Anàlisi d'Obres Clau: Impressionisme, Torre Eiffel i Escola de Chicago
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,57 KB
Impressió, sol naixent (1)
Fitxa Tècnica:
Autor: Claude Monet
Any: 1872
Ubicació actual: Museu Marmottan Monet, París
Tècnica i Suport: Oli sobre llenç
Format: Petit
Context Històric:
A finals del segle XIX, el predomini de la burgesia va determinar l'organització social, la cultura i les estructures. Va sorgir un conflicte amb l'aparició del moviment obrer, amb un desplaçament de la població del món rural al món urbà. La burgesia era una classe sense passat.
Estil Artístic:
Impressionisme: Moviment destacat en l'art i la música. Les seves característiques principals són:
- Versemblança.
- Influenciat per la fotografia (nous enquadraments) i les estampes japoneses.
- Pintura a l'aire lliure.
- Priorització del color sobre el dibuix.
- Els temes no eren el més important, sinó la captació de la llum i l'atmosfera.
Autor:
Claude Monet: Considerat el més important dels impressionistes. Va ser influenciat per l'Escola de Barbizon i, al seu torn, va influir en artistes posteriors com Van Gogh.
Anàlisi Formal:
- Predomini del color sobre el dibuix.
- Les formes són construïdes per l'ull de l'espectador.
- La llum matinal és la protagonista i afecta totes les parts del quadre.
Anàlisi Iconogràfica:
- No va ser una obra encarregada.
- Presentada el 1872 a l'exposició a casa del fotògraf Nadar.
- La pintura va ser molt criticada pel seu caràcter "inacabat".
- El tema és casual, buscant reproduir la "impressió" de l'ull de l'artista en un moment concret.
La Torre Eiffel (2)
Fitxa Tècnica:
Any de construcció: 1889
Enginyer: Gustave Eiffel
Context Històric:
A finals del segle XIX, el predomini de la burgesia va determinar l'organització social, la cultura i les estructures. Va sorgir un conflicte amb l'aparició del moviment obrer, amb un desplaçament de la població del món rural al món urbà. La burgesia era una classe sense passat.
Estil Arquitectònic:
- Positivisme: Amb objectius clars i funcionals.
- Conflicte entre construccions simbòliques i construccions utilitàries (que serveixen per a alguna cosa).
- Historicisme: Recuperació de moviments del passat (neogòtic, barroc, romanticisme...), tot i que la Torre Eiffel representa una ruptura.
Autor:
Gustave Eiffel: Enginyer francès conegut per la construcció de ponts de ferro, estacions de tren i, especialment, la Torre Eiffel.
Anàlisi Formal:
- Estructura metàl·lica.
- Comença amb 4 pilars que s'uneixen al segon pis amb el primer pilar.
- Alçades: 60m (1r pis), 110m (2n pis), 300m (fins a dalt).
- Estructura metàl·lica prefabricada.
- Va ser la primera a tenir ascensor.
- Es va tenir en compte la verticalitat i la resistència al vent en el seu disseny.
Anàlisi Iconogràfica:
- Construïda el 1889 a París (França) per a l'Exposició Universal, que va representar una revolució financera i industrial.
- L'Ajuntament de París va dissenyar l'exposició, i Eiffel va proposar la torre com a element principal.
- Va ser molt criticada inicialment per la seva estètica.
- Al final de l'exposició, no la van desmuntar per la seva enginyeria tècnica i el seu valor com a símbol.
Els Magatzems Carson, Pirie, Scott and Company (3)
Fitxa Tècnica:
Ubicació: Chicago
Any de construcció: 1900
Arquitecte: Louis Sullivan
Materials: Formigó, ferro i vidre
Context Històric:
A finals del segle XIX, el predomini de la burgesia va determinar l'organització social, la cultura i les estructures. Va sorgir un conflicte amb l'aparició del moviment obrer, amb un desplaçament de la població del món rural al món urbà. La burgesia era una classe sense passat.
Estil Arquitectònic:
- Escola de Chicago: Moviment arquitectònic que va sorgir després del gran incendi de Chicago (1871), que va destruir gran part del centre de la ciutat.
- Els Estats Units tenien poca càrrega històrica, cosa que va facilitar escapar de l'historicisme europeu.
- Utilitza el ferro com a material visible.
- Elimina pràcticament la decoració.
- Arquitectura funcional i utilitària, prioritzant la funció sobre l'estètica.
Autor:
Louis Sullivan: Figura clau de l'Escola de Chicago. Va defensar la idea que "la forma segueix la funció".
Anàlisi Formal:
- Planta quadrada amb un xamfrà tancat en forma semicircular.
- Consta de 10 pisos.
- La part inferior de la façana té decoració (especialment a l'entrada i els aparadors), mentre que les plantes superiors no tenen decoració.
- El ferro és visible de forma natural en l'estructura.
- Materials predominants: ferro i formigó armat, que permeten la construcció d'edificis amb planta lliure i s'integren perfectament en l'entorn urbà.
Anàlisi Iconogràfica:
- Grans magatzems amb finalitat comercial.
- Encarregat per Carson Pirie Scott.
- És un exemple paradigmàtic de l'anomenada "societat de consum" emergent.