Anàlisi d'obres: Elogi de l'aigua i Sopa Campbell's
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en
catalán con un tamaño de 6,02 KB
Elogi de l'aigua
Fitxa tècnica
Cronologia: 1987
Estil: Art abstracte
Tècnica: Encofrat
Material: Formigó armat i acer
Formes: Escultura exempta
Cromatisme: Monocroma
Dimensions: 720 cm x 1200 cm x 650 cm
Localització: Parc de la Creueta del Coll
Context històric
Pertany a l'abstracció, moviment que va arribar plenament a l'art escultòric de la mà dels nous materials. L'escultor basc Eduardo Chillida crea grans estructures de ferro o de formigó de formes simples que reflecteixen la tensió de les forces de la natura.
Anàlisi formal
Composició
L'obra, una gran massa de formigó armat de 54 tones de pes, està suspesa a 80 cm de l'aigua d'un estany artificial mitjançant quatre cables d'acer. L'escultura està formada per una part superior de forma cúbica de la qual emergeixen quatre braços cargolats. Hi ha un contrast entre la pesantor que desprèn pel seu volum i la lleugeresa que li atorga el fet d'estar penjada a l'aire.
Estil
L'estil de Chillida s'aparta de la figuració i s'endinsa en l'abstracció. Les seves obres van augmentant progressivament de dimensió. El seu estil es caracteritza pels encreuaments de les diferents superfícies. Chillida estudiava l'equilibri entre les zones planes i les buides, calculant amb precisió el contrast de la llum i l'ombra. En la realització de les obres de formigó armat de grans dimensions, Chillida seguia els següents passos:
- Realitzava una maqueta.
- Construïa amb porexpan l'escultura a mida real.
- Revestia l'estructura de fusta.
- La desmuntava i la tornava a muntar en el lloc on l'obra havia de ser exposada.
- Omplia el motlle de formigó.
- Retirava l'encofrat de fusta.
Interpretació
Contingut i significació
El reflex de l'escultura en l'aigua forma part de la mateixa obra, ja que representa el famós mite grec de Narcís. Narcís era un jove d'una bellesa tan gran que ningú s'hi podia resistir, però mai es deixava tocar per ningú. Un dia, mentre bevia en un estany, es va quedar seduït per la imatge que tenia al davant, però no aconseguia tocar-la. En descobrir que era el seu propi reflex, es va consumir per la impotència i la malenconia. Els braços de l'obra simbolitzen el fet de poder unir-se amb la seva altra meitat.
Funció
Neix com a resultat d'una invitació de l'Ajuntament de Barcelona perquè Chillida fes una obra per a la ciutat. La peça s'ha acabat convertint en l'autèntic centre visual de la zona del parc on està ubicada.
Les llaunes de sopa Campbell's
Fitxa tècnica
Cronologia: 1965
Estil: Pop Art
Tècnica: Acrílica i tinta serigràfica
Suport: Tela
Dimensions: 92,1 cm x 61,6 cm
Localització: Hi ha versions a la National Gallery of Art a Washington, a la Leo Castelli Gallery a Nova York i en col·leccions particulars.
Context històric
El moviment figuratiu més important dels darrers trenta anys ha estat el Pop Art, abreviatura de l'expressió anglesa popular art, que apareix els primers anys de la dècada dels seixanta i es consagra en la Biennal de Venècia de 1964 i en la Documenta de Kassel de 1968. El Pop Art converteix en matèria artística l'al·luvió d'imatges que crea una cultura de masses: imatges publicitàries, banderes, artistes del cinema, còmics, etc. Aquest moviment es desenvolupa sobretot als EUA.
Anàlisi formal
Elements plàstics
En aquesta representació, l'artista relega el color vermell que apareix a l'etiqueta de la llauna original als extrems metàl·lics i dona el protagonisme cromàtic de l'etiqueta a: el blau brut de la part superior, el verd àcid de la part inferior, el rosa de l'escut de l'Exposició Universal, de l'ombra de les lletres “soup” i de la sanefa inferior, i el color groc de “Campbell’s” i “Condensed”. Cada cop que Warhol pintava una nova llauna de sopa la diferenciava de la resta.
Composició
La imatge de la sopa Campbell's és representada totalment plana i mancada de profunditat, però, tot i així, la llauna fou reproduïda amb fidelitat a l'original.
Estil
Els temes més recurrents de la seva producció artística foren els productes comercials, els grans astres de l'espectacle, els líders polítics i alguns símbols típics i tòpics com l'Estàtua de la Llibertat. El descobriment de la serigrafia, que permet imprimir fotografies sobre llenços, va ser revelador per a Warhol, el qual anomenà el seu estudi The Factory per recalcar que el que allà es feia era art en sèrie, que la peça d'art havia perdut la seva qualitat d'única. Allà, Warhol i altres artistes pintaven quadres, rodaven pel·lícules, feien música i organitzaven happenings.
Interpretació
Contingut i significació
Elegir una llauna de sopa com a protagonista recull l'essència mateixa del Pop Art, un corrent artístic que explora les relacions entre l'art i la cultura popular. Aquestes representacions eren també una protesta contra l'art institucionalitzat que està fora de l'abast del públic. A través de la llauna de sopa denunciava el problema de la incomunicació en la societat tecnològica: la imatge representada era un objecte de consum, devorador de la pròpia individualitat.
Funció
El Pop Art no va ser únicament una reacció artística, sinó també una reacció ideològica. Era un moviment que naixia de l'ambient gai i que volia acostar l'art a tothom mitjançant la capacitat de convocatòria d'unes marques i d'uns personatges molt populars. El seu objectiu era trencar la frontera entre art i vida i aconseguir que els objectes d'ús popular i quotidià entressin als museus.