Anàlisi de l'obra 'Ball robat' de Joan Oliver

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,15 KB

Ball robat: Entre la crítica social i el pessimisme existencial

Context històric i estrena

Estrenada durant el primer cicle del català modern, organitzat per l'ADB (institució fundada a Barcelona el 1954 com a secció del Cercle Artístic de Sant Lluc amb la finalitat de promoure el teatre), Ball robat va veure la llum al teatre de candilejas de Barcelona sota la direcció de Joan Oliver.

Oliver va enllestir Ball robat cap al final del 1954. Aquesta"comèdia dramàtic" va més enllà de les anàlisis crítiques del matrimoni burgès que havia abordat als anys vint i començament dels trenta a partir de l'anomenada"comèdia burges". L'obra d'Oliver té l'encert d'entreteixir minuciosament un conjunt triangular de paral·lelismes i contrastos que, d'una banda, construeixen un artefacte de rellotgeria molt ben ajustat i, de l'altra, ofereixen un compendi de les inquietuds morals i ètiques d'espècimens característics de la burgesia liberal catalana de la postguerra.

El context sociopolític

De la Guerra Civil sorgeix un nou règim polític: el règim franquista, caracteritzat:

  • En política interior: per una repressió molt forta.
  • En política econòmica: per l'autarquia i la intervenció de l'Estat en l'economia.
  • En política cultural: per la depuració d'intel·lectuals i la falta de llibertat.
  • En política exterior: per l'alineament amb el feixisme.

A la fi dels anys 40, comencen a despuntar certes actituds socials que es plasmen en el teatre realista i existencialista de mitjans dels 50. A la dècada dels 60 i inicis dels 70, ja s'experimentava amb noves formes teatrals. Després de la mort de Franco, la democràcia arriba a l'escena, i els autors prohibits o silenciats entren amb tota llibertat en els teatres.

Estructura de l'obra

L'estructura de Ball robat es basa en:

  • Triangles còmicodramàtics: 3 personatges masculins i 3 femenins amb els respectius triangles.
  • Espais: Mostra tres espais de l'òrbita privada i pública de la burgesia.
  • Temps: Estructurat en tres actes que mostren el desenvolupament de l'acció.

Desenvolupament dels triangles

  • Primer acte: Planteja el triangle Cugat-Mercè-Oleguer i s'anuncia el triangle Cugat-Núria-Oriol.
  • Segon acte: Es dirimeix el triangle Cugat-Mercè-Oleguer.
  • Tercer acte:
    • Primera part: Topada Oriol-Núria i es proposa el potencial tercer triangle: Oriol-Eulàlia-Oleguer.
    • Segona part: Diàleg entre Núria, Mercè i Eulàlia sobre els seus marits.
  • Epíleg: Es desfan els tres triangles amb el retorn al punt de partida.

Conclusió

Ball robat té l'encert de projectar el pessimisme existencial característic de Joan Oliver en una realitat històrica representada al·legòricament en tres matrimonis burgesos de la Barcelona dels anys cinquanta.

dels anys cinquanta.

Entradas relacionadas: