Anàlisi d'Obres d'Art Clàssiques: Neoclassicisme, Romanticisme, Impressionisme i Escultura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,06 KB

Anàlisi d'Obres d'Art Clàssiques

1. El Jurament dels Horacis: Jacques-Louis David

  • Composició equilibrada amb figures integrades en l’espai arquitectònic.
  • Les figures es distribueixen en tres grups dins de tres arcades.
  • Claredat expositiva, pròpia del Neoclassicisme.
  • Estil depurat amb domini del dibuix sobre el color.
  • Modelat anatòmic acurat, recordant l’escultura clàssica.
  • Colors dominants: grisos, ocres i vermells.
  • Fons en colors foscos; figures en colors clars.
  • El color vermell s’utilitza per equilibrar la composició, però es tracta com a color fred.
  • Llum tènue que entra des de l’esquerra sense font visible.
  • Composició simètrica i ordenada, que transmet autoritat i racionalitat.

2. El 3 de Maig a Madrid: Francisco de Goya

  • Composició dividida en dos grups: víctimes a l’esquerra i soldats a la dreta.
  • Els soldats estan alineats en diagonal i no mostren el rostre.
  • La llum destaca les víctimes i deixa els soldats en penombra.
  • La figura central amb els braços en creu és el focus visual principal.
  • Línia alta de l’horitzó que implica l’espectador.
  • Expressivitat en les actituds de les víctimes (por, terror, heroisme).
  • Contraposició entre humanitat (víctimes) i deshumanització (soldats).
  • Gamma cromàtica reduïda: ocre, negre, blanc, groc i vermell.
  • Pinzellades llargues i obertes per potenciar el dramatisme.
  • Rebutja l’heroisme neoclàssic i adopta un to més emocional i crític.

3. El Pensador: Auguste Rodin

  • Escultura d’un home nu assegut, amb tors inclinat cap endavant.
  • Posició centrípeta: figura tancada en si mateixa, sense relació amb l’exterior.
  • Cap recolzat a la mà dreta; actitud de reflexió profunda.
  • Músculs en tensió que contrasten amb la passivitat de la postura.
  • Gest expressiu malgrat la immobilitat.
  • Proporcions exagerades: braços, mans i peus sobredimensionats.
  • Superfície amb acabat irregular (non finito).
  • Influència de Miquel Àngel en l’acabat i el concepte.
  • Composició compacta i equilibrada.
  • Model original en guix, més tard fos en bronze.

4. Dinar Campestre: Édouard Manet

  • La composició s’organitza en tres plans horitzontals superposats.
  • Al primer pla hi ha objectes com fruita, pa i vestits; al centre, les figures principals; i al fons, una dona al rierol.
  • Les tres escenes s’integren dins un triangle compositiu basat en la perspectiva lineal.
  • El punt de fuga se situa en el tros de cel pintat a la part superior del quadre.
  • Les figures estan integrades en el paisatge, com si en formessin part naturalment.
  • L’efecte de representació plana es reforça amb l’ús de la gradació tonal del color.
  • La llum i les ombres es representen mitjançant variacions tonals i no amb modelat clarobscur.
  • La riquesa tonal del verd permet mostrar tant l’ombra dels arbres com la transparència del rierol.
  • El negre i el blanc s’utilitzen com a colors predominants a les figures centrals per crear un fort contrast.
  • La composició recorda un fotomuntatge modern per l’efecte de juxtaposició i la construcció visual de l’escena.

5. Sol Ixent. Impressió: Claude Monet

  • Representació no convencional; abandonament del detall acadèmic.
  • Pinzellades dinàmiques i soltes que creen una sensació d’esbós.
  • Predomini del to blau grisenc que suggereix boira marina.
  • Sol ataronjat com a focus visual i cromàtic.
  • Contrast cromàtic entre blau i taronja (colors complementaris).
  • Aplicació de la llei del contrast simultani de Chevreul.
  • Fons nebulós amb formes gairebé imperceptibles (vaixells, fàbriques).
  • Efecte de llum reflectida a l’aigua.
  • Composició atmosfèrica i suggeridora, més que descriptiva.
  • Visió emocional i subjectiva del paisatge.

Entradas relacionadas: