Anàlisi d'Obres Mestres: Bosch, Rafael, Bernini i l'Art Europeu
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en
catalán con un tamaño de 6,77 KB
El Jardí de les Delícies (Hieronymus Bosch)
Aprox. 1500. Estil: Gòtic flamenc. Tècnica: Oli sobre fusta. Localització: Museu del Prado (Madrid). Tema: Religiós.
Anàlisi del Tríptic
Tapa (Exterior): Grisalla
Pintura monocroma que produeix la sensació de ser un relleu escultòric.
Interior: Oli
El tríptic interior utilitza pigments mòlts dissolts en olis secants, que fan d'aglutinant.
- Dibuix: Definit per la línia.
- Perspectiva: Lineal.
- Temes i Simbolisme: El 6è dia de la Creació, Paradís/Edèn. L'estany és la Font de vida. Hi apareixen animals reals i fantàstics. Adam, l'únic vestit, assenyala Eva (la Mare pecadora).
- Símbols destacats: Maduixes = Pits, Ocells = Penis. Representació d'actes luxuriosos i lascius.
Influències
Influenciat per: El bagatge heretat dels Van Eyck i altres pintors flamencs, que li van proporcionar nombroses eines pictòriques.
Influència en: El surrealisme, ja que artistes com Joan Miró, Salvador Dalí, Remedios Varo, Leonora Carrington i Frida Kahlo van imitar la tècnica d'El Bosch.
Catedral de Salisbury
- Localització: Salisbury, Regne Unit.
- Cronologia: 1220-1320.
- Estil: Gòtic Anglès.
- Arquitectes: Richard Poore, Elias de Dereham.
Elements Arquitectònics
Posseeix l'agulla de catedral més alta d'Anglaterra, que busca alçar-se per estar el més a prop del cel / Déu.
- Planta: Creu patriarcal / Doble creu llatina amb dos transseptes ben marcats.
- Estructura: Tres naus amb arcs de creueria.
- Annexos: Presbiteri (altar major), claustre i sala capitular.
- Sistema: Ogival.
- Materials: Pedra, marbre, fang, fusta, formigó, vidre.
El Rapte de les Sabines (Giambologna)
- Autor: Giambologna.
- Cronologia: 1579 (Finals del segle XVI).
- Estil: Manierisme.
- Localització: Piazza della Signoria, Florència.
- Dimensions: 4,10 m.
Anàlisi Formal
- Material: Marbre.
- Tècnica: Talla.
- Estructura: Grup exempte i multifacial.
- Cromatisme: Monocrom.
- Textura: Polida.
L'Escola d'Atenes (Rafael Sanzio)
- Cronologia: 1510-1511.
- Estil: Renaixement - Cinquecento.
- Tècnica: Fresc.
- Tema: Filosòfic i la veritat adquirida per la raó.
- Localització: Sala de la Signatura, Vaticà, Roma.
- Dimensions: 5 m x 7,7 m.
Anàlisi Formal i Tècnica
- Suport: Mur de la Sala de la Signatura (7,72 metres de base).
- Cromatisme: Colors càlids i freds, uniformes.
- Figures: Dotades de naturalisme i moviment.
- Estat Anímic: Les figures transmeten un estat anímic, tot i que el text original les descriu com a inexpressives.
- Perspectiva: Lineal, amb el punt de fuga situat entre Plató i Aristòtil.
- Harmonia.
Context i Funció
Rafael es va traslladar a Roma el 1508. La primera estança que va pintar va ser la Signatura. Quan només tenia 25 anys, es va convertir en un dels artistes més importants de la cort papal. La funció de l'obra és decorativa.
Va mantenir una rivalitat amb Miquel Àngel i Leonardo da Vinci, però va ser acceptat tant pel seu talent com pel seu bon caràcter.
Models i Influències
Rafael és considerat un dels millors artistes en el dibuix de la història de l’art. Va aprendre la tècnica i l’estil de dos pintors contemporanis: Miquel Àngel i Leonardo da Vinci.
Influències posteriors: L'obra inicia el Manierisme i va inspirar grans pintors barrocs (Annibale Carracci i Nicolàs Poussin) i neoclàssics (Ingres, al segle XIX).
Plaça de Sant Pere del Vaticà (Gian Lorenzo Bernini)
- Autor: Gian Lorenzo Bernini.
- Cronologia: 1656-1667.
- Estil: Barroc.
- Localització: Ciutat del Vaticà, Roma, Itàlia.
- Material: Marbre Travertí.
- Dimensions: 320 m x 240 m.
Anàlisi dels Elements Formals
L'obra va ser construïda principalment de Marbre Travertí. El sistema és arquitravat i voltat. Trobem una simetria perfecta, amb proporció antropocèntrica inexistent.
Elements de Suport
- Les columnes Toscà (284).
- Els pilars (88).
Elements Suportats i Decoratius
- L’entaulament.
- Escultures de l’entaulament (140 sants).
- Dos gegants fonts.
- La gran columnata.
Interpretació i Funció
La plaça recull els aspectes més significatius de l’arquitectura i de l’urbanisme barroc: simbolisme, efecte escenogràfic i funcionalitat.
Simbolisme: La plaça representa els braços materns de l’Església, que abracen els catòlics per reforçar la seva creença, reuneixen els heretges i il·luminen els infidels. Els sants del damunt de la columnata simbolitzen l'Església triomfant.
Funció:
- Acollir el màxim nombre de fidels.
- Resoldre la poca alçada de la façana de la basílica.
- El passadís central de columnes servia d’aixopluc i facilitava la celebració de processons (Corpus i Via Crucis).
- Provocar emocions en el fidel mitjançant l’escenografia barroca, guanyant espai per al culte i creant una perspectiva il·lusionista que permet la visibilitat de les estances vaticanes i la Loggia de les Benediccions.
Models i Influències
Models:
- Miquel Àngel i el seu projecte del Campidoglio (per a la piazza recta).
- El Teatre Olímpic de Vicenza de Palladio (per a la columnata de la piazza obliqua).
- L'espai el·líptic transversal de Sant Andrea al Quirinal (del mateix Bernini).
Influències: L’obra va influir en altres d’època barroca (Plaça de Caserta, Luigi Vanvitelli) i neoclàssica (Església de Sant Francesc de Paula a Nàpols).