Anàlisi de Mercats: Monopoli, Oligopoli i Competència Monopolística

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,81 KB

El Monopoli: Característiques i Funcionament

En un mercat monopolista, una única empresa cobreix tota la demanda i gaudeix de plena capacitat per decidir quant produeix i a quin preu. Té unes peculiars barreres d’entrada:

Barreres d'Entrada en un Monopoli

  • Accés Exclusiu a un Recurs

    L’empresa que controli un factor de producció imprescindible per obtenir un bé o servei serà l’única capaç d’oferir-lo.

  • Existència de Drets Legals

    Segons tinguin un origen privat o públic:

    • Patents

      Són una forma de protecció legal per la qual es reconeix a qui ha fet un nou invent aplicable a la indústria el dret a explotar-lo en exclusiva durant un cert temps.

    • Concessions Administratives

      El sector públic té moltes vegades en exclusiva el dret a produir un determinat bé o a prestar un servei. Una concessió administrativa consisteix en el fet que, a canvi d’un pagament i que es compleixin una sèrie de condicions que garanteixin el bon funcionament d’una activitat, el sector públic cedeix temporalment l’explotació d’aquest dret a una empresa privada.

  • Naturalesa del Servei Prestat (Monopoli Natural)

    De vegades, les característiques d’alguns serveis desaconsellen la presència de diverses empreses en un mateix mercat. L’existència d’una única empresa redueix els costos del subministrament, i aquest monopoli s’anomena monopoli natural.

  • Avantatge en Costos

    Si una empresa produeix a un cost inferior que les seves competidores, dominarà el mercat.

Funcionament dels Monopolis i Regulació

Les empreses monopolistes produeixen menor quantitat del que el mercat demanda perquè, d’aquesta manera, mantenen els preus artificialment alts. L’únic que ha de fer l’empresa monopolista és calcular la quantitat exacta en la qual maximitza els seus beneficis. El poder de mercat que exerceixen les empreses monopolistes pot arribar a ser abusiu, en clar perjudici dels consumidors dels seus productes. Per evitar i corregir situacions d’abús de poder, els països es defensen amb les lleis antimonopoli i els tribunals per a la defensa de la lliure competència.

L'Oligopoli: Un Mercat amb Pocs Competidors

Trets Característics de l'Oligopoli

  • Poques Empreses

    Poques empreses es reparteixen la quota total del mercat. Per això, la política comercial que adopti una d’aquestes empreses influirà significativament en les decisions de les altres.

  • Mercat Homogeni

    Els productes d’aquest tipus de mercat no sols satisfan la mateixa necessitat sinó que, a més, són intercanviables entre si.

  • Fortes Inversions de Capital

    La producció de béns i serveis en els mercats oligopolístics requereix inversions i tecnologies que només estan a l’abast de grans empreses.

La Competència Monopolística: Diferenciació i Varietat

Característiques de la Competència Monopolística

  • Moltes Empreses

    Tot i que la quota de mercat de cada empresa és relativament petita comparada amb el mercat total, és superior a la que tenen les empreses de competència perfecta. Una empresa en el mercat de competència monopolística té cert marge per apujar el preu sense perdre quota de mercat respecte a les altres.

  • Diferenciació del Producte

    Els productes satisfan la mateixa necessitat però no són substitutius perfectes els uns dels altres, ja que hi ha diferents qualitats, dissenys, marques, etc. Quan el producte no és homogeni, té alguna característica que el distingeix dels altres, es parla de diferenciació del producte.

Entradas relacionadas: