als Concerts de Brandenburg, escrits per J. S. Bach a l'època del Barroc final alemany. Es tracta del primer moviment (Allegro) del tercer concert.
Aspectes rítmics
Destaca pel fet d'estar construït a partir d'uns pocs motius rítmics que es troben variats de diferents maneres, creant una rítmica homogènia (motius principals als 2 primers compassos).
Aspectes tímbrics
Tots els instruments són de corda fregada, excepte el clavicèmbal en el continu. Bach agrupa els instruments en 3 parts (tres violins, tres violes, tres violoncels), creant un efecte de policoralisme i fent dialogar els diferents grups.
Aspectes formals-melòdics i harmònics
- Té forma Ritornello. El moviment comença amb un ritornello en Sol Major; aquest és anacrúsic i té un final femení.
- Durant el moviment trobem modulacions a la dominant (Re Major) i al seu relatiu menor (mi menor).
- L'harmonia és senzilla, es basa en la relació dominant-tònica.
- El ritornello i les variacions de la seva forma apareixen entre episodis del mateix caràcter cadencial.
- El final del moviment es tracta del ritornello inicial reduït.
- La melodia la trobem als violins; és una melodia mixta, ja que combina motius amb salts intervàlics amb moments escalístics per graus conjunts.
- Estructura: forma ritornello amb diferents episodis.
- Textura: homofonia amb petites seccions de contrapunt.
Menuet en Sol Major (Bach)
És una dansa francesa d'origen cortesà que es ballava a la cort. Aquest pertany a l'Àlbum d'Anna Magdalena Bach de J. S. Bach.
Aspectes formals, melòdics i harmònics
- Forma: AABB (binària). Se subdivideix en 2 períodes de 4 compassos.
- Tonalitat: Sol Major.
- Compàs: ternari (3/4).
- Textura: a 2 veus. La melodia principal està a la mà dreta. La segona frase és més contrapuntística.
- Inici: tètic.
- En l'últim període, en el primer i segon compàs, el ritme '*ti-ti*' (dues semicorxeres) són brodadures en sentit descendent i és també una repetició melòdico-rítmica. En el mateix compàs, a la mà esquerra (sota el ritme '*ti-ti*'), hi ha un efecte d'eco.
- Encara en el mateix últim període, en els compassos 6, 7 i 8, torna la textura a 2 veus.
- Hi ha una cadència en el primer període, als dos últims compassos (7-8).