Anàlisi de l'Ara Pacis Augustae: Art i Propaganda Romana
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 11,45 KB
Ara Pacis
|
|
|
Descripció formal
A) 4 relleus al·legòrics:1. A la porta est Romul i Rèmul. El déu Mart observa una lloba que alleta els seus dos fills Ròmul i Rèmul. Estan observats per l’àguila, símbol de l’Imperi. 2. Ennes i el sacrifici Lavininum. L’estat de conservació és més íntegre. Ennes amb toga i amb el cap cobert arriba a l’asci. La imatge representa el moment en que Ennes fa ofrena dels fruits al temple de l’abundància. Dos joves vestits a la moda imperial són els portadors d’aquestes ofrenes; un porta un porc i l’altre una panera de fruits. El relleu enllaça l’origen diví de Roma amb la dinastia reial d’August. 3. Roma asseguda sobre armes. La ciutat de Roma es personifica amb una dona que es representa asseguda amb un munt d’armes per simbolitzar un Imperi que sempre està disposat a protegir-se contra els bàrbars. És el relleu més incomplert. 4. Tellus Deessa Mare Terra. Alguns autors la identifiquen com una personificació de l’Imperi ROMà, la deessa Venus o la Pau. Pits marcats, símbol d’abundància, riquesa i generositat. Sosté a dos nens i té a dreta i esquerra dues representacions al·legòriques. Una asseguda sobre un signe que simbolitza el vent i l’altra noia asseguda sobre un monstre marí al mar. Interpretació comuna: riquesa que és gràcies a les conquestes, la Pau i l’estabilitat que aconsegueix l’emperador. Aquesta interpretació de la mare terra traspassa al cristianisme i amb alguns retocs semblant a la Mare de Déu com la mare de tots els homes i Jesús. b) 2 frisos externs de la desfilada imperial. Segurament d’un autor diferent. Representen una processó en motiu de les victòries militars d’August on hi trobem representat a August, tota la família acompanyats de sacerdots dels temples i de personatges importants sobretot senadors romans. Es poden identificar multitud de personatges. Escultòricament és un relleu uniforme, vertical i les mirades s’interroguen entre elles. c) Frisos i sòcol intern. La decoració és molt més simple. Era un espai en que el públic en general no podia entrar. El fris superior són unes garlandes formades per un entrellaçament de flors sostingudes per uns cranis de bou. Aquestes garlandes i cranis de bou s’identifiquen pel tipus d’ofrenes que feien als déus. És una forma austera, geomètrica d’uns rectangles sobresortints i entrants. d) Altar. L’altar és l’espai, la taula on s’hi ofereixen animals, els fruits, el vi als déus. És un podi amb 4 graons sobre el que s’aixeca. Dos laterals decorats amb volutes i un fris. e) Sòcol extern. Es un fris en relleu que envolta totes les 4 parets externes. Hi ha un ram central de fulles d’Acant i sobre aquestes s’hi podrien distingir fulles de Llorer, de vinya, de palmeres i fruits. La intencionalitat d’aquest fris és fer referència a la riquesa, a l’abundància que donen les terres de l’Imperi ROMà i la Pau del regnat d’August.
|
|
|