Anàlisi d'Obres Clau: Goya, Manet, Monet, Rodin i Avantguardes
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en
catalán con un tamaño de 11,72 KB
El 3 de Maig de 1808 (Goya, 1814)
Fitxa Tècnica
Oli sobre tela (3,5 m), estil preromàntic, es troba al Museu del Prado.
Anàlisi Formal
- Forma: Figurativa, amb dos grups en un exterior nocturn.
- Pintura: Pinzellada lliure, colors neutres; freds a la dreta, càlids a l'esquerra.
- Llum: Il·lumina el grup de l'esquerra, destacant l'home de la camisa blanca.
- Composició: Separació per la llum i les escopetes. Profunditat amb el fons de Madrid.
- Perspectiva: Escorç en el cos a terra.
- Moviment: Diagonals a la dreta (tensió). Repetició dels soldats.
- Expressió: Esquerra: por, pregàries, heroisme. Dreta: fredor i indiferència.
- Indumentària: Diferència entre soldats i civils.
Anàlisi Estilística
- Estil: Transició cap al Romanticisme. Influència per a l'Impressionisme i l'Expressionisme.
- Característiques: Crítica política, pinzellada expressiva, realisme en textures, exaltació de l'individu.
- Influències: Barroc (Velázquez), Il·lustració.
- Impacte Posterior: Romanticisme, Expressionisme, Impressionisme, Cinema (El Acorazado Potemkin).
Interpretació i Simbologia
- Tema: Revolta espanyola contra Napoleó i la repressió francesa.
- Funció: Denúncia i propaganda política.
- Símbols: Home amb camisa blanca (valentia, resistència, religió). Posició de crucifixió.
Obres Relacionades
Afusellament de Maximilià (Monet), Guernica (Picasso), La matança de Corea (Picasso).
El Dinar Campestre (Manet, 1863)
Oli sobre tela, estil impressionista, escena quotidiana, es troba al Museu d’Orsay, París.
Lectura Formal
- Forma: Escena en un bosc amb quatre personatges (tres en primer pla, un al fons). Figurativa i realista.
- Línia i Pinzellada: Paisatge amb pinzellada solta; personatges més delineats.
- Color: Verd i blau en el paisatge; personatges amb tons més càlids. La noia frontal amb color pla, sense ombres.
- Composició: Formes triangulars i diagonals que creen moviment. Profunditat per plans (menjar - personatges - noia del fons).
- Llum: Sense clarobscurs, taca plana.
- Expressió: Els personatges s’ignoren.
- Anatomia i Indumentària: Homes vestits d’estudiants benestants; noies nues o seminues.
- Espai: Bosc amb riu.
Anàlisi Estilística
- Estil: Impressionisme.
- Característiques: Colors complementaris, importància de la llum, instant efímer, pinzellada solta.
Influències i Relacions
- Precedents: Clàssics, El concert campestre, Velázquez.
- Posteriors: Postimpressionisme, Picasso.
- Obres Similars: Olympia (mateixa model, provocació similar).
Interpretació
- Tema: Escena quotidiana amb amics de Manet. Escàndol perquè mostra estudiants en pícnic amb dones nues.
- Significat: Provocació i realitat social de l’època.
- Context: Rebutjada pel Saló de París; acceptada la Venus de Cabanel.
Impressió, Sol Ixent (Monet, 1872)
Claude Monet, Oli sobre tela, estil Impressionista. És un paisatge que es troba al Museu Marmottan, París.
Lectura Formal
- Forma: Paisatge marítim (port de Le Havre), barques, horitzó desdibuixat, fums. Figurativa, però no detallista.
- Línia i Pinzellada: Pinzellada solta, sense dibuix definit. Colors aplicats perquè l’espectador els barregi visualment.
- Color: Blau dominant, taronja per al sol i el reflex. Sense negre (la barca feta per barreja de colors).
- Composició: Diagonals (barques en moviment), verticals (sol que puja). Perspectiva aèria (barques més petites i blavoses al fons).
- Llum: Basada en el contrast de colors.
Anàlisi Estilística
- Precedents: Realisme (natura), Manet (pinzellada), Japó (plein air), Romanticisme (paisatge).
- Influències Posteriors: Postimpressionisme (art subjectiu), Abstracció.
Interpretació
- Tema: Vista del port de Le Havre. Més que el lloc, importa l’atmosfera i l’instant.
- Significat: Captar el moment i la llum més que representar un port.
- Simbologia: Cap, és un paisatge pur.
- Relació amb el Públic: Rebutjada inicialment, va donar nom a l’Impressionisme a causa de les crítiques.
El Pensador (Auguste Rodin, 1880)
Bronze a la cera perduda, escultura simbòlica i religiosa. Es troba al Museu Rodin.
Lectura Formal
- Forma: Escultura exempta, figurativa i realista.
- Composició: Figura masculina nua, replegada sobre si mateixa, amb línies corbes (columna-cadera-cames) i diagonals (tronc). Composició centrípeta.
- Moviment: Corbes i diagonals creen dinamisme; tot i estar en repòs, expressa tensió i reflexió.
- Punt de Vista: Asimètric des de qualsevol angle, buscant múltiples punts de vista.
- Espai: Pensat per a un grup escultòric (Les portes de l’infern), però ara és una peça independent.
- Expressió: Concentració i introspecció.
- Anatomia: Proporcions correctes, musculatura en tensió, mans desproporcionades.
- Acabat: Bronze polit al cos per donar reflexos; pedra amb textura rugosa.
Anàlisi Estilística
- Precedents: Art acadèmic, Miquel Àngel.
- Conseqüents: Renovació escultòrica del segle XX, influència en les avantguardes.
Interpretació Conceptual
- Tema: Inicialment formava part de Les portes de l’infern, inspirat en La Divina Comèdia, però mai es va col·locar.
- Significat: Representa la racionalitat humana, qualsevol persona que pensa.
- Funció: Reflexió sobre la condició humana.
La Pedrera (Casa Milà) - Gaudí (1907-1910)
Barcelona, Modernisme. Materials: Pedra, maó, ceràmica, ferro i nous materials industrials.
Anàlisi Formal
- Situació: Passeig de Gràcia, dins l'Eixample de Barcelona (Pla Cerdà).
- Planta: Semirectangular, amb dos patis (el·líptic i circular). Distribució irregular.
- Alçat: Pilars de ferro (planta lliure). Soterrani (garatge), entresòl (família Milà), habitatges de lloguer, golfes i terrat. Ascensors i escales (per a criats i propietaris).
- Coberta: Arcs parabòlics o catenaris.
- Façana: Línies ondulants, independent de l'estructura. Balcons de ferro forjat amb motius naturals.
- Interior: Trencadís, mobles a mida, sostres inspirats en les onades. Llum natural i espais airejats.
Anàlisi Estilística
- Influències: Inspiració en la natura, trencament amb l’arquitectura tradicional.
- Impacte: Influència en l’arquitectura del segle XX (plantes lliures, organisme arquitectònic).
Interpretació
- Funció Original: Mostrar la riquesa de la família Milà.
- Tema: Residència privada amb habitatges de lloguer.
- Simbologia: Inscripció religiosa a la cornisa ("Ave Maria plena de gràcia") per evitar conflictes anticlericals. Crítiques inicials per la seva estètica innovadora.
Composició IV (Kandinsky, 1911)
Expressionisme i Abstracció, Grup Der Blaue Reiter. Oli i aquarel·la sobre tela. Museu de Düsseldorf.
Anàlisi Formal
- Tècnica i Suport: Oli sobre tela.
- Descripció: Dos genets lluitant sobre un arc de Sant Martí (esquerra) i un poble amb castell (dreta). Línies negres i colors vius.
- Color: Equilibri entre càlids i freds. Colors aplicats de manera arbitrària. Tons plans i brillants.
- Composició: Tancada, dividida en dues parts per línies negres. Part esquerra més dinàmica, part dreta més serena. Predomini de línies inclinades i triangulars.
- Moviment: Contrast entre corbes i rectes, i colors càlids i freds. Joc rítmic de contrastos.
- Pinzellada: Nerviosa a l’esquerra, més suau a la dreta.
- Profunditat: No hi ha perspectiva tradicional, però sí diferents plans.
- Llum: No hi ha clarobscurs. La llum és representada en les zones càlides.
- Figura Humana: Esquemàtica, no figurativa.
Anàlisi Estilística
- Estil: Abstracte. No busca representar la realitat, sinó expressar emocions (com la música).
- Influències: Fauvisme i la música (composició lliure).
- Influència Posterior: Avantguardes i Pollock.
- Obres Similars: Composició V, Primera aquarel·la abstracta.
Interpretació Conceptual
- Tema: Elements com un castell, dos cavalls lluitant i un arc de Sant Martí es fusionen en una composició abstracta.
- Missatge: No imposa una lectura concreta, sinó que deixa la interpretació a l’espectador.
- Funció: Estètica i simbòlica. Obrir nous camins pictòrics i abandonar la representació realista.
Formes Úniques de Continuïtat en l’Espai (Boccioni, 1913)
Futurisme. Bronze fos a la cera perduda. Es troba a Nova York.
Lectura Formal
- Tipologia: Escultura exempta.
- Materials i Tècnica: Bronze fos.
- Forma: Semihumana, abstracta i dinàmica.
- Composició: Volums còncaus i convexos, formes arrodonides. Predomini de diagonals, ritme dinàmic i asimetria.
- Moviment: Expressió màxima de la velocitat.
- Punt de Vista: Diferents perspectives segons l’angle d’observació.
- Cromatisme: No policromada, efectes de clarobscur sobre el bronze.
- Expressió: No se centra en el rostre, sinó en el cos en moviment.
Anàlisi Estilística
- Models Visuals: Inspiració en la Victòria de Samotràcia.
- Influències Posteriors: Expressionisme abstracte, escultures abstractes del segle XX, Cubisme dinàmic.
Interpretació Conceptual
- Tema: Representació del moviment i la modernitat.
- Missatge: L’home vist com una màquina, símbol del progrés futurista.
- Funció: Experimentar amb el moviment i la llum.