Analisi documents històrics

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 12,01 KB

TEMA 1: DOCUMENTACIÓ I PERIODISME

UNA APROXIMACIÓ A LES UNITATS D’INFORMACIÓ

Coneixementsàculturaàinformació. Revolució tecnològica. Informació= recurs pel desenvolupament social dels pobles/ progrés econòmic.

Unitat d’informació:


organitzacions dedicades a la transmissió del coneixement enregistrat en documents.

-Biblioteques, arxius administratius i històrics, centres de documentació.

Gestió a través d’activitats documentals (6):

definició àrea d’interès, mètodes per captar info, descripció formal/semàntica, base de coneixements (manual/automatitzada), definició línia de productes/serveis i definició del procés de difusió de la info.

Arxius i biblioteques: trets diferencials

Arxius

Biblioteques

Objectius

Preserven la memòria històrica de la institució

Responen a necessitats concretes (educació, cultura, lleure...)

Formació de fons documentals

Creixement no predefinit per una política d’adquisició.

Determinada pels objectius que vol assolir. Selecció i adquisició de materials.

Característiques dels documents

Documents administratius i originals. Important preservació i conservació materials.

Documents cognitius. Duplicats i exemplars.

Ordenació física dels documents

Ordre intern institució, respecte a l’origen.

Classificació temàtica

Nivell d’anàlisi dels documents

Descripció global del fons. Importància de la classificació. 

Descripció i anàlisis individual

Elaboració d’eines de consulta i recerca

Guies i inventaris

Catàlegs i bibliografies

Biblioteques i centres de documentació: trets diferencials

Els centres de documentaciósorgeixen per suplir les insuficiències de les biblioteques especialitzades i de recerca (Segle XX)

Centres de documentació

Biblioteques

Dependència orgànica

Dependència d’organitzacions més grans (empreses, MC, agències publicitat...)


Especialització

Especialització en una disciplina en concret


Tipologia documental

El fons pot variar segons la entitat a la qual serveix.

Components: publicacions períòdiques especialitzades, lite grisa, info institució

Coleccions de documents. Obtencions x canals de venda. Llibre=base del fons

Tractament documental

Intensiu i analític. Documents secundaris.

Descriptiu

Ordenació física dels documents

No importància ordenació

Classificació temàtica

Accés a la informació final

Dóna info concreta que busca

Mitjançant consulta catàleg

Tipologia de serveis

Objectius: donar resposta a necessitats d’informació i anticipar-se a les necessitats dels usuaris (manteniment al corrent i difusió selectiva de la informació.


Centres de documentació:


per respondre de manera ràpida a necessitats d’info bibliogràfica, tècnica i científica. 

-Característiques:especificitat, tractament intensiu documents, capacitat x crear documents secundaris, perfil dels usuaris.

Classificació del sistema bibliotecari

Matèries:

biblioteques generals (Biblioteca de Catalunya) i especialitzades (CIDOB, Centre d’Estudis d’Història Contemporània, biblioteques universitàries)....

Tipologia documental:

hemeroteques (publicacions períòdiquesàMynews Iconoce, Fons local de publicacions períòdiques digitalitzades), filmoteques i videoteques (YouTube), fonoteques (cadena Ser), Cartoteques (Institut Cartogràfic de Catalunya).

Serveis:

biblioteques de consulta, de préstec, de dipòsit i de serveis especials (hospitals, presons...).

Titularitat:

públiques (Xarxa de la Diputació de Bcn) i privades.

Nivell d’accés:

lliure o restringit.

Objectius segons la Unesco:

biblioteques nacionals (dipòsit legal), patrimoni digital (PADICAT, biblioteques universitàries, parlamentàries), biblioteques especialitzades (Bibloteques especialitzades de la Generalitat de Catalunya, Directorio de Bibilotecas Españolas), biblioteques al servei del públic en general (públiquesàXarxa Diputació/Generalitat, escolars, infantils).

Tipologies documentals i unitats d’informació

oLa memòria enregistrada ja no és només tipogràfica.

oAtenció a la diversitat documental.

oClassificació de les unitats d’informació segons la tipologia documental que gestionen:hemeroteques, filoteques/videoteques, carotEques, fonoteques i mediateques.

INFORMACIÓ GENERAL

El problema de l’accessibilitat de la informació. Producció documental, informativa i de coneixement (Internet i xarxes socials van en augment).

Quanta informació generem?


Info visible a la xarxa només representa 1/50 del que circula. Info digital es duplica cada 2 anys.

La infoxicació

Societat del coneixement:


creixement exponencial + explosió informativa= infoxicacióàdificultat de trobar info fiable, credibilitat, sobreinformació... Intoxicació intel·lectual produïda per l’excés d’informació, per manca de temps per diferir tota la informació rebuda.

Competències informacionals:


conjunt de capacitats que permeten a les persones reconèixer quan necessitem informació, cercar-la, gestionar-la, avaluar-la i comunicar-la.

Buscar, analitzar, seleccionar, organitzar, utilitzar i comunicar.

Documentació i accessibilitat a la informacióàmolta info però desorganitzada/inaccessible= no tenir info. 

vEvitar el soroll documental i el silenci documental (necessitat d’equilibri entre els dos).

vSoroll documental:
documents/registres en una cerca que no són pertinents al tema cercat (l’oposat al silenci documental). Mal plantejament de la cerca.

vSilenci documental:
documents/registres no recuperats però que són pertinents a allò que es busca. Invers al soroll. Silenci total= 0 documents trobats.

LA DOCUMENTACIÓ PERIODÍSTICA

Com a disciplina(especialització i disseny)àvalorar seleccionar, classificar, facilitat accés als MCM) i com a tipologia documental(documents generats per periodistes).

Orígens


: interès necrològiques, arxius exemplars propis, noves informacions, verificar, comprovar, donar credibilitat, autoritzar...

Funcions segons Ll. Codina


: qualitat, creativitat, rendibilitat.

LES UNITATS D’INFORMACIÓ

Qualsevol organització dedicada a la transmissió del coneixement enregistrat en documentsàarxius, biblioteques, centres de documentació.

Quines són les activitats de les UI?


Definir domini temàtic, mètodes per obtenir info, establir procediments representació info, crear base de coneixements, definir productes i serveis pels quals difindre.

El centre de documentació en les empreses informatives i de documentació

Objectiu:

memòria corporativa, suport a l’activitat i els objectius de l’empresa, proporcionar fonts, font d’inspiració.

Gestió de materials:

selecció, anàlisi, creació d’instruments de recuperació, creació de materials previsors.

Gestió de peticions, difusió, formació d’usuaris



Entradas relacionadas: