Anàlisi d'Obres d'Art: L'Habitació Vermella (Matisse) i El Pensador (Rodin)
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,48 KB
Anàlisi d'Obres d'Art: L'Habitació Vermella (Matisse)
Dades Bàsiques
- Obra: L'Habitació Vermella
- Autor: Henri Matisse
- Any: 1908
- Estil: Fauvisme
- Tècnica: Oli sobre tela
- Dimensions: 180,5 x 221 cm
- Ubicació: Museu de l'Ermitage, Sant Petersburg
Context Històric i Artístic
Època de la rivalitat colonial entre potències europees, el naixement del feixisme i el nazisme. Recerca d'elements nous i provocadors, reaccionant contra les injustícies socials. L'obra deixa la realitat visual i expressa l'interior de l'autor. Al segle XX, la pintura és la protagonista de la innovació.
Anàlisi Formal i Tècnica
Pintada el 1908 a París, presenta un menjador burgès on una figura femenina arranja els detalls previs a un dinar. A la taula hi ha gerros, flors i fruites. El nom prové del color que predomina l'escena. Destaca el decorativisme dels tapissos orientals. Els objectes, els personatges i les superfícies buides prenen protagonisme. La composició ordena els objectes de forma clara. El color, de gran intensitat, amb l'associació del vermell i del blau en dos tons, ressalta la força de l'obra. El paper de la paret i els tovallons s'uneixen en un caràcter bidimensional.
No utilitza la perspectiva tradicional. La finestra, on veiem un jardí amb plantes i flors, no dona sensació de profunditat. No hi ha font de llum ni natural ni artificial. Es basa en línies corbes, sinuoses i gruixudes, en contra del naturalisme i el dinamisme. Els contorns de l'arbre i de la dona són simplificats. L'oli sobre tela permet efectes pictòrics i rectificacions.
Temàtica, Significat i Funció
Obra avantguardista i innovadora.
- Significat: El color emociona l'espectador, plasma la felicitat i refusa les angoixes del món. No defensa cap ideologia. Representa una nova tècnica pictòrica.
- Funció: Estètica, amb l'objectiu de proporcionar plaer i alegria de viure.
Models i Influències
Inici fauvista, amb influència de Cézanne i Moreau. Matisse deia que la inspiració li arribava de l'Orient. Al segle XX, Matisse, juntament amb Picasso, modifica l'art contemporani. Els germans Gertrude i Leo Stein defensaven la innovació artística i la ruptura radical amb el passat.
Anàlisi d'Obres d'Art: El Pensador (Rodin)
Dades Bàsiques
- Autor: Auguste Rodin, renovador de l'escultura monumental en concepció, tècnica i sensibilitat.
- Obra: El Pensador
- Any: 1880
- Material i Tècnica: Bronze
- Forma: Exempta adossada
- Dimensions: 71,5 x 40 x 58 cm
- Ubicació Original: Museu de les Arts Decoratives
- Ubicació Actual: Museu Rodin, París
Descripció Formal
- Iconografia: Un home nu, ajupit sobre una roca, amb els peus crispats, està pensant. No és un somniador, és un creador.
- Funció: Estètica.
- Composició: Tancada.
- Línies Compositives: Diagonals entrecreuades i ziga-zaga.
- Recursos Tècnics: Recorre al contrast entre les zones rugoses i les zones brillants, potenciant el clarobscur.
- Relació amb l'Entorn: S'integra en la Porta de l'Infern.
Significat de l'Obra
- Elements propis de l'estil: La figura expressa la força interna i els sentiments del personatge. No està polida, no utilitza el color i és tridimensional.
- Relació entre la forma i la funció: Havia d'integrar-se en el monument escultòric, anava destinat a la porta d'un museu.
- Iconologia: L'autor és un renovador de l'escultura, equipara a Dant amb aquesta obra.
- Relació de l'obra amb l'època: Molts donaven encàrrecs a artistes més acadèmics. Aquesta obra va donar reconeixement al públic, i s'havia inspirat en Botticelli i Miquel Àngel.
Transcendència de l'Obra
Nous valors plàstics, tant en les textures com en els modelats. Potenciava els valors emocionals. Va influir Meunier i Claudel. Representa una recerca i un trencament estètic.