Anàlisi de l'obra "Els Primers Freds" de Miquel Blay

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,34 KB

Els Primers Freds de Miquel Blay

Anàlisi de l'obra

Fitxa Tècnica

  • Títol: Els Primers Freds
  • Autor: Miquel Blay (Olot, 1866 - Madrid, 1936)
  • Cronologia: 1892
  • Tipologia: Escultura exempta
  • Material: Marbre blanc
  • Estil: Modernista / Realista / Simbolista
  • Tema: Anecdòtic i costumista
  • Localització: MNAC (Barcelona)

Context Històric

Políticament, l'obra s'emmarca en el període de la Restauració Monàrquica (1874-1931), després de la Primera República. Aquest període es caracteritza per tres conflictes armats: la Tercera Guerra Carlina (1872-76), l'Aixecament Cantonal (1873-74) i la Guerra dels Deu Anys (1868-78). A Catalunya, destaca la importància de la burgesia industrial, convertint-la en el motor econòmic d'Espanya. A finals de segle, sorgeix una crisi política i l'aparició de l'anarquisme i les lluites obreres. En l'àmbit cultural, a Espanya destaca la Generació del 98 (Unamuno, Valle-Inclán), mentre que a Catalunya predominen el Simbolisme i el Decadentisme.

Art

El context artístic està marcat pel Modernisme plàstic, arquitectònic i literari. Malgrat això, predominen uns gustos estètics conservadors i limitats per prejudicis ideològics i morals. Seguint el model de París, a Madrid i Barcelona se celebren certàmens artístics. "Primers Freds" va obtenir la Primera Medalla a l'Exposició Nacional de Madrid el 1892, rebent elogis de la crítica i el públic. El 1893, va ser exposada a Barcelona, al Cercle Artístic de Sant Lluc, amb gran èxit.

Estil

L'obra és d'estil Modernista, amb influències Realistes i Simbolistes.

Descripció Formal

Escultura exempta o d'embalum rodó realitzada en marbre, que representa dues figures sedents i nues: un vell i una nena.

  • El vell: En posició frontal, mans entrecreuades, mirada absent i perduda. Rostre amb sensació de fred, amb constricció muscular. Formes anguloses i realistes.
  • La nena: Cap recolzat al pit del vell, ulls tancats, aire somiador. Joventut del cos que contrasta amb el cos arrugat del vell. Formes arrodonides i suaus.

Composició

Composició tancada. S'alternen les línies rectes de la figura simètrica de l'ancià amb les línies corbes de la nena, creant una sensació de moviment i acostament cap al personatge central (el vell), que es manté estàtic. La diagonal del cos i les cames de la nena reforça aquesta sensació. Permet múltiples angles de visió, tot i que el punt de vista òptim és el frontal (unifacial).

Textura i Llum

Escultura sense policromar amb dos tipus de textures: un acabat polit a les figures i una textura rugosa al banc. La llum incideix de forma diferent a les figures: reforça la duresa de les arrugues del vell i llisca amb suavitat sobre la nena, remarcant la seva tendresa.

Entradas relacionadas: