Anàlisi Detallada d'Els Jugadors de Cartes de Paul Cézanne
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,93 KB
Els Jugadors de Cartes: Anàlisi i Context
L'obra Els jugadors de cartes, creada per Paul Cézanne el 1893, es troba actualment al Museu d'Orsay. Aquesta pintura, d'estil postimpressionista, representa dos homes asseguts a una taula, jugant a cartes, amb una ampolla de vi al mig.
Context Històric de l'Obra
Després d'abandonar els seus estudis de dret, l'autor es dedicaria completament a la pintura. Va arribar a París per estudiar a l'Académie Suisse, on coneixeria els impressionistes que es reunien al Café Guerbois i participà en dues exposicions. Cézanne es caracteritzaria per treballar l'estructura i el volum a través del color, posant aquest al servei de les formes geomètriques, fet que el convertiria en el precursor del cubisme. Pissarro el va iniciar en la tècnica del plein air, però el seu rebuig pel Saló el portaria a treballar en solitari a la seva ciutat natal.
Anàlisi Formal: Color i Composició
El color és prioritari per a definir les formes. Amb pinzellades breus, fines, superposades i amb diferents modalitats de colors, Cézanne crea les formes. S'observa la importància dels contrastos (fosc i clar, etc.) que ajuden a escenificar la confrontació entre els dos jugadors. Les cartes d'un jugador són blanques (probablement indicant que està a punt de guanyar el joc), mentre que les de l'altre són grises (suggerint que va perdent).
L'obra presenta una concepció arquitectònica: l'autor treballa i juga amb les formes geomètriques (per exemple, veiem cilindres en els braços). Això indica que Cézanne va realitzar el quadre després de moltes meditacions; de fet, va fer cinc obres que difereixen en el format, el nombre de personatges i el decorat del fons. A mesura que avança en l'estudi, va simplificant l'obra.
En aquesta versió, els dos personatges estan contraposats i hi ha un aparent eix de simetria que seria l'ampolla de vi. És "aparent" perquè deixa dues meitats desiguals, fet que incrementa la confrontació entre els jugadors. L'autor ha prescindit de donar gaire expressió als rostres dels personatges. En el jugador de l'esquerra podem observar unes línies més rectes, mentre que en el de la dreta, unes línies més ondulants.
L'estil és clarament postimpressionista, ja que Cézanne va crear el seu propi camí a partir de l'impressionisme amb l'estudi geomètric. En aquesta obra trobem característiques molt pròpies de Cézanne com la geometrització, el tractament desigual de les diferents parts del quadre i el contrast de colors.
Interpretació: Vida Quotidiana i Simbolisme
L'escena representa un fet de la vida quotidiana del poble natal de Cézanne, Aix-en-Provence. L'home de la dreta era el jardiner de la finca del seu pare. Cal destacar l'enfrontament entre un personatge més veterà i un de més jove. S'han fet moltes interpretacions d'aquesta confrontació, com la lluita que va tenir l'autor amb el seu pare per poder dedicar-se a la vida de pintor i no a la de comerciant. Els personatges estan en repòs, tot i que això no treu tensió al quadre. La funció principal d'aquesta obra és investigar en la tècnica i en la pràctica pictòrica.
Influències i Llegat Artístic
Els antecedents de Cézanne són els impressionistes (Pissarro l'influenciaria fins que va agafar el seu propi camí), els clàssics (com El Greco) i Courbet. Cézanne influiria molt en el moviment del cubisme i també seria d'inspiració per als expressionistes i fauvistes amb el seu tractament del color.
La majoria d'obres de Cézanne són natures mortes i banyistes, com:
- L'Estaque
- Muntanya Sainte-Victoire
- Altres sèries de banyistes