Anàlisi de "Impressió, sol naixent" (1872) de Claude Monet

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,16 KB

Anàlisi de "Impressió, sol naixent" (1872) de Monet

Autor:
Claude Monet
Cronologia:
1872
Tècnica:
Oli sobre tela
Localització:
París

Context Històric i Sociocultural

La segona meitat del segle XIX es va caracteritzar per una sèrie d’esdeveniments històrics de gran transcendència política i social:

  • La unificació italiana.
  • El reordenament de grans imperis.
  • La consolidació dels Estats Units d’Amèrica després de la Guerra de Secessió.

Es produeixen transformacions socioculturals. L’afirmació de la burgesia com a gran consumidora d’activitats culturals, la mercantilització de l’art i una nova forma de relació entre l’artista i el client. El creixement demogràfic, la major concentració urbana, el desenvolupament industrial i els canvis en les comunicacions, especialment el ferrocarril, van dur al replantejament de les necessitats urbanístiques de les grans ciutats i a la substitució del treball artesà pel treball mecànic.

La societat, cada vegada més industrialitzada i competent, va contribuir a la inevitable substitució del llenguatge artístic vigent per uns altres llenguatges més adequats a les noves perspectives.

El 1870, com a conseqüència de la derrota francesa en la Guerra Franco-Prussiana, cau l’imperi de Napoleó III i es proclama la Tercera República Francesa.

Context Cultural i l'Impressionisme

El centre artístic europeu més important de l’art de la segona meitat del segle XIX va ser París. La capital francesa es va convertir en centre creador i receptor de les tendències pictòriques principals:

  • Realisme
  • Impressionisme
  • Postimpressionisme
  • Simbolisme

En pintura, el Realisme donà pas a l’Impressionisme, moviment que inicià un trencament en relació a les normes tradicionals de representació objectiva de la realitat.

El darrer quart de segle XIX, un nou moviment pictòric, l’Impressionisme, va culminar la tendència d’unir visió i llum. La sensibilitat social va ser hostil a aquesta nova manera de pintar.

Els pintors impressionistes, malgrat que van estar en contra de l’academicisme i de l’art oficial, van intentar que les seves obres fossin admeses al Saló de París, però, en ser rebutjades, les van exposar a l’anomenat Salon des Refusés.

Allò que va unir els artistes va ser sobretot un sentiment d’amistat, més que no pas una consciència de moviment.

Descripció Formal de l'Obra

Sobre un fons nebulós, en el qual a penes s’endevinen els pals dels grans vaixells mercants i de les xemeneies fumejants de les factories del port, el sol, representat per una petita rodona ataronjada, s’obre pas i il·lumina les tranquil·les aigües marines, on, apropant-se a l'espectador, naveguen tres petites embarcacions de rem.

Entradas relacionadas: