Anàlisi de l'Escultura Laocont i Marc Aureli

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,33 KB

Arquitectura: Documentació General

  • Nom:
  • Autor:
  • Cronologia:
  • Estil:
  • Material:
  • Sistema constructiu:
  • Localització original:
  • Localització actual:
  • Dimensions:

Context Històric, Social i Cultural

Anàlisi Formal

Elements de Suport: Espai Exterior i Interior

Interpretació

Contingut i Significat, Funció

Escultura: Documentació General

  • Nom:
  • Autor:
  • Cronologia:
  • Estil:
  • Material:
  • Tècnica:
  • Forma:
  • Tipologia:
  • Localització original:
  • Localització actual:
  • Dimensions:
  • Tema:

Laocont i els Seus Fills: Documentació General

  • Títol: Laocont i els Seus Fills
  • Autor: Agesandre (pare), Polidor i Atendor (fills) de Rodes
  • Cronologia: Segle I aC
  • Estil: Grec hel·lenístic
  • Tècnica: Talla i trepanat
  • Material: Marbre
  • Formes: Escultura exempta
  • Tipologia: Grup
  • Cromatisme: Monocroma
  • Dimensions: 2,42 m (alt)
  • Localització original: Descoberta entre les ruïnes del Palau de Titus a Roma l'any 1506
  • Localització actual: Pati de Belvedere dels Museus Vaticans a Roma
  • Tema: Mort del sacerdot Troia

Anàlisi Formal

Composició

La composició es defineix a partir d'una piràmide i una diagonal. La piràmide que formen les tres figures amb el cap de Laocont al vèrtex i, per l'altre, la diagonal que generen el braç dret i la cama esquerra de Laocont. Les tres figures queden unides per les serps, perdudes ja a l'època hel·lenística. El significat religiós de l'art, els escultors es concentraren en resoldre problemes tècnics i crear sensacions als espectadors. Per això, les tres figures són representades en una lluita brutal per la seva vida, en què cada múscul és en tensió per tal d'escapar-se de l'abraçada mortal. El dramatisme s'accentua amb detalls com ara la boca oberta de Laocont i les arrugues de dolor de la seva cara, com també les expressions llàstimoses dels fills, el més gran dels quals mira al pare per demanar-li ajuda. El moviment es produeix a partir dels cossos contraïts; el volum dels músculs i alguns punts concrets, com els ulls enfonsats, creen uns efectes de clarobscur que disparen l'emotivitat de l'escena.

Estil

Per a molts, aquesta obra és l'adaptació en marbre d'un original de bronze del començament del segle II aC. L'original només l'haurien format dues figures. Laocont és l'escultura més important de l'escola de Rodes. L'idealism clàssic, amb les seves paradigmàtiques expressions d'equilibri i de serenitat als rostres, passa a ser substituït pel realisme i les expressions turmentades. Els artistes es recreaven a donar forma al sofriment tant físic com espiritual. L'art hel·lenístic es caracteritza per la seva teatralitat a l'hora d'expressar les accions i per la seva preferència pel moviment i per la grandiositat.

Contingut i Significat

Aquesta escultura representa l'agonia de Laocont, que segons la mitologia i el relat posterior del poeta Virgili, advertí els seus conciutadans sobre el perill que comportava enterrar el gegantí cavall de fusta a la ciutat de Troia. Laocont i els seus fills van ser encarregats per l'estat per exposar-se en un lloc públic, però també podria haver estat la comanda d'un particular.

Funció

A l'època hel·lenística, les persones amb molts diners van començar a col·leccionar obres d'art, ja fossin còpies o originals. Els escriptors contribuïen a la glòria d'aquests escrivint sobre la seva vida i les seves necrològiques. El grup de Laocont, molt pla, va ser concebut per mirar-lo frontalment.

Marc Aureli: Documentació General

  • Nom: Retrat eqüestre de l'emperador Roma Marc Aureli Antoni August (121-180 dC, regnat de 161-180 dC)
  • Autor: Desconegut
  • Cronologia: 175 dC
  • Tipologia: Escultura exempta
  • Material: Bronze daurat
  • Mides: Alçada total 4,24 m
  • Estil: Roma de l'Alt Imperi
  • Tema: Retrat
  • Localització: Palazzo del Conservatori, Museus Capitolins, Roma

Context

Atesa la impossibilitat de governar el gran territori aconseguit amb l'expansió republicana en el període imperial (31 aC-476 dC), s'opta per establir un nou sistema polític liderat per l'emperador. Es va dividir el conjunt de les terres en províncies amb una sòlida estructura social, jurídica, política i comercial. El poble romà va rebre influència cultural grega. La nova organització política de l'imperi implicava la necessitat de destacar qui ocupava el cim jeràrquic. L'emperador Marc Aureli, tot i que va haver de recórrer permanentment a la guerra per mantenir la seguretat de l'imperi, era un home d'ideals humanitaris i molt conscient dels beneficis d'una convivència pacífica i enriquidora.

Estil

És una escultura realitzada en bronze, fabricada a partir de diversos soldats i completada amb detalls fets a base d'incisions o batuts. Es tracta d'una obra pensada per veure-la des de diferents punts de vista, malgrat que potencia la visió frontal.

Significat i Funció

La figura eqüestre de l'emperador Roma Marc Aureli posa en manifest tota la seva grandesa i poder. És un gest molt semblant al de algunes representacions d'Octavi. L'emperador es manifesta d'aquesta manera com un general invencible. És l'única estàtua eqüestre conservada de la iconoclastia cristiana pel fet d'haver estat confosa amb la figura de Constantí, el primer emperador romà.

Models i Influències

L'estàtua eqüestre magnifica la personalitat del cavaller, realçant l'estampa en si mateixa. L'home a sobre de la bèstia és un motiu temàtic. Fins a l'època romana, l'estàtua eqüestre va arribar a la seva consolidació. La voluntat de representació que sempre manifesta l'art romà va trobar un vehicle magnífic per resoldre iconogràficament l'entaliment de poder i glòria d'un personatge. El retrat eqüestre va caure a partir del Baix Imperi, tot i que es coneix alguna excepció. El Renaixement, lligat a la pràctica deliberada d'inspirar-se en el món clàssic, va fer reapareixer el motiu principalment per honrar herois militars. El segle XX ha fet desaparèixer quasi completament del context urbà el motiu de la gran figura eqüestre monumental. Entre els motius que expliquen el fet, cal destacar el canvi cultural que ha convertit en socialment inacceptable l'exaltació excessiva d'un personatge contemporani.

Entradas relacionadas: