Anàlisi d'Els primers freds de Miquel Blay (Escultura 1892)

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,08 KB

Fitxa Tècnica de l'Obra

Títol: Els primers freds Autor: Miquel Blay Cronologia: 1892, Roma Tècnica: Escultura, talla en marbre Mides: 136,7 x 98 x 71,8 cm Tipologia: Escultura exempta Localització: MNAC (Barcelona)

Anàlisi Formal i Estilística de l'Escultura

Descripció del Grup Escultòric

L'obra presenta un grup escultòric format per un ancià i una nena. Els dos apareixen nus, asseguts en un banc i amb un gest de patiment. L'ancià, sobreposant-se, intenta consolar la nena, i aquesta busca la seva protecció. L'home sembla debilitat. L'amplitud del seu pit i de la seva esquena delaten que el seu cos va ser vigorós en un altre moment. Va tenir una fortalesa ara desapareguda, ja que la seva musculatura apareix decaiguda.

L'Ancià i la Nena: Contrast de Figures

És un ancià i, com a tal, es troba en una edat de decadència física. El rostre, amb barba, es mostra alçat amb un gest que indica dignitat, dirigint la mirada cap a l'observador. Els seus braços es recolzen en les cames i les mans s'ajunten entrellaçant els dits.

D'altra banda, la nena busca la protecció de l'ancià i recolza el cap amb delicadesa a la clavícula d'ell. També observem que ajunta els peus en un gest que reflecteix indefensió i inseguretat, i dirigeix la seva mirada cap a l'adult.

Concepció Estilística i Línies

  • L'Ancià: Presenta frontalitat. El seu rostre és vell i arrugat, amb una concepció marcadament realista. En la seva figura predomina la línia recta i els angles rectes. Mostra una actitud de dignitat dins el sofriment. La seva pell és molt «seca» i se li veuen les arrugues.
  • La Nena: Té una concepció més modernista. El seu rostre apareix mig amagat i els seus cabells són llargs. En la seva figura hi ha més línies corbes i ondulants. La seva pell es presenta com difuminada.

Tècnica, Materials i Composició

Formes de Representació i Composició

És una escultura realitzada en marbre amb una composició tancada.

Punt de Vista i Bloc

  • Punt de vista: Unifacialitat, amb un punt de vista òptim o principal.
  • Bloc: Realitzada a partir d'un sol bloc de marbre.

Modelat, Textura i Efectes de Llum

Blay va realitzar un delicat polit de la superfície del marbre. Això fa que la llum es reparteixi de forma delicada en tot el conjunt. Per descomptat, les textures del banc i dels cossos contrasten clarament.

Hi ha diversos detalls que mostren l'alt grau de realisme d'aquesta escultura:

  • La musculatura flàccida de l’ancià.
  • El realisme anatòmic (plecs de la pell).
  • El virtuosisme naturalista de l’artista en representar la sensació de fred, sobretot en el rostre i coll del vell (constricció muscular).

Tècnica i materials: Talla en marbre.

Entradas relacionadas: