Anàlisi Filosòfica de l'Acció Humana, Llibertat i Responsabilitat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,32 KB
L'Acció Humana Individual i Social
- Moviments involuntaris: Accions que succeeixen sense control conscient (com ara roncar, digerir, relliscar o rebre el "regalet" d'un colom). Com que no depenen de la voluntat, no es poden avaluar ni atribuir responsabilitat a la persona.
- Actes verbals i accions: Els actes verbals (com dictar sentència, aconsellar, confessar o explicar) i les accions (com pescar, cosir o utilitzar la targeta de crèdit) impliquen la voluntat de la persona i, per tant, comporten responsabilitat. Tot el que depèn directament de la voluntat pot ser avaluat positivament o negativament.
- La llibertat: Requereix que una persona pugui realitzar accions amb intenció, cosa que comporta responsabilitat per les seves decisions.
- El món individual: Inclou les experiències personals com sentiments, desitjos, metes, somnis i creences, que són subjectives i només accessibles per a la persona mateixa.
- El món social: És el conjunt de normes i institucions que defineixen el comportament acceptat en un grup. A través de la socialització, les persones adopten rols que reflecteixen els valors d’aquesta societat. Agents com la família, amics, mitjans i ideologies influeixen en aquesta assimilació. Quan una persona segueix aquestes pautes, es considera socialitzada. Aquestes normes esdevenen part de les seves creences i sentiments, però la persona també pot modificar-les, contribuint a un procés de canvi social continu.
Causes i Motius de les Accions
- La causa d’una acció: És la intenció de l’individu per aconseguir un objectiu concret (Exemple: estudiar per aprovar o beure per saciar la set). Les causes expliquen i justifiquen l’acció, fent-la aparentment inevitable.
- El motiu d’una acció: Són els factors que la influeixen sense determinar-la completament. Es basen en valors individuals o socials (Exemple: voler aprovar per obtenir un títol que ajudi a trobar feina, o beure aigua per evitar la deshidratació).
Tipus d'Accions
- Acció orientada a l’èxit: Persegueix un objectiu concret sense importar els mitjans utilitzats per aconseguir-lo. Quan implica altres persones, aquestes es tracten com a instruments, sense considerar la seva voluntat, creant una relació de competència. Exemple: utilitzar treballadors immigrants il·legals o imatges de dones en publicitat.
- Acció orientada a l’enteniment: Prioritza el respecte als valors comuns per sobre de l’èxit. Les persones no es tracten com a instruments, sinó que es fomenta la cooperació. Exemple: les ONG que rescaten immigrants de les pasteres.
- Acció estratègica: Busca l’èxit respectant els valors comunitaris. Exemple: utilitzar la propaganda per denunciar el masclisme.
Llibertat i Responsabilitat
- La llibertat: Implica prendre decisions, però per viure en societat, les persones renuncien a part d’aquesta llibertat a canvi d’obtenir seguretat, prosperitat, estatus o privacitat.
- La llibertat com a absència de coacció: Significa poder triar entre diverses opcions (Exemple: on estudiar). Però, per ser real, la llibertat necessita que les necessitats bàsiques (aliments, salut, habitatge, igualtat d'oportunitats) estiguin cobertes.
Encara que ningú prohibeixi comprar un cotxe de luxe, només els rics poden permetre-s'ho, cosa que mostra que la llibertat realment no és igual per a tots. A més, identificar la llibertat amb cobrir necessitats bàsiques no justifica aconseguir-les de qualsevol manera, com robar. La solució passa per mesures específiques i més tolerància, tenint en compte valors universals i particulars.
Determinisme i Llibertat
- El determinisme: Afirma que els factors externs (com l'herència, l'entorn social i físic, o el destí) controlen les accions de les persones, sense que puguin fer-hi res. Això implicaria que no són responsables dels seus actes. Però, aquesta postura és absurda, ja que suggereix renunciar a la responsabilitat personal i a les regles de la llibertat.