Anàlisi de "Diccionari per a ociosos" i "Llibre de meravelles"

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 16,66 KB

Context Històric i Cultural

Diccionari per a ociosos (1964) es va publicar en un context de relaxació de la censura franquista, fet que va permetre una major llibertat en la producció literària. Durant els anys 60, es va produir un renaixement cultural i una exploració filosòfica, malgrat la repressió política existent. Aquest període va veure l'aparició de noves plataformes de debat ideològic, com la revista Serra d'Or (1959), i editorials com Edicions 62, que van impulsar la literatura d'idees i van donar veu a autors locals i estrangers.

Llibre de meravelles s’inscriu en la postguerra franquista, una època marcada per la repressió cultural i la censura. La llengua catalana va ser relegada a l'àmbit privat, i la producció literària es va mantenir gràcies a l’exili. A partir dels anys 60, la censura es relaxa i permet l’aparició d’editorials i premis. Publicat el 1971, l’obra reflecteix poèticament la vida quotidiana i les tensions de l’època, consolidant Estellés com a veu d’un poble oprimit.

Trajectòria Literària

Joan Fuster

Diccionari per a ociosos (1964) s’inscriu en el primer bloc de l’obra de Joan Fuster, dedicat a la reflexió humanística. En aquesta etapa, l’autor tracta temes com l’art, la religió, l’amor o la condició humana des d’una perspectiva d’humanista escèptic, com es veu també en El descrèdit de la realitat (1955) i L’home, mesura de totes les coses (1967). Aquest bloc contrasta amb els enfocaments cívics de Nosaltres, els valencians (1962) i els literaris d’obres com Ausiàs March: el ben enamorat (1959).

Vicent Andrés Estellés

Llibre de meravelles forma part del cicle Els manuscrits de Burjassot, on Estellés reconstrueix poèticament els anys de guerra i dictadura. Suposa un pas de la introspecció cap a una poesia compromesa i col·lectiva. La seva obra es pot dividir en quatre línies: poesia civil (com la del Llibre), quotidiana, existencial i imaginativa. Aquesta obra marca l’etapa de compromís social, amb to patriòtic, referències locals i un fort vincle amb la realitat del seu poble.

Aquest poema s’inscriu dins del Llibre de meravelles (1971), obra fonamental de la maduresa poètica de Vicent Andrés Estellés. En aquesta etapa, el poeta expressa un fort compromís cívic i una clara voluntat de donar veu al poble valencià. Amb un estil directe i col·loquial, tracta temes com la memòria, la resistència i la vida quotidiana. La seua poesia assumeix una funció social i connecta amb el realisme històric dels anys cinquanta i seixanta.

Característiques de l'Assaig

L’assaig, gènere subjectiu i dialogal, combina reflexió filosòfica, històrica i literària amb estil elaborat i prosa artística. Es caracteritza per la seva actualitat, diversitat temàtica i caràcter fragmentari. Després de la II Guerra Mundial, va ressorgir amb un enfocament humanista i moralitzant en figures com Sartre, Camus o Beauvoir. En la nostra llengua, als anys 50, es va centrar en la reflexió sobre la nació i l’opressió franquista, destacant Joan Fuster i Manuel Sanchis Guarner.

Autors Destacats del Gènere i del Període

Assaig

Altres autors destacats de l’assaig contemporani a Diccionari per a ociosos són Josep Pla, amb El quadern gris (1966), on reflexiona sobre la realitat des d’un estil personal que combina observació i ironia, pròxim a l’escepticisme de Fuster. També Gaziel, amb Meditacions en el desert (1946-1953) i reflexions sobre Catalunya i Espanya. Maria Aurèlia Capmany sobresurt amb La dona a Catalunya (1966) i Pedra de toc (1970), assajos moderns i innovadors.

Poesia

Destaquen Salvador Espriu, amb La pell de brau, una obra crítica i reconciliadora que reflexiona sobre la dictadura i la identitat. També Miquel Martí i Pol, amb poemaris com La fàbrica, d’arrel autobiogràfica i compromesa amb la classe obrera. La seva obra oscil·la entre la denúncia, la reflexió sobre la malaltia i la mort, i una actitud vitalista. Aquests autors comparteixen amb Estellés el compromís cívic, però difereixen en estils i enfocaments temàtics.

Evolució del Gènere i Autors Posteriors

Assaig

Amb la transició democràtica, l’assaig va guanyar força gràcies a la recuperació de la llibertat d’expressió i a l’interès per la realitat política, social i cultural. Figures com Joan Fuster van influir profundament en el gènere, especialment amb obres com Nosaltres, els valencians i Diccionari per a ociosos. Al País Valencià, la creació del Premi Joan Fuster d’Assaig va consolidar aquest camp. L’interès per la història i la llengua pròpies, reflectit també en obres com La llengua dels valencians, superà la ficció en aquell context.

Després de Diccionari per a ociosos (1964) de Joan Fuster, destaquen Joan Francesc Mira i Josep Vicent Marqués en l'assaig valencià. Mira, escriptor i antropòleg, aborda temes d'identitat i nacionalisme des d'una perspectiva antropològica, com en Crítica de la nació pura (1984). Marqués, sociòleg, analitza críticament la societat valenciana, com en País perplex (1973). A diferència de Fuster, més centrat en l'assaig literari i la reflexió identitària, Mira i Marqués aporten enfocaments antropològics i sociològics a la realitat valenciana.

Poesia

Durant els últims anys del franquisme i la transició, la poesia evoluciona cap a formes més experimentals i subjectives. A partir dels anys 70, apareix una poesia de l’experiència, centrada en temes íntims com la identitat, l’amor i el pas del temps. També ressorgeixen corrents simbolistes i surrealistes, i s’exploren formats nous com la prosa poètica. Finalment, hi ha una tendència experimental que reflexiona sobre el llenguatge i s’integra amb altres disciplines artístiques.

Després de Llibre de meravelles, poetes com Pere Gimferrer aposten per l’avantguardisme i la intertextualitat (Els miralls), allunyant-se del realisme. Jaume Pérez Montaner combina món íntim i social amb una poesia reflexiva (L’heura del desig). Maria-Mercè Marçal reivindica la identitat femenina i oprimida, amb un estil rebel i combatiu. A diferència d’Estellés, aquests autors s’endinsen en llenguatges més elaborats i simbòlics, prioritzant l’experimentació formal sobre el compromís directe amb la realitat.

Altres Corrents Poètics i Evolució Posterior

Juntament amb el realisme històric (com el de Llibre de meravelles), conviuen altres corrents. Alguns poetes de l’exili, com Carner i Riba, escriuen poesia hermètica i simbolista. Altres, com Foix, segueixen l’estètica avantguardista. En canvi, poetes com Espriu o Martí i Pol adopten un realisme compromès, amb vocació social. Així, mentre Estellés connecta amb la realitat popular i quotidiana, altres autors exploren formes més abstractes o experimentals, amb menys implicació directa amb el context.

Anàlisi de "La plaça del Diamant"

Context Històric i Cultural

La plaça del Diamant es publica el 1962, en plena dictadura franquista. El català havia deixat de ser oficial i la cultura entrava en la clandestinitat. La literatura es mantenia viva sobretot gràcies als escriptors exiliats. A partir dels anys 60 es relaxa la censura i es creen editorials, revistes i premis. Rodoreda aprofita aquest moment per publicar una obra que reflecteix l’opressió i la por viscudes per les dones durant la guerra i la postguerra.

Etapa de Rodoreda i Característiques

La plaça del Diamant s’inscriu dins l’etapa de maduresa de Rodoreda. En aquesta fase tracta temes com la marginació de la dona, l’amor frustrat i la pèrdua de joventut. Utilitza una nova veu narrativa femenina amb un estil poètic i simbòlic. Altres obres d’aquesta etapa són Vint-i-dos contes i El carrer de les Camèlies. Aquesta etapa es diferencia de la de joventut per la profunditat psicològica i la innovació tècnica.

Gènere Narratiu i Context Històric

Durant la postguerra, la narrativa en català pateix la censura i manca de mitjans editorials. Es manté gràcies als escriptors exiliats. L’obra de Rodoreda es mou entre el realisme psicològic i les influències europees modernes, com Joyce o Proust. També rep l’impacte de l’existencialisme i el realisme compromés. Aquesta combinació d’introspecció i crítica social dona lloc a una novel·la íntima i simbòlica, que renova la tradició narrativa catalana.

Autors del Moment i Obres

Destaquen Llorenç Villalonga, amb Bearn o la sala de les nines (1961), una novel·la nostàlgica i psicològica. També Enric Valor, amb L’ambició d’Aleix (1960), dins la narrativa costumista i realista. Pere Calders és clau en la narrativa fantàstica, amb Cròniques de la veritat oculta (1954). Aquests autors tracten temes diferents però comparteixen la voluntat de recuperar la narrativa en català en un context advers i censurat.

Altres Models o Corrents Narratius

A banda de la narrativa psicològica, apareixen altres corrents: el realisme costumista (Enric Valor), que recupera el món rural amb estil directe; el realisme testimonialista, que dona veu a vivències de guerra i exili; el realisme mític, que eleva records personals a categoria universal; i la narrativa fantàstica, amb elements irreals i humorístics (Pere Calders, Joan Perucho). Tots aquests models contrasten amb el simbolisme i la introspecció emocional de Rodoreda a La plaça del Diamant.

Evolució de la Narrativa Posterior

A partir dels anys 70, amb la fi de la dictadura, la narrativa s’enriqueix amb nous temes i tècniques. El realisme psicològic continua amb autores com Montserrat Roig i Carme Riera. També apareix la novel·la de gènere: negra (Ferran Torrent), històrica (Jaume Cabré). Altres autors com Baltasar Porcel recrearan universos mítics. Hi ha més llibertat formal i temàtica, amb temes tabú com el sexe o l’homosexualitat. La narrativa es diversifica i es modernitza.

Autors Posteriors i Comparació amb Rodoreda

Autors destacats després de Rodoreda són Terenci Moix, amb novel·les transgressores com El sexe dels àngels, i Montserrat Roig, amb El temps de les cireres, centrada en el feminisme i la memòria. Ferran Torrent cultiva la novel·la negra, i Carme Riera escriu amb un gran lirisme. A diferència de Rodoreda, aquests autors exploren noves formes narratives, temes més lliures i llenguatge actual. Comparteixen amb ella el compromís social i la renovació de la narrativa catalana.

Autors en el Context i Posterior

La presència d’autores com Mercè Rodoreda és destacada en la literatura de la postguerra, amb una obra que aborda la subordinació femenina en una societat patriarcal. M. Aurèlia Capmany, també amb perspectiva feminista, reflexiona sobre la condició humana. Aquestes autores influeixen en la generació dels 70, destacant Montserrat Roig, que tracta temes com el feminisme i els conflictes generacionals, i Carme Riera, amb narracions líriques i poètiques que exploren la condició femenina. Totes contribueixen a la transformació de la literatura catalana contemporània.

Anàlisi Específica de Fragments de "La plaça del Diamant"

1. Ubicació del fragment

Aquest fragment pertany a la (primera / segona / tercera) part de l’obra. Reflecteix un moment important en l’evolució de la protagonista, ja que mostra (submissió, desesperació o alliberament). A nivell estructural, forma part de la transformació de la Natàlia en Colometa o viceversa. A nivell temàtic, es relaciona amb la guerra, el masclisme, la maternitat o la pobresa, elements clau al llarg de tota la novel·la.

2. Personatge i evolució

El personatge de (X) és (principal/secundari) i presenta (una evolució / no evoluciona). Al llarg de l’obra, (explica breument el canvi). Aquest personatge representa (temes com el masclisme, la submissió, l’esperança, etc.). A través de la seua relació amb la protagonista, veiem com influeix en la seua vida i en la seua transformació personal. Així, Mercè Rodoreda construeix personatges amb valor simbòlic i psicològic.

3. Temàtica

En aquest fragment s’hi tracta el tema de (submissió, maternitat, guerra, etc.). És una temàtica recurrent en l’obra, ja que La plaça del Diamant mostra la vida d’una dona marcada per la guerra i l’opressió. Altres temes presents són el masclisme, la pobresa, la pèrdua d’identitat i l’alliberament. A través d’aquesta història, Rodoreda dona veu a una generació de dones silenciades i reflecteix els efectes de la història en la vida íntima.

4. Veu narrativa

La novel·la està narrada en primera persona per la protagonista, amb un estil de monòleg interior indirecte. L’oralitat i les frases col·loquials creen una sensació d’autenticitat. Aquesta veu ens permet conéixer de manera íntima els sentiments de la Natàlia. En el fragment podem observar trets com les repeticions, les frases curtes i els punts suspensius, que reflecteixen l’estat emocional de la narradora i reforcen el dramatisme de la història.

5. Símbols

El símbol present en aquest fragment és (coloms, embut, ganivet…). Representa (opressió, aflicció, alliberament, etc.). A La plaça del Diamant, els símbols reflecteixen l’evolució interior de la protagonista. Per exemple, els coloms simbolitzen primer la submissió i després la llibertat. L’embut representa l’ofec i la desesperació. Rodoreda utilitza aquests elements per expressar emocions profundes i mostrar el procés de transformació psicològica de Natàlia.

6. Gènere, model, corrent

La plaça del Diamant és una novel·la psicològica de base realista. Mostra el món interior de la protagonista i la seua evolució personal. S’allunya del realisme clàssic i s’inspira en escriptors moderns com Joyce. L’obra descriu les conseqüències de la guerra i el masclisme, i combina un estil senzill i simbòlic amb una gran profunditat emocional. Forma part de l’etapa de maduresa de Rodoreda i reflecteix la vida de moltes dones silenciades.

7. Resum de personatges

  • Natàlia / Colometa: Protagonista. De submisa a alliberada. Representa moltes dones silenciades. Evolució profunda.
  • Quimet: Marit. Masclista, possessiu. No evoluciona. Simbolitza l’opressió. Mor a la guerra.
  • Antoni (adroguer): Segon marit. Respectuós, dolç, estable. Simbolitza esperança. No pot tenir fills.
  • Toni (fill): Inquiet de petit, madur i responsable al final. Vol seguir el negoci de l’adroguer.
  • Rita (filla): Forta, dominant, tracta al seu promés com el pare tractava la mare. Evoluciona poc.
  • Mateu: Amic tendre i contrari a Quimet. Respecta les dones. Mort tràgica.
  • Julieta: Amiga independent. Viu l’amor lliure. Representa una dona que tria per si mateixa.
  • Enriqueta: Figura materna, consellera. Ajuda a Natàlia.
  • Altres: Pere (antic promés), Cintet (amic de Quimet), Vicenç (promés de la Rita).

8. Símbols i funcions

  • Coloms: Simbolitzen submissió i després llibertat. Ocupen el seu espai i la seva vida. Alliberar-se’n és recuperar-se.
  • Embut: Representa la desesperació. Pensava usar-lo per suïcidar-se. Tot s’estretix com un embut.
  • Ganivet: Simbolitza la ruptura amb el passat. Grava el nom “Colometa” i fa un crit alliberador.
  • Flors, jardins, nines: Simbolitzen la infantesa perduda i la pau momentània. Apareixen en moments de refugi emocional.
  • Balances: Simbolitzen l’equilibri que busca. També la justícia. Són un recurs constant.
  • “Pobra Maria”: Frase de Quimet per fer-la sentir inferior. Virginitat, masclisme.
  • Llaços: Simbolitzen la pressió de la maternitat i el paper de la dona dins la llar.
  • Quadre de llagostes: Simbolitza el sexe com a perill per a la dona. Imatge de violència sexual.
  • Fusta: Quimet treballa la fusta i vol modelar Colometa igual. Simbolitza manipulació.

Entradas relacionadas: