Anàlisi de la LOMCE: Punts Clau i Canvis Educatius
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,97 KB
La LOMCE: Punts Clau de la Reforma Educativa
La Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE) va introduir canvis significatius en el sistema educatiu espanyol. Aquests són els punts clau:
Religió i Formació en Valors
- L'alumnat podrà cursar simultàniament Religió i una alternativa de formació en valors (Valores sociales y cívicos) a Primària i ESO.
- Ambdues assignatures seran avaluables i la seva nota comptarà per a la mitjana del curs.
- Si la Religió no s'imparteix com a assignatura específica, es podrà incloure en les de lliure configuració autonòmica.
- Desapareix l'assignatura Educación y Ciudadanía.
Llengües i Currículum
- La llengua castellana i la llengua estrangera són troncals.
- Les llengües pròpies de les autonomies passen a ser assignatures de lliure configuració autonòmica (Lengua cooficial y literatura).
- Es posa fi a la immersió lingüística en les comunitats que l'aplicaven.
- Les comunitats autònomes han de garantir l'escolarització en castellà si les famílies ho sol·liciten.
Horaris i Assignatures
- El percentatge del 55% de l'horari escolar dedicat a continguts bàsics de les ensenyances mínimes es redueix a Educació Infantil, Ensenyaments artístics professionals, Ensenyaments d'Idiomes i Ensenyaments Esportius.
- Per a Educació Primària, el primer cicle d'ESO i el quart curs de Batxillerat, les assignatures troncals tindran un currículum tancat pel govern central i no seran inferiors al 50% de l'horari lectiu.
- L'horari es completa amb una assignatura específica (a triar entre Educació Artística, segona llengua estrangera, religió i Valors Socials i Cívics), una assignatura de lliure configuració autonòmica i altres segons la regulació autonòmica.
- La llengua catalana no serà matèria avaluable en les proves estandarditzades de final d'etapa d'ESO i Batxillerat, ja que les assignatures de lliure configuració autonòmica no es tenen en compte.
Segregació per Sexes
Les administracions podran concertar financiació a centres que eduquin separadament per sexes, sempre que no hi hagi discriminació.
Avaluacions i Titulacions
- Es realitzarà una prova a 3r de Primària per detectar problemes d'aprenentatge.
- S'establiran avaluacions estatals a final de Primària, ESO i Batxillerat, basades en continguts i competències de les assignatures troncals i específiques.
- El resultat d'aquestes avaluacions podrà influir en la continuïtat del director del centre.
- Els exàmens d'ESO i Batxillerat donaran accés als respectius títols.
Diversificació Curricular i Repetició de Curs
- A partir de 4t d'ESO, els alumnes es diversificaran segons si cursaran FP o Batxillerat.
- Al Batxillerat, només es podrà repetir un curs una vegada (excepcionalment dues).
- Per promocionar de curs al Batxillerat, només es podran tenir pendents dues assignatures.
Consells Escolars i Direcció
- Els consells escolars veuran reduïdes les seves competències: només avaluaran projectes i normes (PEC, PGA, PCONV, NOF, Projecte de gestió, Projecte Educatiu de Qualitat), i només informaran sobre l'admissió d'alumnes.
- Els directors tindran més autoritat per aprovar projectes i normatives, decidir sobre l'admissió d'alumnes i obtenir recursos.
- La selecció de directors ja no requerirà el suport més alt de la comunitat educativa, sinó un certificat de formació específica.
- Els directors de centres amb projectes singulars de qualitat educativa tindran més competències en la selecció del personal docent.
Selectivitat
Els exàmens de Batxillerat substituiran la Selectivitat, basant-se en les assignatures troncals i específiques. Les universitats podran exigir proves addicionals.