Anàlisi d'obres d'art
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,82 KB
Fitxa Tècnica - Nit Estelada
Catàleg
Títol: Nit Estelada
Autor: Vincent Van Gogh
Cronologia: 1889
Localització: MoMA, New York
Tècnica: Oli sobre tela
Suport: Llenç
Dimensions: 74x92 cm
Descripció: Vista llunyana d'un poble, a peus d'una muntanya amb el poble de fons. Destaca el campanar de fons.
Anàlisi Formal
Estil: Post-impressionista
Elements plàstics (línia - dibuix): Arbres i muntanyes = línies corbes / ciutat = línies rectes i figures geomètriques bàsiques / caos i vitalitat quan fa una pinzellada dinàmica i sinuosa.
Elements plàstics (colors): Verd, groc, taronja, blau.
Elements plàstics (llum): Blanc i groc mostren lluminositat en els estels del cel.
Composició: Inferior --> vista llunyana d'un poble sota unes muntanyes / superior --> destaquen la brillantor dels astres al cel. Aquestes dues parts unides per dos xifres verticalment la composició i per la torre del campanar.
Perspectiva: Lineal, no treballa cap perspectiva, es dona profunditat a la part de les muntanyes.
Ritme: Ordre i tranquil·litat -> circular, ondulat, tirabuixons, línies rectes.
Temps: Voluntat eterna ja que perdurarà per tota l'eternitat. Moment tranquil·litat de l'artista tancat al sanatori.
Anàlisi Conceptual
Tema (gènere): Paisatge
Tema (iconografia): Representació paisatge vist des de la finestra del sanatori, carta al seu germà, el sol comença a sortir.
Significat: Obra interpretada per un vessant emocional/psicològic de l'artista i no com un reflex del paisatge.
Funció: Decorativa i terapèutica
Encàrrec i destinació: Per ell (voluntat) destinat al seu germà (carta).
Causalitat històrica: Després del Renaixement, canvi concepció estètica, impressionista. POST un altre sentit de la llum.
Fitxa Tècnica - Volta de la Capella Sixtina i Judici Final
Catàleg
Títol: Volta de la Capella Sixtina i Judici Final
Autor: Miquel Àngel (1475-1564)
Cronologia: Frescos: 1508-1512 / Judici Final: 1536-1541
Localització: Capella Sixtina, Vaticà. Ciutat del Vaticà.
Tècnica: Pintura al fresc
Suport: Pared, volta i absis
Dimensions: 13x36 cm volta / 13x12 absis
Descripció: Capella de planta rectangular, ampla i llarga d'uns 40 i 20 cm aprox.
Anàlisi Formal
Estil: Renaixement
Elements plàstics (línia - dibuix): Importància del dibuix. Formes grans / delimitades. Detallisme.
Elements plàstics (colors): Destaca el violeta i verd (colors litúrgics volta), color ocre (encarnacions pell).
Elements plàstics (llum): Focus general i artificial, totes les obres igual d'il·luminades.
Composició: Volta -> arquitectura pintada per estructures / Judici Final -> complicada estructura abundants esforços part superior i central.
Perspectiva: Manca de perspectiva, no hi ha referència espacial.
Ritme: Surt del volum dels cossos, moviment i expressió facial.
Temps: Irreal (bíblic).
Anàlisi Conceptual
Tema (gènere): Bíblic
Tema (iconografia): Llibre del Gènesi: 1r registre; avantpassats de Crist 2n registre; 7 profetes de l'Antic Testament 5 sibil·les i 3r registre: 9 franges rectangulars.
Significat: Varies interpretacions, 3 realitats de l'home; 1r. esdeveniment espiritual 2n. coneixement i les seves característiques 3r. relació amb el cel.
Funció: Decorativa, religiosa, commemorativa (Papa).
Encàrrec i destinació: Per al Papa Juli II, primer la volta després l'absis. Destinació: decorar la Capella, actualment museu.
Causalitat històrica: Va ser del Cinquecento, triomf de la cultura humanística i avenços científics, grans Papes que volien embellir el centre visitant.
Fitxa Tècnica - El Tres de Maig de 1808
Catàleg
Títol: El Tres de Maig de 1808
Autor: Francisco de Goya (1746-1828)
Cronologia: 1814
Localització: Museo del Prado (Madrid)
Tècnica: Oli sobre llenç
Suport: Llenç
Dimensions: 2,68x3,47 cm
Descripció: 3 situacions rellevants amb un ambient de tenebrositat.
Anàlisi Formal
Estil: Neoclàssic-Romàntic
Elements plàstics (línia - dibuix): Pinzellades molt soltes, no són precises, no segueixen un patró.
Elements plàstics (colors): 3 colors dominants: grisos, ocres i blaus. PROTAGONISTA: camisa blanca, pantaló groc aporta color a l'obra.
Elements plàstics (llum): Per la nit, focus al pelotó d'execució i als grups de condemnats, s'inspira en la tenebrositat, llum dramàtica.
Composició: Soldats formen dues diagonals que donen profunditat i dinamisme.
Perspectiva: Aèria, figures pròximes les fa més nítides.
Ritme: Gran expressivitat en els patriotes.
Temps: Un instant de la història d'Espanya. Real. 3 moments: morts, a punt de matar i fila d'execució.
Anàlisi Conceptual
Tema (gènere): Històric, al·legòric, pintura litúrgica.
Tema (iconografia): Representa la repressió patriota a Madrid després de l'aixecament del 2 de maig de 1808.
Significat: 1. Crits contra la irracionalitat i les atrocitats de la guerra / 2. Home de la camisa blanca simbolitza a Crist (heroi).
Funció: Denuncia la crueltat de la guerra i la mort de milers d'innocents.
Encàrrec i destinació: En honor a Ferran VII, destinada a l'arc del triomf, finalment no es construeix. Finalment s'exposa en acte commemoratiu.
Causalitat històrica: Fets del 3 de maig de 1808 a Madrid, aporta avenços de l'impressionisme i el cubisme.
Fitxa Tècnica - Las Meninas
Catàleg
Títol: Las Meninas
Autor: Diego Velázquez
Cronologia: 1656
Localització: Museo del Prado (Madrid)
Tècnica: Oli sobre tela
Suport: Llenç
Dimensions: 318x276 cm
Descripció: Espai cúbic, molts personatges a la part superior. Al fons amb grans quadres, una porta i un mirall i a la dreta plena de finestres.
Anàlisi Formal
Estil: Barroc
Elements plàstics (línia - dibuix): Pinzellada diversa i solta, detallista, poc dibuix: realisme i textures.
Elements plàstics (colors): Policromat -> colors freds / sobris. Murs blancs / negres.
Elements plàstics (llum): 3 focus: 1 finestra lateral (il·lusió d'espai), 2 finestres, 3 porta (contrallum).
Composició: Espai al quadrat, gran camp visual.
Perspectiva: 3 plans, molta profunditat aèria, perspectiva cap a la porta.
Ritme: Dinamisme i ritme lent, corbes suaus amb línies diagonals contrastades. Inferior: personatges en dinamisme contingut.
Temps: Humà, vida quotidiana, família reial, visita de la infanta, moment fugaç.
Anàlisi Conceptual
Tema (gènere): Retrat de grup.
Tema (iconografia): Representació real, espai concret, diferents personatges. Representa ambient familiar i hogareny, al centre la infanta Margarita i la seva cort.
Significat: Interpretacions variades, la més acceptada: interrupció de la infanta Margarita en l'estudi del pintor elaborant el retrat de la parella reial.
Funció: Decorativa.
Encàrrec i destinació: Encàrrec: Felip IV. Destinació: penjat al despatx d'estiu de Felip, valor privat i familiar.
Causalitat històrica: Poder polític bastant rellevant i protagonista en l'època.