Anàlisi de la LOMCE: Punts Clau i Canvis Educatius

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,97 KB

La LOMCE: Punts Clau de la Reforma Educativa

La Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE) va introduir canvis significatius en el sistema educatiu espanyol. Aquests són els punts clau:

Religió i Formació en Valors

  • L'alumnat podrà cursar simultàniament Religió i una alternativa de formació en valors (Valores sociales y cívicos) a Primària i ESO.
  • Ambdues assignatures seran avaluables i la seva nota comptarà per a la mitjana del curs.
  • Si la Religió no s'imparteix com a assignatura específica, es podrà incloure en les de lliure configuració autonòmica.
  • Desapareix l'assignatura Educación y Ciudadanía.

Llengües i Currículum

  • La llengua castellana i la llengua estrangera són troncals.
  • Les llengües pròpies de les autonomies passen a ser assignatures de lliure configuració autonòmica (Lengua cooficial y literatura).
  • Es posa fi a la immersió lingüística en les comunitats que l'aplicaven.
  • Les comunitats autònomes han de garantir l'escolarització en castellà si les famílies ho sol·liciten.

Horaris i Assignatures

  • El percentatge del 55% de l'horari escolar dedicat a continguts bàsics de les ensenyances mínimes es redueix a Educació Infantil, Ensenyaments artístics professionals, Ensenyaments d'Idiomes i Ensenyaments Esportius.
  • Per a Educació Primària, el primer cicle d'ESO i el quart curs de Batxillerat, les assignatures troncals tindran un currículum tancat pel govern central i no seran inferiors al 50% de l'horari lectiu.
  • L'horari es completa amb una assignatura específica (a triar entre Educació Artística, segona llengua estrangera, religió i Valors Socials i Cívics), una assignatura de lliure configuració autonòmica i altres segons la regulació autonòmica.
  • La llengua catalana no serà matèria avaluable en les proves estandarditzades de final d'etapa d'ESO i Batxillerat, ja que les assignatures de lliure configuració autonòmica no es tenen en compte.

Segregació per Sexes

Les administracions podran concertar financiació a centres que eduquin separadament per sexes, sempre que no hi hagi discriminació.

Avaluacions i Titulacions

  • Es realitzarà una prova a 3r de Primària per detectar problemes d'aprenentatge.
  • S'establiran avaluacions estatals a final de Primària, ESO i Batxillerat, basades en continguts i competències de les assignatures troncals i específiques.
  • El resultat d'aquestes avaluacions podrà influir en la continuïtat del director del centre.
  • Els exàmens d'ESO i Batxillerat donaran accés als respectius títols.

Diversificació Curricular i Repetició de Curs

  • A partir de 4t d'ESO, els alumnes es diversificaran segons si cursaran FP o Batxillerat.
  • Al Batxillerat, només es podrà repetir un curs una vegada (excepcionalment dues).
  • Per promocionar de curs al Batxillerat, només es podran tenir pendents dues assignatures.

Consells Escolars i Direcció

  • Els consells escolars veuran reduïdes les seves competències: només avaluaran projectes i normes (PEC, PGA, PCONV, NOF, Projecte de gestió, Projecte Educatiu de Qualitat), i només informaran sobre l'admissió d'alumnes.
  • Els directors tindran més autoritat per aprovar projectes i normatives, decidir sobre l'admissió d'alumnes i obtenir recursos.
  • La selecció de directors ja no requerirà el suport més alt de la comunitat educativa, sinó un certificat de formació específica.
  • Els directors de centres amb projectes singulars de qualitat educativa tindran més competències en la selecció del personal docent.

Selectivitat

Els exàmens de Batxillerat substituiran la Selectivitat, basant-se en les assignatures troncals i específiques. Les universitats podran exigir proves addicionals.

Entradas relacionadas: