Anàlisi literària d'obres de Rodoreda, Català i Calders

Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,72 KB

Sota Montjuïc (Juli Vallmitjana)

Temàtica i Objectiu

El protagonista actua com un mirall per al lector, reflectint les debilitats i limitacions de qui viu en un entorn confortable. No és un personatge ridícul ni patètic, sinó que provoca que el lector s'identifiqui amb les seves emocions i angoixes. La idea és crear un personatge que, tot i la seva inicial ridiculesa, creixi a través d'experiències intenses.

Obres de Mercè Rodoreda i Victor Català

Mercè Rodoreda

  • Aloma o La plaça del diamant

Victor Català

Narracions breus

  • La mare balena i altres contes

Novel·la destacable

  • Ronda Naval sota la boira ('66). Una versió de la història del Titanic, ambientada completament en un vaixell que s'acaba enfonsant.

Anàlisi de personatges

Consciència del psicòpata

Una escena clau de crisi del protagonista revela al lector que no és un psicòpata. Ell mateix és conscient d'haver viscut en una fantasia des de petit, i la seva estranya consciència d'aquesta mentida és significativa.

Obra de Pere Calders

  • L'exprés

Sant James Park

El narrador

El narrador sembla explicar una anècdota personal, però el seu joc narratiu genera dubtes sobre la seva fiabilitat. El to pedant i la postura ridícula del personatge creen recel sobre l'autenticitat de l'anècdota.

Simbolisme

El pingüí, fàcil d'animar, simbolitza la innocència humana. Tanmateix, antigament representava el burgès ric i poderós. La seva presència a Londres era signe de pertinença a l'elit social. El pardal, en canvi, representa la víctima, que desapareix del problema. La crítica no es limita al pingüí, sinó que s'estén al protagonista de l'obra. En conclusió, el pingüí simbolitza el poderós i l'ocell el petit, reflectint la geopolítica d'un país gran que s'aprofita d'un de petit.

La mort i la primavera (Mercè Rodoreda)

Inici i títol

L'inici amb punts suspensius i minúscula connecta amb un possible vers anterior, creant la sensació d'una veu que mai calla. El títol presenta una contraposició entre vida (primavera) i mort.

Anàlisi de l'escena

La descripció sofisticada i fantasiosa crea una atmosfera estranya. La immersió al riu simbolitza un canvi o transformació. Els elements com les boles de vidre i les cases roses afegeixen un to infantil i ritualístic. La descripció dels pinzells com a cues de cavall i la cova com un pou augmenten la sensació sinistra. El ritual d'enterrament, amb l'home ficat dins l'arbre i omplert de ciment, és propi d'una cultura diferent a la nostra.

Un film (Victor Català)

Comentari 1

La primera impressió del protagonista a través dels ulls de la cosina, qui el troba atractiu, contrasta amb la seva opinió real. Ell, tot i trobar-la lletja, es mostra agradable i simpàtic. La crisi econòmica i la dificultat per trobar feina el porten a robar una cartera. La seva transformació amb la camisa elegant i el seu encontre amb el Nas-ratat marquen un punt d'inflexió.

Comentari 2

El Nas-ratat li ofereix treballar com a lladre, aprofitant la seva cara sospitosa. El Ramon accepta, amb la condició de manar. El primer robatori, amb l'incident de l'avi, i la compra del taller per Montjuïc mostren la seva progressió en el món criminal.

Comentari 3

El protagonista, davant del mirall, s'autoanalitza i mostra la seva lluita interna. Malgrat la seva vida de ficció, té moments de crisi on reconeix la seva veritable identitat. La seva violència i el conflicte amb la banda revelen la seva complexitat psicològica.

Entradas relacionadas: