Anàlisi dels Sectors Econòmics i Desenvolupament Humà (IDH)
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en
catalán con un tamaño de 5,07 KB
Fluxos Econòmics Globals i Indicadors de Desenvolupament
Fluxos Visibles (Mercaderia i Mà d'Obra)
- Productes energètics
- Productes industrials
- Productes agrícoles
Fluxos No Visibles
- El capital
- Control de la informació
Índex de Desenvolupament Humà (IDH)
L'IDH s'expressa en puntuacions que oscil·len entre el 0 i l'1, i és l'eina més útil per fer-se una idea, amb una ullada ràpida, del grau de desenvolupament i benestar d'una societat.
Els components de l'IDH són:
- La salut, representada per l'esperança de vida en néixer.
- L'educació, representada per la mitjana d'anys d'instrucció i els anys previstos d'escolarització.
Instruments de la UE per a la Cohesió Sectorial
Els instruments de què disposa la UE per organitzar i cohesionar el sector són diversos:
- Fons Europeu Marítim i de la Pesca (FEMP): Estableix una sèrie d'actuacions per millorar el sector pesquer.
- Organització Comuna del Mercat (OCM): Pretén harmonitzar el mercat dels productes agraris europeus. Sovint presenta problemes, ja que els interessos dels productors no són iguals a tot arreu (diversitat).
Tipologia de Polígons Industrials
La tipologia de polígons industrials és diversa segons les activitats que s'hi desenvolupen:
- Polígons especialitzats: Enfocats en la transformació de matèries primeres. (Un clúster és una agrupació d'empreses similars).
- Polígons semiindustrials: A més d'activitats industrials, fan recerca i desenvolupament (R+D).
- Polígons logístics: Dedicats a la logística.
Atesa aquesta diversitat, sovint es parla de sectors o zones d'activitat econòmica per referir-se als polígons industrials.
El Sector Industrial Català
Tendències del Sector Industrial Català
- L’obertura als mercats europeu i mundial, és a dir, la internacionalització.
- La deslocalització selectiva.
- L'evolució positiva de tots els sectors.
- La presència creixent d'empreses multinacionals. (Les multinacionals facturen gairebé un 50% de la producció de Catalunya i aproximadament un 60% de les exportacions).
Principals Característiques del Sector Industrial Català
- Estructura productiva diversificada: Amb dos grans subsectors (el material de transport i el químic) i altres sectors menors destacats.
- El domini de la indústria transformadora.
- La mida petita i mitjana de les empreses i la consegüent atomització del sector.
- Una productivitat baixa. La causa és el poc pes de la inversió en recerca i desenvolupament (R+D) i en la formació de personal.
- La concentració industrial a l'àrea metropolitana de Barcelona.
Distribució Territorial de la Indústria
- Les comarques de l'Àrea Metropolitana de Barcelona: Concentren el nombre més alt d'empreses i les activitats industrials més diverses.
- El corredor de l'AP-7: Gran diversitat de subsectors industrials: maquinària, química, plàstics, materials elèctrics, etc. Aquest corredor és fonamental perquè connecta la indústria catalana i espanyola amb la Unió Europea.
- Els eixos fluvials del Llobregat i del Ter: Tradicionalment associats al sector tèxtil.
- El Baix Camp i el Tarragonès: Segona àrea industrial de Catalunya, caracteritzada per un alt grau de concentració d'indústria química.
- L'Àrea urbana de Lleida i el Segrià: Principal zona industrial de la Catalunya interior, especialitzada en la fabricació de maquinària i accessoris agrícoles, i en la indústria agroalimentària.
Incertesa en el Sector Industrial
El factor més important és la dependència energètica (el gas prové d’Algèria).
El Sector Turístic Català
Tendències del Sector Turístic Català
- El creixement de la demanda turística.
- L'augment del nombre d'allotjaments turístics.
- La diversificació de l'oferta amb noves modalitats de turisme.
- L'auge de les línies aèries de baix cost.
- La millora dels equipaments.
- L'impuls de l'Administració al sector.
- La millora de la formació professional dels treballadors.
Característiques Actuals del Turisme a Catalunya
- Estacionalitat acusada: L'activitat s'intensifica bàsicament a l'estiu.
- La concentració turística a la franja litoral.
- La força de la marca Barcelona, que és un potent focus d'atracció.
- La consolidació del turisme rural i del turisme d'interior.
- La procedència geogràfica variada dels turistes.