Anàlisi del Sector Serveis, Comerç i Transports a Espanya
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 10,82 KB
Heterogeneïtat i Distribució Territorial dels Serveis
El Creixement de la Demanda de Serveis
Després de la crisi dels setanta, la demanda de serveis familiars va créixer al ritme de la renda disponible, impulsada per la incorporació de la dona al treball i un canvi de mentalitat sobre el temps de lleure i les vacances. També van augmentar els serveis externs a les empreses (auditories, formació, etc.), que contribueixen a la innovació i la competitivitat. A més, es va consolidar una xarxa de serveis socials bàsics (sanitat, pensions, educació), creant llocs de treball i contribuint al creixement del sector públic.
Indicadors per a l'Estudi del Sector Serveis
La importància del sector serveis s'analitza mitjançant la seva contribució al PIB i el percentatge de treballadors ocupats. Encara que a Espanya el percentatge d'ocupació en serveis és alt (65% el 2007), la contribució al PIB és inferior a la mitjana europea. Aquesta xifra varia segons les comunitats autònomes, sent més elevada a les més riques (Madrid, Catalunya) i en aquelles on el turisme o el sector públic tenen un pes important (Canàries, Balears, Ceuta i Melilla).
Distribució dels Serveis al Territori Espanyol
Els serveis es concentren on hi ha demanda: grans ciutats, zones industrials i àrees turístiques.
- Distribució de les empreses del sector terciari: Catalunya, Madrid, Andalusia i la Comunitat Valenciana lideren el rànquing per volum demogràfic i desenvolupament. Comunitats amb menor pes demogràfic i industrial, com La Rioja, Astúries o Extremadura, se situen per sota de la mitjana.
- Distribució dels serveis per subsectors: Els serveis socials (administració, sanitat, educació) tenen un pes laboral important, però la seva distribució és desigual. Madrid i Barcelona concentren la majoria dels serveis a empreses, finances i comunicacions.
La Terciarització de l'Economia i la Societat del Benestar
En els països desenvolupats, la majoria de la població activa treballa en el sector serveis, incloent un nombre significatiu de treballadors públics. A major riquesa, més serveis públics (transports, sanitat, educació, etc.).
Els Serveis en la Societat del Benestar
Espanya ha experimentat un increment de l'Estat del Benestar, que actualment es veu amenaçat per la crisi econòmica i les retallades.
- L'Administració pública: Es divideix en tres nivells: estatal, autonòmic i local. Els ajuntaments actuen com a administració més propera a la ciutadania, especialment en èpoques de crisi.
- L'Educació: Des de la LGE (1970), l'educació a Espanya ha progressat significativament. L'escolarització obligatòria s'ha ampliat i la taxa d'alfabetització ha augmentat. Malgrat l'augment de la despesa educativa, aquesta continua sent inferior a la d'altres països europeus. L'ensenyament privat concertat té un pes important, i la manca de consens polític ha provocat canvis legislatius constants.
- La Sanitat: La Llei General de Sanitat (1986) va consolidar la universalitat de l'assistència sanitària. Espanya és pionera en trasplantaments d'òrgans, però les llistes d'espera i la insuficiència de personal mèdic impulsen el creixement de la sanitat privada.
Els Serveis Relacionats amb el Temps Lliure. El Turisme
El turisme s'ha convertit en un fenomen de masses, impulsat per l'abaratiment dels transports. Des dels anys 60, el turisme ha estat una activitat econòmica clau a Espanya, contribuint a equilibrar la balança de pagaments.
Importància del Turisme
L'auge del turisme a partir dels anys 60 es deu a l'increment del nivell de vida, les vacances pagades i l'abaratiment dels transports. El litoral mediterrani s'ha consolidat com a destinació preferent per al turisme internacional.
Espanya, una Potència Turística
Espanya es manté entre les principals destinacions turístiques mundials. El turisme genera nombrosos llocs de treball i impulsa altres sectors econòmics. A més del turisme de sol i platja, creixen les ofertes culturals, esportives i paisatgístiques.
- Origen i destinació dels visitants estrangers: Principalment europeus (Regne Unit, Alemanya, França), encara que també creix el turisme rus. La majoria arriben per via aèria durant els mesos d'estiu.
L'Impacte Social i Econòmic del Turisme
El turisme ha contribuït a la transformació social i econòmica d'Espanya. No obstant això, moltes empreses del sector són petites, amb contractes estacionals i baixos salaris, i una alta proporció de treballadors immigrants i dones.
Turisme Intern i Mobilitat Temporal
L'augment del nivell de vida ha impulsat el turisme intern i la proliferació de segones residències. Andalusia i Catalunya són les comunitats autònomes més visitades. Els viatges a l'estranger també han augmentat, principalment a països propers.
El Turisme i el seu Impacte sobre el Paisatge
L'activitat turística genera problemes mediambientals: urbanització del litoral, camps de golf en zones amb dèficit hídric, contaminació, etc. A la muntanya, les estacions d'esquí alteren la fauna, la flora i provoquen erosió.
Noves Polítiques per al Desenvolupament del Turisme
La crisi econòmica obliga a replantejar el model turístic. Cal potenciar el turisme de sol i platja (limitant la construcció i fomentant la qualitat mediambiental), el cultural i l'esportiu.
Els Intercanvis en el Món d'Avui
El Comerç
L'intercanvi de mercaderies i serveis crea un mercat que pot ser concret, abstracte o mixt. El comerç es caracteritza per la concentració de la demanda, l'especialització creixent i l'augment del volum i la varietat de productes.
- Característiques del comerç: Augment del volum i varietat de productes, creació d'estudis de mercat, presència d'intermediaris, creixement de grans empreses comercials multinacionals.
El Creixement del Sector Comercial
L'expansió del comerç es deu a la liberalització del mercat i a les noves tecnologies.
- La liberalització del mercat: Eliminació de barreres comercials per part del GATT i l'OMC.
- Les noves tecnologies: Permeten comprar, vendre, cobrar i pagar a temps real.
Les Característiques del Comerç Interior
A Espanya, el comerç interior es caracteritza per la presència de nombroses Pimes i una distribució desigual pel territori.
Els Canals de Comercialització
El comerç espanyol presenta una dualitat: coexisteixen petites empreses i grans corporacions. La distribució comercial genera el 10% del valor afegit i el 16% de l'ocupació.
- Els canals de distribució dels béns d'equipament: Destaquen les fires de maquinària. No requereixen intermediaris i s'utilitzen el lísing i el rènting.
- Els canals de distribució dels béns de consum: Els productes peribles exigeixen una comercialització ràpida. Les grans superfícies han guanyat terreny, afectant el comerç tradicional.
Distribució del Comerç Interior al Territori
El comerç es concentra en zones urbanes amb alta densitat de població i poder adquisitiu. Catalunya, Andalusia, València i Madrid concentren la majoria de les empreses comercials.
El Comerç Exterior Espanyol i la Balança de Pagaments
Espanya forma part de la Unió Europea, el bloc comercial més important del món. La balança comercial espanyola és deficitària, així com la balança de pagaments des del 2008.
El Comerç Internacional
El 70% de les exportacions espanyoles es dirigeixen a la UE, i el 59% de les importacions provenen d'aquest bloc. Alemanya, França i Itàlia són els principals socis comercials.
La Balança de Pagaments
Actualment deficitària, es subdivideix en:
- Balança per compte corrent: Ingressos i pagaments.
- Balança per compte de capital: Transferències de capitals.
- Balança de compte financer: Inversions i reserves.
La Balança per Compte Corrent a Espanya
Presenta saldos negatius i inclou:
- Balança comercial: Negativa degut a l'alt volum d'importacions.
- Balança de serveis: Positiva gràcies al turisme.
- Balança de rendes: Deficitària.
- Balança de transferències: Remeses d'immigrants i fons europeus.
Els Transports i les Comunicacions
La qualitat de les infraestructures de transport indica el grau de desenvolupament econòmic d'un país. A Espanya, coexisteixen infraestructures modernes amb altres precàries i zones congestionades.
Les Funcions del Transport
El transport permet el desplaçament de persones i mercaderies. Les seves funcions són:
- Satisfer la necessitat de desplaçament.
- Distribuir la producció i connectar-la amb el mercat.
- Integrar grups socials i difondre idees i cultures.
La Situació Actual del Transport a Espanya
Des de 1986, s'han modernitzat els transports, però persisteixen mancances heretades del traçat radial del segle XIX. L'ús massiu del transport per carretera i la insuficiència de la xarxa ferroviària de mercaderies són els principals problemes.
- Transport terrestre: La xarxa de carreteres ha crescut, però pateix congestions, especialment a l'Eix Mediterrani. La xarxa ferroviària presenta problemes d'ample de via, trams en mal estat i baixa freqüència de trens de mercaderies.
- Transport marítim: El transport marítim és important per al transport de mercaderies. Existeix competència entre els ports per atreure tràfic. El creixement dels ports de Barcelona i València és notable.
- Transport fluvial: Té escassa importància a Espanya.
- Transport aeri: Principalment de passatgers. Barajas i Barcelona són els aeroports més importants. La liberalització del trànsit aeri ha acabat amb el monopoli de les companyies estatals.
La Política Europea del Transport
La UE busca equilibrar els diferents modes de transport i promoure una circulació més sostenible. Els projectes prioritaris inclouen l'Eix Mediterrani.
La Política Espanyola de Transport
Els objectius són millorar les infraestructures, fomentar la sostenibilitat i impulsar la intermodalitat. Cal estendre l'ample europeu a la xarxa ferroviària, completar la xarxa d'alta capacitat de carreteres i consolidar els ports com a nodes internacionals de transport de mercaderies.