Anàlisi Històrica i Literària: Fonts, Cuba i Brontë

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Inglés

Escrito el en catalán con un tamaño de 5 KB

Fonts Històriques i Períodes Clau

Fonts Primàries

  • Fonts escrites: Oficials o Públics / Privats
  • Fonts iconogràfiques: Obres plàstiques
  • Obres gràfiques
  • Fonts materials

Fonts Secundàries

De caràcter:

  • Enumeratiu o descriptiu
  • Narratiu
  • Valoratiu
  • Normatiu
  • Interpretatiu

Períodes Històrics

  • Grans potències (1870-1914)
  • 1a Guerra Mundial (1914-1918)
  • Revolució Russa (1900-1929)
  • Depressió (1919-1939)


Biografia d'Emily Brontë

L'autora del llibre que hem llegit és Emily Brontë. El va escriure a l'edat de 28 anys. Emily va ser una novel·lista anglesa, nascuda a Yorkshire, al poble de Thornton, el 30 de juliol de 1818.

No va tenir una infància fàcil. Quan tenia 3 anys, la seva mare, Mary Branwell, va morir de càncer d'ovari, i més tard dues de les seves germanes van morir a una edat primerenca. Els seus noms eren Mary i Elizabeth. La primera va morir a l'edat d'11 anys i la segona a l'edat de 10.

El seu pare, Patrick Brontë, era un clergue i les va educar d'una manera molt estricta. Per això, Emily i els seus germans solien refugiar-se en un món de fantasia. Van inventar un món de ficció compost per tres països imaginaris: Angria, Gondal i Glass Town. També solien inventar històries que passaven en aquells països.

En el seu temps lliure, gaudien llegint literatura i poesia, com les obres dels poetes Shelley i Byron. Per tant, Emily i les seves germanes (Charlotte i Anne) van desenvolupar habilitats d'escriptura.

El matí del 19 de desembre de 1848, Charlotte, preocupada per les condicions d'Emily, va escriure aquesta nota amb l'esperança que la seva germana millorés: «Es debilita cada dia. L'opinió del metge va ser expressada massa obscurament per ser útil. Va enviar una medicina que ella no va voler prendre. Moments tan foscos com aquests no els he conegut mai. Prego pel suport de Déu per a tots nosaltres.»

Però malgrat tots els esforços de Charlotte, al migdia Emily estava pitjor; només podia xiuxiuejar amb esbufecs. Amb les seves últimes paraules audibles, va dir a Charlotte: «Si envieu a buscar un metge, el veuré ara», però ja era massa tard.

Va morir aquell mateix dia, cap a les dues de la tarda, mentre estava asseguda al sofà a Haworth Parsonage. Va ser enterrada a l'església de St Michael a West Yorkshire (Anglaterra).

Malauradament, Emily Brontë mai va saber l'impacte que causaria la seva novel·la i com de famosa esdevindria.


Anàlisi Històrica: Cuba i la Restauració

Anàlisi de Font: Caricatura de Kladderadatsch (1898)

a) Descripció del tipus de font i tema

Es tracta d'una il·lustració, o un acudit, o un gravat, publicat a un periòdic, Kladderadatsch, del 24 d'abril de 1898.

b) Context històric de la font

La font és de 1898, l'any en què es va produir la guerra amb els Estats Units i la pèrdua definitiva de les colònies americanes i de les Filipines.

c) Descripció i comentari del contingut

Cal que s'expliqui el contingut de l'acudit, o imatge, o gravat, destacant l'enfrontament que, trepitjant l'illa de Cuba, tenen l'“Uncle Sam” (o una representació en forma humana dels EUA) i un Quixot (representació en forma humana d'Espanya), ambdós símbols satírics dels estats que s'enfronten. També cal que es comenti el text, que presenta l'enfrontament entre els dos estats com un de desgraciat per als cubans.

La Guerra de Cuba (1898)

a) Explicació de la Guerra de Cuba

Cal que l'alumnat expliqui com va esclatar la guerra, el seu desenvolupament i final amb la Pau de París; cal igualment explicar les seves causes econòmiques i polítiques, com les reivindicacions cubanes, l'Aranzel de 1891 i la seva importància, i la figura de José Martí i dels líders independentistes des del 1895; cal igualment que expliqui les conseqüències que “el Desastre” tingué a Espanya, què foren els intents regeneracionistes i dues de les figures senyeres del regeneracionisme, com Silvela, Maura o Canalejas, explicant llur acció política.

L'Oposició al Sistema de la Restauració

b) Comentari de l'oposició al sistema de la Restauració

Cal que l'alumnat expliqui l'oposició al sistema de la Restauració, destacant:

  • El paper dels carlins i la seva evolució després de la derrota en la Tercera Guerra, finalitzada el 1876.
  • La importància del republicanisme, amb dos líders diferenciats: l'unionista i conservador Castelar i el federalista Pi i Margall.
  • L'obrerisme, que veié la fundació del PSOE el 1879 i la UGT el 1888 (socialistes).
  • La divisió dels anarquistes entre anarcosindicalistes i anarcoterroristes, que portaren a terme importants atemptats, entre ells el del mateix Cánovas del Castillo el 1897, així com les bombes del Liceu i del Corpus; i els judicis de Montjuïc del 1897.

Entradas relacionadas: