Anàlisi de mercat: tècniques i estratègies
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,03 KB
Tècniques de recollida de dades primàries
L'enquesta, la observació i l'experimentació.
Anàlisi de l'entorn general
S'ha d'analitzar la realitat que envolta l'empresa en diferents àmbits:
- Entorn legal: Ha de conèixer el conjunt de lleis que regula l'activitat econòmica
- Entorn tecnològic: S'ha d'estar el dia de les millores tecnològiques que es produeixen i que afecten al procés de fabricació.
- Entorn social: Conèixer els canvis que es produeixen en els consumidors: moda, costums, gustos...
- Entorn econòmic: Conèixer les perspectives econòmiques del país.
Anàlisi de la competència
La competència és el conjunt d'empreses que fabriquen o comercialitzen, en un mateix mercat, un mateix producte o servei. Per fer un estudi sobre aquesta s'ha de:
- Localitzar els competidors
- Recerca d'informació necessària: quota de mercat, proveïdors, presentació del producte, establiment, tecnologia, publicitat...
- Comparació de la situació de la competència respecte de l'empresa: fortaleses i debilitats
Anàlisi del consumidor
Comportament del consumidor
Està condicionat per diferents factors:
- Manera de ser pròpia basada en el passat i l'experiència
- Cerca de l'aprovació dels altres.
- Necessitat de seguretat i que li fa ser conservador i caut.
- Conviccions pròpies basades en la cultura i l'entorn social.
Classificació dels clients segons la seva capacitat de decisió
Hi ha tres figures en relació a la decisió de compra, poden ser els tres la mateixa persona o diferents:
- Prescriptor: Professional que recomana el producte.
- Comprador: Persona que adquireix el producte.
- Consumidor: Qui satisfà la seva necessitat amb el producte.
Segmentació de mercats
És la divisió de clients segons les necessitats homogènies, els grups que es seleccionen segons els seus trets característics i amb un determinat grau d'homogeneïtat (públic objectiu).
Criteris de segmentació
Per definir el públic objectiu s'han d'aplicar tres tipus de criteris:
- Criteris sociodemogràfics: En funció de variables com sexe, edat, hàbitat, nivell d'estudis...
- Criteris socioeconòmics: Segons el seu nivell d'ingressos, possibilitats de consum, classe social...
- Criteris psicogràfics: Segons personalitat, estil de vida i sistema de valors.
Estratègies de segmentació
Un cop definits els segments de mercat, l'empresa pot aplicar diferents estratègies:
- Diferenciada: Intenta adaptar el producte a cada segment per millorar les vendes a cada grup (empreses grans).
- Indiferenciada: Ofereix el mateix producte a tots els segments, implica costos menors però l'adaptació és pitjor a cada grup.
- Concentrada: Tria un segment i adapta el seu producte per satisfer les seves necessitats. Costos baixos però mercat més limitat.