Anàlisi d'Obres d'Art Clàssiques: Neoclassicisme, Romanticisme, Impressionisme i Escultura
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,06 KB
Anàlisi d'Obres d'Art Clàssiques
1. El Jurament dels Horacis: Jacques-Louis David
- Composició equilibrada amb figures integrades en l’espai arquitectònic.
- Les figures es distribueixen en tres grups dins de tres arcades.
- Claredat expositiva, pròpia del Neoclassicisme.
- Estil depurat amb domini del dibuix sobre el color.
- Modelat anatòmic acurat, recordant l’escultura clàssica.
- Colors dominants: grisos, ocres i vermells.
- Fons en colors foscos; figures en colors clars.
- El color vermell s’utilitza per equilibrar la composició, però es tracta com a color fred.
- Llum tènue que entra des de l’esquerra sense font visible.
- Composició simètrica i ordenada, que transmet autoritat i racionalitat.
2. El 3 de Maig a Madrid: Francisco de Goya
- Composició dividida en dos grups: víctimes a l’esquerra i soldats a la dreta.
- Els soldats estan alineats en diagonal i no mostren el rostre.
- La llum destaca les víctimes i deixa els soldats en penombra.
- La figura central amb els braços en creu és el focus visual principal.
- Línia alta de l’horitzó que implica l’espectador.
- Expressivitat en les actituds de les víctimes (por, terror, heroisme).
- Contraposició entre humanitat (víctimes) i deshumanització (soldats).
- Gamma cromàtica reduïda: ocre, negre, blanc, groc i vermell.
- Pinzellades llargues i obertes per potenciar el dramatisme.
- Rebutja l’heroisme neoclàssic i adopta un to més emocional i crític.
3. El Pensador: Auguste Rodin
- Escultura d’un home nu assegut, amb tors inclinat cap endavant.
- Posició centrípeta: figura tancada en si mateixa, sense relació amb l’exterior.
- Cap recolzat a la mà dreta; actitud de reflexió profunda.
- Músculs en tensió que contrasten amb la passivitat de la postura.
- Gest expressiu malgrat la immobilitat.
- Proporcions exagerades: braços, mans i peus sobredimensionats.
- Superfície amb acabat irregular (non finito).
- Influència de Miquel Àngel en l’acabat i el concepte.
- Composició compacta i equilibrada.
- Model original en guix, més tard fos en bronze.
4. Dinar Campestre: Édouard Manet
- La composició s’organitza en tres plans horitzontals superposats.
- Al primer pla hi ha objectes com fruita, pa i vestits; al centre, les figures principals; i al fons, una dona al rierol.
- Les tres escenes s’integren dins un triangle compositiu basat en la perspectiva lineal.
- El punt de fuga se situa en el tros de cel pintat a la part superior del quadre.
- Les figures estan integrades en el paisatge, com si en formessin part naturalment.
- L’efecte de representació plana es reforça amb l’ús de la gradació tonal del color.
- La llum i les ombres es representen mitjançant variacions tonals i no amb modelat clarobscur.
- La riquesa tonal del verd permet mostrar tant l’ombra dels arbres com la transparència del rierol.
- El negre i el blanc s’utilitzen com a colors predominants a les figures centrals per crear un fort contrast.
- La composició recorda un fotomuntatge modern per l’efecte de juxtaposició i la construcció visual de l’escena.
5. Sol Ixent. Impressió: Claude Monet
- Representació no convencional; abandonament del detall acadèmic.
- Pinzellades dinàmiques i soltes que creen una sensació d’esbós.
- Predomini del to blau grisenc que suggereix boira marina.
- Sol ataronjat com a focus visual i cromàtic.
- Contrast cromàtic entre blau i taronja (colors complementaris).
- Aplicació de la llei del contrast simultani de Chevreul.
- Fons nebulós amb formes gairebé imperceptibles (vaixells, fàbriques).
- Efecte de llum reflectida a l’aigua.
- Composició atmosfèrica i suggeridora, més que descriptiva.
- Visió emocional i subjectiva del paisatge.