Anàlisi Literària: Estructura i Tècniques Narratives de Mirall Trencat
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Religión
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,07 KB
Canvis Narratius i Propòsit de l'Obra
L'obra proposa un canvi en els personatges, ja que no hi ha un personatge principal definit. També hi ha un canvi en el narrador, que passa de primera persona a tercera persona (narrador omniscient). La veritable protagonista és la torre.
La finalitat és reflectir la història d'una família a través d'un mirall trencat que reflecteix nombrosos fragments d'aquesta vida. La recomposició de tots els fragments serà la història completa.
Tema i Estructura Formal
Tema Central
És la història d'un nucli familiar des del seu creixement fins a l'enfonsament final.
Estructura Tancada (3 Parts i 52 Capítols)
Primera Part: Plantejament (Realista)
- Presentació dels personatges protagonistes i la relació entre ells.
- Comença amb un epígraf.
- Diversos personatges guarden un secret, i revelar-lo serà un signe de debilitat que els portarà cap a la destrucció.
Exposició Lineal per Generacions
- 1a generació: Capítols I-VIII
- 2a generació: Capítols X-XV
- 3a generació: Capítols XVII-XVIII
Capítols IX i XVI: Distanciament dels fets, es parla del món de les minyones.
Segona Part: Nus (21 Capítols)
Es desplaça cap al món interior dels personatges, els quals idealitzen el passat. Aquesta segona part representa la decadència. Cada personatge tindrà el seu record, corresponent a un moment feliç de la seva vida passada.
Introspecció i Decadència
- 1a generació (I, II, VI, XXI): Evoca moments de felicitat.
- 2a generació (IV, V, VII, IX, XVII, XVIII, XIX, XX): Avança cap a la infelicitat.
- 3a generació (X, XI, XII, XIV, XV, XVI): Marc on es desencadena la tragèdia.
Distanciament dels fets: Capítols III i VIII.
Tercera Part: Desenllaç (Descomposició en 13 Capítols)
- Capítols I, II, III: Mort de la Teresa.
- Capítol IV: Revelació: dos membres morts (Teresa i Maria) perviuen.
- Capítols V, VI, VII, VIII: Com els altres actuen davant aquesta presència.
- Capítol IX: Maria parla en primera persona.
- Capítol X: Marxa Sofia.
- Capítol XI: Ramon.
- Capítol XII: La seva redempció, perdó.
- Capítol XIII: Perspectiva nova, una rata.
Anàlisi dels Personatges
Hi ha una gran quantitat de personatges. Predominen els femenins i estan millor caracteritzats (exceptuant Eladi Farriols).
Presentació i Evolució
- Primera part: Es presenten tots els personatges; principals (classe benestant) i secundaris (humils). Teresa passa d'humil a benestant.
- Oposicions: Ramon / Jaume i Torre / Jardí.
- A mesura que passen els anys, comencen a ser infeliços (s'accentua la soledat dels personatges).
Simbologia i Generacions
Hi ha tres generacions amb un jardí (infants, homenatge a la infantesa) i una torre (adults). Maria té doble cara (bipolar).
Relacions Clau
- Relacions de triangle entre els personatges principals.
- Relacions d'oposició: Teresa (bona) / Sofia (dolenta, té una lluita contínua contra tothom).
El Punt de Vista Narratiu
El punt de vista és múltiple, on la suma de tots és la veritat. Hi ha un canvi important en la novel·la: el pas de 1a persona a narrador omniscient. L'objectivisme narratiu ho veu tot (Déu).
Tipus d'Omnisciència Emprada
- Omnisciència Absoluta
- El narrador sap tot el que fan i els passarà als personatges (1a part, capítol 15).
- Omnisciència Limitada
- És la més important i més emprada. A través de l'òptica d'un personatge, se situa darrere d'ell, mostrant només el que es veu (2a part, capítol 18).
- Estil Indirecte Lliure
- Només reprodueix el pensament d'un personatge (2a part, capítol 2).
- Monòleg Interior
- És en 1a persona (3a part, capítol 9).