Anàlisi de 'U' de Jackson Pollock: Expressionisme Abstracte

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,35 KB

U de Jackson Pollock

1. Classificació de l'obra

a) Títol: U

b) Autor: Jackson Pollock

c) Cronologia: 1950

d) Escola o País: National Gallery (Washington)

e) Estil: Expressionisme abstracte

Pintura dinàmica i gestual, sense llenguatge figuratiu. Restricció cromàtica (blanc i negre). Expressa sentiments amb el traç i llibertat expressiva.

2. Tema

a) Atributs: Abstracte

b) Fonts literàries: No n'hi ha

3. Descripció: Anàlisi tècnica

a) Elements de suport: Tela

b) Elements tècnics: Oli, esmalt i pintura d'alumini

Tècnica del dripping (goteig). Pintura llançada sobre la tela amb moviments salvatges, creant una superfície all-over painting.

4. Elements formals i compositius

a) Forma oberta o pictòrica

Predomini del color, absència de dibuix.

b) Composició

Sense centre d'atenció principal. Profunditat per superposició de línies i capes de pintura.

c) Perspectiva: No n'hi ha

d) Línia de l'horitzó: No n'hi ha

e) Asimetria

f) Geometria: No en té

g) Llum

Sense focus de llum concret. Efectes d'ombres per expressivitat.

h) Cromatisme

No segueix lleis tradicionals. Profunditat per superposició de capes. Colors predominants: blanc i negre, amb tocs de gris i salmó. All-over painting.

5. Antecedents i influències

Influències de Kandinsky, muralistes mexicans, indis navahos, automatisme surrealista (Miró, Masson), Miquel Àngel, El Greco, Rubens, i Monet. Influeix en els happenings i el Body Art.

6. Relacions amb obres similars

Cavall de fusta: Número 10 A (1948), Estiu: Número 9 A (1948).

7. Diferències amb altres solucions coetànies

Comparació amb Willem de Kooning, expressionisme abstracte amb elements figuratius.

8. Funció i significat

Dens entramat de línies sense rastre figuratiu. Títols numèrics per reforçar l'abstracció. Funció estètica, decorativa i expressiva de l'estat d'ànim.

9. Context històric i artístic

EEUU com a potència post-II GM. Nova York substitueix París com a centre artístic. Expressionisme abstracte com a símbol de llibertat americana. Segones avantguardes.

Entradas relacionadas: